Forfatter Emne: Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?  (Læst 14957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #30 Dato: 08. Januar 2009 kl: 21:46:48 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "KHSalvesen"
[size=18]10 Cylindret Rækkemotor [/size] :lol:  Faktisk to. :lol: På naturgas. :?

Nej. Jeg læste at de stort set ikke har liv i Catarpiller motorene mere, de kan ikke sælge strømmen for nok penge, så det meste af tiden er det en stor naturgasbrænder der laver arbejdet. De får så vistnok en skilling for stand by kapacitet med motorene.  AKA Fjernvarme, kun godt 3000 Md :shock:  

Og så er der den lille altædende morsø. Jeg godter mig hvergang skorstensfejeren roser konen for god og ren fyring. Han skulle bare vide  :twisted:  Men er man lidt til pyro, så forstår man brandtrekantens virkninger i praksis, eksperimenterer og leger lidt med det.

Jeg har tidligere kørt en del koks gennem såden en lille morsø med stort held, men lige nu får den savsmuldsbriketter (billig 7*20kg 100Kr)

Du burde da ha en lille rapshakker med generator, til at stå og lave varmen, strøm kan man altid bruge også til varme.

Kurt


savsmuldsbriketter til 7*20kg  for 100Kr hvoe køber du det henne

Vores lokale spar købmand. Tjek din nærmeste spar.
[size=18]ÆÆÆÆÆ Er det ikke kun 10 Kilo, altså 70 Kilo ialt for 100 Kr. [/size]
Kurt


70 kg for en vovhund ja det lyder mere rigtigt  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

T3Anders

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #31 Dato: 09. Januar 2009 kl: 09:36:33 »
Jarl skrev:
Citér
Jamen det er jo netop også det der er projektet - at få et gerne miljøvenligt, lokalt produceret brændsel, der kan erstatte det uomtvistligt møgforurenende energikoks.

Og kan jeg tilmed få noget mere automatiseret end den antikke kokskedel, så er jeg ekstra glad. Men det skal nu ikke hindre, at Salamanderen bliver stående til "just-in-case".

Seneste udvikling er, at man faktisk gerne må etablere en stokerbrænder på det gamle Salamanderfyr, når blot brænderen opfylder EN 505-3. Med sådan en brænder kan der opnåes en virkningsgrad på måske 70%. Det er ikke så godt, som topmoderne kedlers godt 90%, men til gengæld er forrentningen mere overskuelig.

Og før jeg nu bliver overfaldet for min håbløse kærlighed til den gamle Salamander, så vil jeg lige henlede opmærksomheden på livscyklusanalyser. Det er min opfattelse, at jeg kan fyre med træpiller/kirsebærsten/korn i min gamle og ikke højeffektive Salamander i mange år, før jeg har frembragt samme miljøbelastning, som det giver at fremstille en moderne højteknologisk kedel, men for nu ikke at lyde alt for frelst, så anerkender jeg, at min hovedmotivation for at overveje at proppe en stoker på Salamanderen er, at det er en mindre indgangsinvestering.


Okay, Jarl, så er jeg mere rolig. Dine argumenter om at livcyklusanalyser og at beholde Salamanderfyret kan man endda betegne som relativt fornuftige. investeringer skal jo forrentes. Hvis anlægget med akkutank bare fungerer driftsikkert som det står nu, så kan jeg godt følge pointen med at opgradere på Salamanderen og opnå 70% effektivitet. Men mon ikke du aligevel indenfor få år skal have noget som kan det der med 92-95%? Om ikke andet så fordi der er noget teknisk lækkert og automatisk ved det som du bliver fristet af?!

Men lad os høre hvad du finder på, dine overvejelser og konklusioner plejer at være lærerige...

Kender du forresten www.stokerpro.dk ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #32 Dato: 08. Februar 2009 kl: 14:36:58 »
Hej Karsten

Tusind tak for linket! Jeg har lige købt svinet. Nu skal jeg bare have den flyttet (520 kg!!!)

Jeg har selv traileren, den skal på og den står i et maskinhus med fast bund, men desværre er der ikke noget, man kan hænge en talje op i. Derfor er der to muligheder:

1) Hvem bor i nærheden af Mørke (Djursland) og har en traktor med frontlæsser?

2) Jeg snupper den med en giraf(/motor)kran.

Men frontlæsseren var da nemmest, så hvis nogen bor lige i nærheden og har en traktor, der kan nappe et halvt ton i frontlæsseren, så smider jeg en plovmand til vedkommende.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #33 Dato: 08. Februar 2009 kl: 14:40:28 »
det var sku billigt :)  tillykke med det, håber det kan skabe varme i det lille hjem :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Kkrogsgaard

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #34 Dato: 08. Februar 2009 kl: 16:30:19 »
Hva med en palle løfter?
Op på en lille 22mm krydsfiner plade og trille den på nogle rør?
Slidsker, treller fra et murestillads op til traileren eller tage giraffen med?
Eller tag alle stenene ud og vælt den op på traileren med plade imellem?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #35 Dato: 09. Februar 2009 kl: 14:14:31 »
Citat fra: "kloning27"
ja der kan jeg ikke være behjælpelig :)  ville ellers godt have haft en bette hiab til doka`en :P


eller den kran steini har på sin doka, den er bare for fed!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #36 Dato: 01. April 2009 kl: 22:48:43 »
Denne historie fortjener lige sin afslutning.

Takket være Kloning27 fik jeg jo min Gasogen-kedel. Tak for hintet! Den blev hentet på den store trailer og med hjælp fra min Harald Skrald girafkran. Den magter faktisk godt de 550 kg med max udlæg på armen.

Så har kedlen stået og ruget inde i værkstedet - jeg skulle lige have skorstensfejerens grønne lys samt have samlet fittings og pumper sammen (Tak for hjælpen i den forbindelse!). En sidste beslutning drejede sig på den gamle Salamander. Jeg har hele tiden ønsket at bevare den, men de seneste meldinger fra Miljøministeriet og Det Økologiske Råd, der barsler med sanktioner overfor svinende træfyrere, gjorde, at jeg vurderede, at jeg ville stå stærkest ved at have en helt up-to-date installation - miljømæssigt set.

Således var alle brikkerne på plads, og jeg ventede bare på en vejrudsigt, der retfærdiggjorde, at jeg lukkede det gamle fyr ned og monterede det nye. Den kom så nu.

Her er resultatet af anstrengelserne, og jeg kan godt love andre, der overvejer gasogen, at de ikke bliver skuffede. Hold da bøtte, hvor er det nemt og effektivt! Kig med her:


Først nærmer man sig udhuset udefra. Man kigger op på skorstenspiben - man ved, at fyret går på fuld skrue, og hvad ser man? Nema! Nichsta! Intet! Røg er history!



Så kommer man ind, og her er den så, bissen:



Bag øverste låge gemmer træet sig. Den grønne (beskidte) kappe på midten dækker over blæseren, der har til formål at sende luft ind over træet, så gasserne tvinges nedad - gennem denne dyse:



Processen starter lige så forsigtigt:



Men så starter en kædereaktion, hvor varmen spreder sig opad, træet afgasser mere, der kommer endnu mere varme, der spreder sig opad osv. Måske er det svært at se på billedet, men det er en fascinerende proces, hvor et stykke skide grantræ pludselig brænder med en flamme og en intensitet som en oliefyr. Vildt! Også lyden - det buldrer som en veltrimmet oliefyr.



Og selvf. skal sådan et projekt krones med en Alpha-pumpe, så man kan pudse energiglorien... her arbejder den med 10 W - selvom blitzen vist gør det utydeligt. Jeg bor på 210 kvm med 4 unger + at jeg kører med vandbåret kalorifere i værkstedet. Pumpen svinger mellem 4 og 15 W - det er sgu da til at leve med.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #37 Dato: 01. April 2009 kl: 23:10:45 »
fede billeder :)
og tillykke med dyret/fyret :)

det må være dejligt med vandbåren kalorifere i værkstedet sådan rent økonomisk set ifht det gamle dantherm fyr jeg har, det sluger noget fyrings olie, så det bliver kun startet op når det er rigtig koldt :wink:
forøvrigt nogen der har en udblæsningsrist til en sådan? min blæser kun ud til to sider, vil godt have varme til tre sidder :)

har forøvrigt fået en genial, enkel og forholds vis billig ide til en ladkran til doka'en men den forbliver hemmelig til den er lavet og afprøvet :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

T3Anders

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #38 Dato: 02. April 2009 kl: 12:27:19 »
Det ser sgi' da lækkert ud Jarl.

Hvor tit skal man smide brænde på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #39 Dato: 02. April 2009 kl: 16:48:20 »
Tak for interessen & de venlige ord.

Fyret har kun været i drift et par dage, og tilmed har det været flot vejr de par dage. MEN - alligevel er min fornemmelse, at forbruget ekstremt meget lavere, end det havde været med den gamle kedel. Skønsmæssigt vil jeg sige, at forbruget er halveret.

Normalt har jeg haft et årsforbrug på 40-50 rm gran eller 30 rm bøg. Prisen for sådan portion ligger - leveret i tre-meter-stykker på 9000 her i Jylland. Hvis jeg kan halvere dette beløb, så må man vist kalde det billig fyring. Men egentlig er det lidt lige meget, om jeg skal bruge 5 eller 10 K i træ om året. Til gengæld er det ikke lige meget, om jeg skal bruge tre dage eller en hel uge med motorsaven i hånden. Skulle jeg på mine snart gamle dage gå hen og blive doven, så kan 8 tons træbriketter også løse opgaven.

Fyringsmønsteret er ekstremt dovent. Min akkumuleringstank på 1200 l rummer kwh nok til, at jeg kun behøver at fyre hver anden dag pt. Men vil man holde liv i fyret konstant (hvad der er dårlig økonomi og mere svineri), så skal der bare fyres morgen og aften. Styringen har en "pausefyringsfunktion", hvor den bare lige holder liv i ilden ved at puste lidt på træet i 8 sekunder hvert 4. minut.

Vil man fyre med skovtræ, så tror jeg ikke, man skal gå for langt uden om gasogen. Det er billigt, dovent og faktisk fornøjeligt. Mit mantra er, at vi skal reservere de højt forædlede energiformer som olie, gas og strøm til steder, hvor de ikke kan erstattes. Noget så banalt og elementært som rumopvarmning kan fint finde sted med primitive uædle energiformer, men selvf. gælder det også der om at gøre det så miljørigtigt og effektivt som muligt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!