Forfatter Emne: Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???  (Læst 6514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Dato: 08. November 2009 kl: 13:14:34 »
Hi folks
Så sent som i går talte jeg med min bror om en mulig vaccine imod den nu så farlige H1N1 virus. Jeg blev en del klogere, især fordi der er mange penge i spillet fra pharmaindustrien. Tyske embedsfolk og soldater modtaget en vaccine der hedder CELVAPAN og den er også tilladt i USA. Til gengæld skal den normale tyske befolkning benytte sig af en vaccine der er opbygget med virkningsforstærkere (Wirkverstaerker). Denne form er ikke tilladt i USA (den med virkningsforstærkelse).

Jeg hørte, at der et et belgisk pharmapatent på den der virkningsforstærker der koster 6 euro pr. vaccine, sådan at vaccinen til den normale tyske befolkning koster omtrent 9 euro pr.enhed. Den anden version uden forstærkere koster omtrent 3 euro (den der bruges i USA og af tyske soldater/embedsfolk) og det hele lyder for mig lidt som en pengemaskine.

Jeres mening og erfaring, måske endda den danske udgave i sagen?

Her noget om de fire vacciner på tysk fra WIKIPEDIA:

Name Hersteller Bemerkung
Pandemrix GlaxoSmithKline aus Bruchteilen von Virenhüllen von in bebrüteten Hühnereiern gezüchteten Viren (Teilpartikelimpfstoff) mit Wirkverstärker hergestellt
Focetria Novartis aus Bruchteilen von Virenhüllen von in bebrüteten Hühnereiern gezüchteten Viren (Teilpartikelimpfstoff) mit Wirkverstärker hergestellt
Celvapan Baxter aus kompletten Virenhüllen von in Säugetierzellen (Vero-Zellen) gezüchteten Viren (inaktivierter Ganzpartikelimpfstoff) ohne Wirkverstärker hergestellt
Celtura Novartis-Behring aus Bruchteilen von Virenhüllen von auf Zellkulturbasis gezüchteten Viren (Teilpartikelimpfstoff) mit Wirkverstärker hergestellt

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

neuchs

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #1 Dato: 08. November 2009 kl: 13:59:56 »
jeg har to kammerater som har fået svineinfluenza og som var syge begge to i henholdsvis 14dage.. den sidste uge var værst, men ikke meget mere end en almindelig influenza..  den er på ingen måder farlig, medmindre man i forvejen er svækket af enten alderdom eller i forvejen er syg eller er et lille barn med ikke så meget at kæmpe imod med.. om man vil tage vaccinen er da helt op til en selv, men syns stadig man skal have i baghovedt at selve vaccinen kan være farlig for en, bivirkninger, overfølsomhed osv..  hvad angår mig selv vil jeg tage det hele med et gram salt, og ligge mig syg de 14 dage det tager også tage den derfvra hvis jeg skulle ske at blive ramt. andet er der hvis ikke at gøre ved det :-)... men for at snakke om noget helt andet, så synes jeg da ik at dette er forum for den slags snak, der er 1000 andre sider, blogs, og forum hvor de diskutere det på en del højere plan.. det vilo du sikkert få mere ud af end her,, vi er jo bare en flok t3 guroer:-) ellers bliver det pludselig sådan at man skal til at lede efter t3 spørgsmålene herinde blandt alle de ikke t3 relaterede spørgsmål...  mvh

ibber

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #2 Dato: 08. November 2009 kl: 14:01:15 »
vi skal jo ikke betale for den selv her i dk Jens , så det der med pengemaskine tænker vi jo ikke så meget over , men redder den dig for en seriøs snue - så er det nok pengene værd.
jeg har fået den , og bivirkningerne er lige nu begrænsede , men nu er det jo ikke vores biler der skal vaccineres så ;o)
i dk er det dog kun de udsatte der får det , landets behandlingsstab og de der evt ikke kan klare
en tur med en hård snue uden stor risiko for ikke at overleve. men da de ikke kender langtidsbirvirkningerne helt endnu er det ikke alle der vil ha den. men jeg tog sgu chancen ;0)

kunne dog være rart at man kunne vaccinerer sin bil imod dårligdomme
på det offentliges regning dog  :D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #3 Dato: 08. November 2009 kl: 15:21:39 »
Nu er det vel sådan at T3Nettet er delt sådan at det DU vil, tager du dig af, det JEG vil sørger jeg for. Derfor er der lavet en samling grupper hvor man kan boltre sig. Der er en gruppe der hedder OT fordi man gerne må skrive indlæg om andet end T3. Generelt kan man sige, der nok er en større agtelse for de eventuelle svar, man får her, end på klynkenettet.dk eller dansk svineavls hjemmeside. Derfor kan det være fordelagtigt at spørge drengene herinde, hvilket er ganske OK.

Hverken konen eller jeg har planer om vaccine, hun kan nemt få den da hun arbejder inde på sygehuset, men vil ikke. Sygdommen er nu rimeligt kendt, men det er bivirknínger af vaccinen ikke.

Jeg har meddelt på arbejde at jeg tager TRE uger hvis jeg får den.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #4 Dato: 08. November 2009 kl: 16:36:32 »
Jeg dropper vaccinationen - Alfred og Carl har H1N1A for tiden - så jeg tager chancen for at komme igennem. Og, jeg havde en grum influenza som varede 14 dage i starten af september - jeg satser på det var H1N1A og jeg nu er immun........
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #5 Dato: 08. November 2009 kl: 17:40:17 »
pga af min sygdom tør jeg ikke tage chancen og lade være med at få den da jeg får 2 slags immundæmpene medicin så mit immunforsvar er nærmest ikke eksisterende
men hvis jeg ellers havde været rask tror jeg nu også at jeg havde sprunget den over når de nu siger at den ikke ville ramme en rask person hårdere en en alm  influenza
med hensyn til bivirkninger så har jeg så mange i forvejen så hvad gør lidt flere    :D  men så igen så går jeg også til tjek hver 3 måned med blodprøver und alles
så alt i alt er jeg nok lidt som min gamle bus (t3 generelt) lidt smådefekt hist og her men med den rette omsorg går det nok  :lol:  :lol:  :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

PARKHAVE

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #6 Dato: 08. November 2009 kl: 18:11:44 »
Jeg har valgt at sige nej til vaccinen.
Risici ved bivirkninger er for mig at se større end risiko for alvorlig sygdom ifb. med h1n1 influenzaen, selvom jeg muligvis er i risikogruppen.

Og selv om mine børn er teenagere ( hvor den åbenbart rammer en større %del) vil jeg indtil videre også råde dem til at stå den igennem hvis vi får den.
Så hellere få tamiflu til lindring hvis det bliver rigtig skidt.

Jeg har set et par ting på nettet der kan skræmme enhver fra vaccination

ps. er ikke fanatiker og både jeg og ungerne har fået de obligatoriske vacc. herhjemme mod børnesygdommene

ibber

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #7 Dato: 08. November 2009 kl: 18:26:13 »
har også set skræmmekampagnerne - og de virker - men for nogen af os er de vand ved siden af det at få en influinza - men kun for nogen , var jeg rask og frisk og sund ville jeg nok også springe over ligesom Bos1.
så enhver er det ikke , men flertallet ja....

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #8 Dato: 08. November 2009 kl: 19:28:19 »
...her hjemme diskuterer vi slet ikke for eller imod vaccination, vores regering har jo besluttet at vi ikke kan få den fordi vi hører til "den almindelige befolkning" så vi må tage imod det som kommer, og med 4 børn i skolen er der jo ikke store muligheder for at undgå det.

Jeg er ikke sikker på hvad jeg ville vælge, hvis jeg havde muligheden, men det er en "svinestreg"  :wink:  at alle ikke har fået muligheden.
Inden den beslutning bliver ændret, fordi der lige pludselig viser sig at være nok til "den almindelige befolkning" har de fleste sikkert allerede været syge.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

wbx4ever

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #9 Dato: 08. November 2009 kl: 19:40:18 »
Der er kun et at sige. Er du sund og rask så drop vaccinen! Hvis du blir syg skal du nok klare den og så kommer du ud på den anden side med et mere modstandsdygtigt legeme. er du svagelig eller hører til den ældre del af befolkningen så tak ja, denne del af befolkningen der er de mest udsatte.

ibber

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #10 Dato: 08. November 2009 kl: 19:55:44 »
og er du sund og rask og får den - så bliv hjemme i din seng , uanset hvor vigtigt du mener dit arbejde er , en smittebærer er for nogen som at blive kørt over af en lastbil. man slår mennesker
ihjel når man smitter - husk det - selvom det ikke kræver jagttegn at tage chancer ;0)

Herr_Jensen

  • Gæst
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #11 Dato: 08. November 2009 kl: 21:28:18 »
Bare lige for en god ordens skyld:

Det er netop hvis du er sund og rask, at du har chance for at dø af svine influenza. Den overstimulerer dine cytokiner (signalproteiner), som er regulatorer af immunsystemet.  Dvs. jo bedre immunforsvar, jo større reaktion. Hvis du er over 60, er du temmelig immun eftersom du sikkert har stiftet bekendskab med en af de 5 stammer som den nuværende kommer fra.

Men lad os lige kigge på nogle tal:

* Siden 1958 er der registreret 6 dødsfald, hvor mennesker blev smittet fra en gris og ikke et andet menneske.
* Der er siden april 2009 registreret ca. 6000 dødsfald, verden over, pga Svine Influenza. Som sammenligning betegnes en pandemi som dræber 1 million mennesker, inden for et år, som 'Mild' (den Spanske Syge dræbte 50 millioner fra 1918 til 20). Dvs. der skal dø ca. 994.000 mennesker mellem November/april for at denne pandemi skal opnå status som 'Mild'...
* Ca. 36 millioner mennesker er blevet offer for AIDS  pandemien, så statistisk set er din chance for at kende en som har AIDS, eller selv rage den til dig, langt højere end at få Svine Influenza.
* Influenza virus mutere konstant, og det tager tid at masse producere en vaccine, så der er store chancer for at blive vaccineret for 'sidste års' influenza...

Jeg skal IKKE have en-eller-anden halv bagt, halv testet, halv gennemtænkt 'vaccine' noget sted nær min krop.

Er du syg så bliv derhjemme, sved det ud, eller dø i forsøget.

 : )

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #12 Dato: 08. November 2009 kl: 21:51:06 »
Jeg er så enig Jensen. På den en side er jeg fuldstændigt næsegrus af beundring over vores medialiserede verdens evne til at italesætte ting, så de får status af påtrængende virkelighed. Tænk blot, hvor betydelige trusler mod eksistensen, der er præsent i hovedet hos ethvert barn - selv her ovre i den mørke Jylland. Sars, tsunamier, fulgeinfluenza - ja selv Hvalpfuckingsunds havn har en terrorstrategi. Vi er i en verden, hvor medierne ikke alene skildrer virkeligheden - de deltager også i dens skabelse.

På den anden side så er det en eksistentiel oplevelse at være syg - en oplevelse, man ofte kan tænke tilbage på med varme erindringer. For år siden blev det common sense, at alle børn skulle MFR-vaccineres. Adskillige sundhedsplejersker søgte med vanlig autoritetstro at overtale det koleriske lærerpar i nr. 5. Jeg mener... den race jeg tilhører har nu håndteret M, F og R i adskillige millioner af år, så vi klarer den sgu nok også i denne generation, hvor børn er så velnærede som aldrig før. Og når jeg tænker tilbage til mine egne M, F og R perioder som barn, så var det der, hvor mor havde tid til mig - varm cacao, historier på sengekanten - masser af omsorg. Skulle jeg så sprøjte mine børn blot for at arbejdsgiverstanden slipper for at betale sygedage? Aldrig! Og præcis samme synsvinkel anlægger jeg på influenzaen. Skabet er fyldt med mørk rom, der ligger en stang smøger i værkstedet og sengebordsskuffen bugner af tykke dieselbøger. H1N1 Bare kom an ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #13 Dato: 08. November 2009 kl: 22:01:10 »
Den tyske regering har en kontrakt med udbyderen af vaccinen der er med forstærkingmidler og den koster tre gange så meget som amerikanernes normale version (uden forstærker), prisen offentliggäres ikke ... det er her jeg bliver kritisk ...

og de der kulturer i vaccinen er avlet på kræftkulturer ... det hele fik mig til at tænke på "I am Legend" ... såfremt i husker filmen.

Iflg. Wikipedia kan jeg klare en infektion med PARACETAMOL, meget drikkevand og pause i sengen ... det er de normale metoder ...

Tak for en del kommentarer, jeg snakkede mere for børnenes skyld, i min familie føler vi os lidt røvrendt ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Din mening - svineinfluenza H1N1 - skal man tage vaccinen???
« Svar #14 Dato: 08. November 2009 kl: 22:18:20 »
Citat fra: "ibber"
og er du sund og rask og får den - så bliv hjemme i din seng , uanset hvor vigtigt du mener dit arbejde er , en smittebærer er for nogen som at blive kørt over af en lastbil. man slår mennesker
ihjel når man smitter - husk det -


Ok, så ved jeg hvad jeg skal når jeg får svineinfluenza.
Tage tog til København og køre i kollektiv trafik i 14 dage
medens jeg hoster sprutter og nyser for at få ram på så mange
af de djævle som muligt.