Forfatter Emne: Fra 2-skive til 1-skive  (Læst 19568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #60 Dato: 02. Juli 2007 kl: 17:28:11 »
Jeg  køre med en rem fra Biltema en 875 x? til 29,95 kr
den køre fin
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Mølle

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #61 Dato: 02. Juli 2007 kl: 17:59:39 »
Til DT63:

Det var da en voldsom fin rem du har købt dig der i Bilthema. Kunne du ikke få den billigere uoriginalt?????

ludvig

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #62 Dato: 02. Juli 2007 kl: 18:07:48 »
Citat fra: "Mølle"
Til DT63:

Det var da en voldsom fin rem du har købt dig der i Bilthema. Kunne du ikke få den billigere uoriginalt?????


Han har råd til det.. :wink:

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #63 Dato: 02. Juli 2007 kl: 18:12:30 »
Jeg har ikke råd til at købe en origenal rem den koster jo
det samme som 2 fra Biltema
PS det går skidt med salget af olie rør
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Mølle

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #64 Dato: 02. Juli 2007 kl: 18:21:02 »
til DT63:

vedr. dine olierør.. såeh ku du jo..... Naarj. Undskyld at jeg tænkte på det....

Mølle

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #65 Dato: 02. Juli 2007 kl: 18:21:45 »
siger det alligevel....


Sætte prisen lidt ned....


Undskyld... :oops:

Bo

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #66 Dato: 02. Juli 2007 kl: 18:59:12 »
Citat fra: "Mølle"
siger det alligevel....


Sætte prisen lidt ned....


Undskyld... :oops:


 :shock: Det skrev du bare ikke Mølle :!:  :!:  Tsk Tsk Tsk...Er du da slet ikke klar over produktionsomkostningerne, for slet ikke at tale om foderet til svinene..pindsvinene, og så må man jo altså betale lidt for kendis-faktoren. Det er kemdt i "vwide" kredse at det er cool at kunne prale med at man kører med "DT63-Olierør" 8)
 :D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #67 Dato: 02. Juli 2007 kl: 21:15:19 »
Citat fra: "Jesper"
Kom lige til at regne lidt på det og så giver det sig selv at remmens længde skal ligge MEGET tæt på de originale 875 mm. Hvis vi antager at remmen rykker 1 mm op på remhjulet grundet den øgede bredde vil længden øges med 2mm x pi = 6,28mm

Derfor: Kig efter noget omkring 880-885 mm

Mvh Jesper (stadig med pivende rem på trods af vold-spændning og ny original rem)


jeg forstår det ikke Jesper!

Hvordan er modstanden i hjulet i din vandpumpe og generator? Kan det tænkes at generatoren når den er i drift laver så meget modstand i sig at den hyler på remhjulet?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #68 Dato: 25. Juli 2007 kl: 13:40:33 »
Ok.. altså

Jarl skriver:
Citér
Tidlige vandpumper har større boltcirkeldiameter. De to typer er internt kompatible, men hvis du vil køre med 1 rem, så skal det være den nye type, da remhjulet dertil kun passer på den nye type. Køb for guds skyld en pumpe med hus - de små bolte knækker som tændstikker. Men start med at undersøge den eksisterende pumpe


Ok.. den er jeg med på.. hvordan skelner man mellem "nye" og "gamle" typer vandpumper..? Er der nogen der kører med eller kan nikke godkendende til denher:

http://www.biltema.dk/carparts/carpart_info.asp?iItemId=121447
(Hvis linket ikke virker så søg på Art Nr 61-194)

Kan jeg bakse den anden remskive på den pumpe?

Jeg kan også bestille hos howdiaudi, men der er som skrevet en røvfuld forskellige at vælge imellem. Nogen der har et 100% sikkert varenummer til mig?

Og til et opklarende spørgsmål:

Hvorfor skifter man overhovedet remskiven? Jeg snakkede med Djursland og han har kørt med 1 rems setup på den originale skive uden problemer. Er det noget med momentarmen?

Hvis man ringer til til Tage ved VW i Hobro siger han at:

Vandpumpe komplet, ombytter: 026121010cx  872,50kr  :shock:

Remskive: 068121031K 176,25kr  :!:  :!:  næsten halv pris af howdiaudi.

Original rem (til remskiven): 9,5x965 068903137D 117,00kr (den har howdiaudi til 41 kr)

Jeg tror jeg tager en chance og vinder en bamse ved biltema i eftermiddag.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #69 Dato: 26. Juli 2007 kl: 22:55:29 »
Næste trin: Skift af vandpumpe.

Jeg kørte i Biltema og handlede en vandpumpe. Det var bare indmaden, altså ikke en komplet vandpumpe med hus,men der var pakninger med til både termostat og motorblok og en papirspakning til huset. 199.- kr. Den type jeg afmonterede havde en indbygget gummipakning. Selve lamelhovedet var af metal og virkede lidt mindre end den gamle der var af kunsstof. Jeg ved ikke hvad der er at foretrække.. at lamellerne bliver slidt lettere eller at pumpehuset bliver slidt af lamellerne hvis akslen bliver slidt skæv. Nogen kommentarer?

Det tog noget tid at skifte indmaden. Min favoritkombination alugods og stålbolte gjorde mig meget forsigtig og alligevel lykkedes det en af boltene at tage noget af gevindet med ud. Det var heldigvis noget der kunne løses med noget fusk med en møtrik bagpå, hvis man er i tidsnød skal man helt klart købe en komplet for den ekstra hundredekroneseddel den koster hos f.eks howdiaudi. (Med mindre man altså gerne vil se sin pumpe indeni af interesse eller lign.)

Den gode nyhed med biltema pumpen var at remskiven som jeg havde købt ved VW Hobro passede på (selvom jeg fik vendt skidtet  forkert først, det skal vende med "fordybningen" ind mod pumpen). 148 kr inkl moms kom jeg af med for remskive og tre originale nye bolte (godtnok i 8.8 stål tror jeg hmm) Jeg fik også en hyggelig snak med Tage og en lille rundtur i deres helt nye ETKA.

Desværre fik jeg købt to for lange remme i biltema, ved ikke lige hvad der skete, men det må jo gøres om desværre. (tror at denher er god http://www.biltema.dk/search/search_rekdata.aspsearchtext=62-865 ) Jeg har også opsporet en 11,9x876 ved MECA med varenr: 6315MC.

Nå, men nu er det hele monteret undtagen vand og rem. Det må jeg følge op på i morgen.

Tips til nybegyndere som mig der skal skifte vandpumpen for første gang: Den lille boltdims der holder det lille plastikdæksel foran er den FØRSTE man skal sætte i hullet når pumpen er lagt på blokken. Den kan nemlig ikke komme ind i sit hul når generatorbeslaget (som holder pumpen) er på plads.

Og så skal man ikke tage det lille sære beslag op til tandremsblikket og olierøret helt af fra generatorbeslaget, men bare løse det og lade det hænge og dingle (så man kan komme til den sidste bolt i vandpumpen op mod tandremsblikket med en forlænger på topnøglen. Det er IKKE nemt at sætte den lille bolt i igen når generatorbeslaget er på plads, så lad bare bolten sidde (og dermed som sagt beslaget), lad være med at tage den helt ud.

Herunder et par billeder.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #70 Dato: 27. Juli 2007 kl: 12:10:32 »
Så er monteringen igang. 10x875 virker alt for lang?!?? Generatoren er helt i topstilling og remmen er ekstremt slap. Nu har jeg snart købt 5 remme til dether setup.. Det er fandme omkostningsrigt at være pioner.

Næste jeg vil prøve er Xx865 så er der noget at spænde på.. generatoren kan jo synke næsten 5 cm fra topstilling!!

Mere info senere.

Edit 14.29:

SÅ fik jeg en rem der passede. 10x865 købt i MECA med varenr: 6263MC for en 79 kroneseddel (eks moms sku).  Dyre lærepenge, men nu er jeg snart kørende igen.

Det vil sige at på MIT setup passer 10x865 og nok også 11x og 9,5x. Tror ikke bredden betyder det vilde. Så der er billige remme i Howdiaudi ( Varenr:  054903137) og Biltema (Varenr: 62-865) for fremtiden. Jeg skal vist op og have byttet et par stykker, ellers skifter gården snart navnt til "Remgården"  :roll:

Det er underligt at 875 ikke passer når det nu kører fint på andre folks 1 rems setups, jeg har målt remskiverne og beslaget til generatoren og det er det samme.. rimeligt underlig.. oh well..

Faktisk tror jeg også at en 9,5x860 ville kunne gå på der er jo RIGELIGT at tage af i "dyben" på generator beslaget. Til gengæld syntes jeg at der er ganske lidt plads på indersiden af remmen op med tandremsdækselts støbekanter, måske ville en bredere rem dingle og gå på kanten der hvis den blev slap?!

Nå.. nu vil jeg lufte ud og høre om den så piver.

Update:

Der er ikke noget piveri, det ser ud til at virke!! Juhu!

Remhjulets 3 bolte har dog fået en DEL mere end de 20 nm der stod i "So Wirds Gemacht" da det efter udluftning af kølesystemet kunne vrikkes med fingrene.. Hmm..??

M.h.t. at efterspænde dem mens de sidder på vandpumpen så måtte jeg bruge en rørtang og sætte den i spænd mod motorophænget, jeg ved ikke hvaffor nogen ringnøgler Jesper har.. men der var INGEN af mine der kunne komme inde over unbrakoboltene og lave modhold.

Lidt billeder kommer senere.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #71 Dato: 28. Juli 2007 kl: 11:24:50 »
Efter den første testtur med ny vandpumpe og 80 graders termostat må man godtnok sige jeg kører EISkalt! Det er lige før jeg bekymrer mig om det er FOR koldt til at olien smører ordentligt. Jeg har investeret i et IR termometer der skal bruges i næste uge til at teste temperaturer de forskellige steder i motorrummet.

Så er der lige detaljen med at justere omdrejningstælleren så den passer, er der nogen herinde der har sådan en laser omdrejningstællerdims jeg kan låne? Har et almindeligt værksted sådan en? Jeg har en omdrejningstæller monteret fra en anden bil hvor der står 2,751 på og der findes ligeledes en 2,2 model så det kunne være fedt at få verificeret det reele omdrejnigstal, da jeg er glad for og bruger min DZM meget.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #72 Dato: 28. Juli 2007 kl: 12:01:39 »
hej jan

lækket at høre og se at nu køre det bare

jeg tro nu ikke den bliver for kold fordi din 80 gr termostat vil sørger for at motoren er omkring de 80 gr    

hvad måtte slippe for det IR termometer og er det et som det vi brugte

Mvh Djurs  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #73 Dato: 28. Juli 2007 kl: 14:08:27 »
Hej Flemming! Det er bare sådan et billigt et: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91748

Du har ikke adgang til sådan en omdrejnigstæller kalibrerings dims?

Det er bare sådan en her..  (men skal kun bruge den EN gang jo) http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91951
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #74 Dato: 28. Juli 2007 kl: 15:02:29 »
hej igen

jamen det ser da fint ud det termo

og jeg kan huske at vi har et eller andet tarkometer

jeg kikker lige i morgen og giver en meddelse til bage

Mvh Djurs  :lol: