Forfatter Emne: Tør for diesel.. stoppet system  (Læst 2718 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tør for diesel.. stoppet system
« Dato: 28. Marts 2008 kl: 10:57:20 »
Jeg har siden jeg kørte den sidste tank raps op haft ret meget slam i systemet. Diselfilterskift har været tæt på lige så hyppige som oliefilter/olieskift. Fred være med det.. det koster ingenting og det er rart at vide at motoren får rent brændstof med fuldt tryk.

Samtidigt har jeg eksperimenteret med hvor meget der EGENLIGT kunne være i tanken... jeg har altid kun kunne få 40 liter i når den var i det røde felt. NU gad jeg ikke det fis mere når der står det er en 60 liters tank og så kom straffen... med nålen midt i det røde felt  :?:  :?:  :? løb jeg tør på Hobrovej. Vel forberedt.. trak jeg ind til siden... skiftede til et helt nyt dieselfilter jeg fyldte helt om med diesel og drejede nøglen... Det plejer at virke... men ikke her til morgen.. Kiggede man på det gamle filter lå der i toppen noget der mindede om klisterde små skovsnegle!!! Aldrig har jeg set så tilslammet et filter ... hmmm...

Den sugede og sugede og sugede indtil jeg blev helt nervøs for min starter.. ØV pis... Jeg tror at slangen fra tanken eller sugestudsen er slammet helt til for når jeg åbner for udluftningen i bunden af filteret er der et kraftigt undertryk og der strømmer luft ind den vej... Luftboblerne bevæger sig baglæns mod filteret.. og suger jeg i slangen til pumpen kan jeg næsten ikke få diesel i munden.. jeg kan næsten heller ikke puste...

Hvad nu?

Jeg har en plan om at skifte slangen fra tanken og skifte filter igen og så måske blæse baglæns med trykluft i den lille studs på tanken???

Nogle gode ideer eller tips inden jeg giver mig i kast?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #1 Dato: 28. Marts 2008 kl: 12:19:19 »
Citat fra: "jankjerbye"
Jeg har siden jeg kørte den sidste tank raps op haft ret meget slam i systemet. Diselfilterskift har været tæt på lige så hyppige som oliefilter/olieskift. Fred være med det.. det koster ingenting og det er rart at vide at motoren får rent brændstof med fuldt tryk.

Samtidigt har jeg eksperimenteret med hvor meget der EGENLIGT kunne være i tanken... jeg har altid kun kunne få 40 liter i når den var i det røde felt. NU gad jeg ikke det fis mere når der står det er en 60 liters tank og så kom straffen... med nålen midt i det røde felt  :?:  :?:  :? løb jeg tør på Hobrovej.

Du har selvf husket at kalibrere viseren sidste gang du skiftede instrument, right? :wink:
Men, jo, der plejer nu at kunne være 60 liter. Når man skifter tank, så bliver man typisk temmelig overrasket over, hvormeget det endnu er i tanken, selvom man synes, det er næsten tom jf. viseren. Mon ikke du snarere er kommet til at få så mange skovsnegle ind i systemet, at det er stoppet?


Vel forberedt.. trak jeg ind til siden... skiftede til et helt nyt dieselfilter jeg fyldte helt om med diesel og drejede nøglen... Det plejer at virke... men ikke her til morgen.. Kiggede man på det gamle filter lå der i toppen noget der mindede om klisterde små skovsnegle!!! Aldrig har jeg set så tilslammet et filter ... hmmm...

Ja, det er jo meget et meget biologisk brændstof. Der kan tit sætte sig skovsnegle i banjobøsningerne ved filterets til- og afgang. Har du tykke brændstofslanger på? Hvis ja, så kan du med fordel skifte banjobøsningerne til nogle med 10 mm Ø og skruer med større gennemgangshuller - så kan sneglene komme igennem og ende hvor de skal - i filteret.

Den sugede og sugede og sugede indtil jeg blev helt nervøs for min starter.. ØV pis... Jeg tror at slangen fra tanken eller sugestudsen er slammet helt til for når jeg åbner for udluftningen i bunden af filteret er der et kraftigt undertryk og der strømmer luft ind den vej... Luftboblerne bevæger sig baglæns mod filteret.. og suger jeg i slangen til pumpen kan jeg næsten ikke få diesel i munden.. jeg kan næsten heller ikke puste...

Hvad nu?

Jeg har en plan om at skifte slangen fra tanken og skifte filter igen og så måske blæse baglæns med trykluft i den lille studs på tanken???

Ja, trykluft er fint. Godt med tryk på gennem alle studser og slanger, så skal det nok komme igang igen. Så kan du jo sende en tankfuld dinodiesel igennem og se, om det kan trække lidt af slammet med igennem. Allerbedst var det, hvis du kunne få en tankfuld biodiesel (evt. når du alligevel skal til Tyskland). Biodiesel er en brilliant kur mod skovsnegle, men hav godt med filtre klar!

Nogle gode ideer eller tips inden jeg giver mig i kast?

/Jan
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #2 Dato: 28. Marts 2008 kl: 15:39:45 »
Tak Jarl!

Kan det betale sig at begynde at spekulere i at rense tanken 100% med noget "støvsugning" eller lign?

Plan A:

Ny 10mm slange fra tank til filter ( har ikke nogen 10mm banjoer :-( )

Kun Dinofuel i de næste 2 måneder ( mest p.g.a. mangel )

Blæse trykluft i filterstudser og tankstuds...

60 liter dino på ...

Køre lang tur..

Skifte filter igen.

Er det ikke en god kompromisløsning?

Hvordan kalibrerer man instrumentet?
Da jeg løb tør stod den midt i det røde felt.. (og blev stående mens jeg torturerede min starter) men den havde været både lige over og HELT i bunden af feltet inden for 5 minutter før jeg kørte tør... kan man få en mere pålidelig måler ?? Er dem fra biltema noget værd og kan de monteres nemt på T3? Jeg er helt blank på tankmålersystemet.. hjælp og gode råd modtages gerne.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #3 Dato: 29. Marts 2008 kl: 12:43:10 »
Så er den igang igen...

Jeg er overrasket over hvor tynde slangerne er fra tanken og jeg har 10mm slange på lager, men mangler banjobolte... Hvor får man dem i Hobro/Randers omegn? Og hvad med deder rustfrie spændebånd der trækker jævnt hele vejen rundt?

Jeg er med på en stor kasse hvis der er andre der skal bruge..

Og til sidst.. hvordan kalibrerer man tankmåleren?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #4 Dato: 29. Marts 2008 kl: 13:05:32 »
Citat fra: "jankjerbye"
Så er den igang igen...

Jeg er overrasket over hvor tynde slangerne er fra tanken og jeg har 10mm slange på lager, men mangler banjobolte... Hvor får man dem i Hobro/Randers omegn?

Keine Ahnung. Et svar, der hedder monopoel.de er vel ikke relevant, når du spørger som du gør. Hvad med Sanistål på Marsk Stigs Vej i Viborg - de har alles.

Og hvad med deder rustfrie spændebånd der trækker jævnt hele vejen rundt?

Dem kan du vist få allevegne.

Jeg er med på en stor kasse hvis der er andre der skal bruge..

Og til sidst.. hvordan kalibrerer man tankmåleren?

Fyld tanken. Instrumenthuset af og udoperer instrumentet med tankmåleren. Lad det hænge og slaske i sit printfolie og sæt multistikket i. nu kan du jo se udslaget, og vil du justere det, så sidder der en lille skrue til det på selve tankmåleren. Der er snydenemt.

/Jan
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #5 Dato: 29. Marts 2008 kl: 21:46:34 »
Citat fra: "jankjerbye"

Da jeg løb tør stod den midt i det røde felt.. (og blev stående mens jeg torturerede min starter) men den havde været både lige over og HELT i bunden af feltet inden for 5 minutter før jeg kørte tør... kan man få en mere pålidelig måler ?? Er dem fra biltema noget værd og kan de monteres nemt på T3? Jeg er helt blank på tankmålersystemet.. hjælp og gode råd modtages gerne.

/Jan


jeg plejer altid at køre efter min triptæller, når man har haft sin bil et stykke tid ved man ca hvor langt den kører på en tankfuld.
så det er en god ting at sammenligne triptæller og tankmåler, da jeg altid synes at den synker hurtiger på den sidste halvdel af tankmåleren, sådan har det faktisk været på alle mine biler :roll:
er det kun mig som oplever at den bliver tørstigere på den sidste halve tank??? :?  :roll:  hmmm :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Djursland

  • Gæst
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #6 Dato: 30. Marts 2008 kl: 20:18:47 »
hej jan

jeg vil tro du kan få de stuser og spændebånd ved

http://www.rtf.dk

renders tekniske foretning

ellers ved et diesel værksted = lastbils værksted eller sån noget i den stil

Mvh Djurs

  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #7 Dato: 20. Maj 2008 kl: 22:32:39 »
Nå... banjobolte med 10mm studs er ikke lige sådan at få i håndkøb... Jeg satser på monopoel...

Så er der det med måleren..

Problemet er at den er enormt upræcis og LIGE pludselig er tom selv når den står midt i det røde også selvom den har stået lavere før.. (måske noget med vognens hældning i sving eller på bakker)

Det jeg har brug for er at vide hvornår den er tom.. og at kunne aflæse det på instrumentet..

Her til aften gav jeg det et forsøg med at kalibrere tankmåleren...

Fyld tanken. Tjek.. det var nemt..

Instrumenthuset af og udoperer instrumentet med tankmåleren. Tjek.. det hele skal fandme skilles ad.. sikke noget bøvl..

Lad det hænge og slaske i sit printfolie og sæt multistikket i. Hmm.. næsten tjek.. jeg har problemer med at holde strøm på med multistik og måler opereret ud og hængede i printet... men det kan lade sig gøre hvis man klemmer lidt nogle forskellige steder...

Nu kan du jo se udslaget, og vil du justere det, så sidder der en lille skrue til det på selve tankmåleren. Der er snydenemt.
Ok.. her kom jeg lidt til kort.. Udslaget er svært at vurdere nu hvor instrumentet er ude bag skiven som det normalt sidder bagved.. men det er da "deroppeaf" lige på den øverste streg.. Jeg gætter på den skal have et lille nøk opad så... MEN der er to gennemboringer i måleren.. og der sidder sånogle tandhjulstakker derinde... jeg har pærret en ANELSE til den ene, ca "et hak" der skete ikke rigtigt noget... og så faldt multistikket ud igen.. Er der forskellige årgange af instrumentet? Det er meget svært at komme til at pærre til "tandhjulene" da der ikke er huller i printet og hvis man bøjer på det mister instrumentet forbindelsen..

Er der nogle smarte tricks jeg ikke har gennemskuet? Hvad gør de to "tandhjul" bag de to huller præcist?

Det kunne være fedt bare at kunne skrue det ene lidt op og så montere måleren i instrumentet igen.. det andet er noget bøvl, syntes jeg..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #8 Dato: 20. Maj 2008 kl: 22:58:55 »
De der banjobolte kunne måske skaffes hos en mc-mand, hvis sådan noget bremsebanjo kan bruges som brændstofbanjo??

Jeg ved bare at der er et hav af forskellige banjobolte til mc-bremsesystemer, og de koster ikke alverden - ej heller i rustfrit.
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #9 Dato: 20. Maj 2008 kl: 22:59:57 »
Da jeg justerede min fyldte jeg tanken og vurderede hvor meget den vurderede galt ift fuld tank.

Flåede instrumentet ud af huset og justerede på "tandhjulet" ift dt den viste forkert med fuld tank.
Det passer ok inden for et par liter, sådan cirka. Det man går er bare at flytte nullet. Selve intervallet nålen bevæger sig er umiddelbart ikke ændret så vidt jeg husker.

Skal det være lidt mere proff kan man gøre følgende:
Man kan måle modstanden igennem tankmåleren ved henholdsvis tom og fuld tank, dette gøres oppe i multistikket. Dernæst måle hvor mange volt strøm stabilisator transistoren på ens instrument print giver.
Så er det "bare" at tage en stabiliseret strømforsyning eller et batteri + strømstabilisator transistor og sætte tankmåler uret i serie med den forudmålte modstand og justere henholdsvis tom / fuld tank.

Tilføjelser fra elkyndige er velkomne  :idea:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #10 Dato: 20. Maj 2008 kl: 23:13:39 »
ok.. så pærre lidt til det ene hjul? Hvilket af dem og i hvilken retning?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #11 Dato: 23. Maj 2008 kl: 12:23:21 »
Under forsøget på at samle lortet igen knækkede nålen til omdrejningstælleren..  :x

Det er IKKE lige til uden finmekanikerfingre at lave operationen.. der er IKKE huller bag i huset eller i printet til kalibrering så det er tydeligt at det ikke er lavet til at blive serviceret uden en komplet adskillelse.. ALT har været skilt ad.. til ingen verdens nytte.

Jeg dropper hele instrumentet og printet .. Måske var strømmen også noget lort i den da min temperatur også har været svingende. Desuden kunne jeg ikke få speedokablet til at blive siddende på speedo uret. Lige nu er jeg ret træt af det.. sikke noget møg.

Jeg skal nu finde et gammelt med ur på hylden.. (og endnu en gang forklare mit forsikringsselskab at km på uret ikke passer * suk *)

Print med omdrejningstæller søges til rimelig pris.. Gammelt lort gives i bytte til den fingernemme.

 :?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #12 Dato: 23. Maj 2008 kl: 16:48:19 »
jeg har lidt til at ligge, hvis bare nålen er knækket kan du bruge en fra et kasseret speedometer.

Og du behøver ikke forklare dit forsikringsselskab noget som helst. Det gamle speedo kan genbruges og det med kablet burde kunne løses med en anden bagplade på speedometeret.

Du kan kigge forbi mandag eller tirsdag så fikser vi det. Jeg ved ikke hvornår jeg kommer hjem nordfra, men måske kan søndag blive aktuel - givelige besked.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #13 Dato: 23. Maj 2008 kl: 16:58:49 »
Hvorfor forklare forsikringsselskabet noget som helst??
Jeg har ALDRIG oplyst km stand på nogle af mine biler, ny/gamle, og har indtil nu brugt både Tryg og Fair...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

  • Gæst
Tør for diesel.. stoppet system
« Svar #14 Dato: 23. Maj 2008 kl: 17:49:56 »
Hvis de spørger om det er det på tide at skifte selskab :roll:  :roll:  :shock: