Forfatter Emne: Nedvejning af caravelle/multivan  (Læst 10395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #30 Dato: 28. Januar 2010 kl: 20:49:27 »
husk at på nogle af de nye attester står der køreklarvægt istedetfor egenvægt!
men der skal man trække noget fra for at få den egenvægt som man betaller vægtafgift efter

@blackchart, ja men din blev jo heller ik vejet ned!! så der er ingen gevinst at hente, men der burde have stået pers.antal!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #31 Dato: 05. Februar 2010 kl: 12:57:05 »
Hej alle.

Spændende - og for mit vedkommende relevant - tråd!

Jeg går med tanker om at købe en t3 1,6TD (se evt. anden aktiv tråd, jeg har oprettet desangående). Bilen står til 1550kg jvn reg.-attesten. Jeg ville veje bilen ned og pløjede derfor diverse tråde igennem herinde, hvorefter jeg kontakte min synsmand, for at sætte ham ind i sagerne. Han gav mig den sørgelige udmelding, at fordi bilen er "født" i DK (altså ikke import), så er bilen låst og kan derfor IKKE nedvejes, uanset hvad! Køber jeg derimod en bil i Tyskland, hvilket jeg også overvejer, kan denne uden problemer omvejes...

Kan det virkelig passe? Hvis I har andre erfaringer og kan anbefale en synshal/mand, der har erfaring med omvejning, må I meget gerne give lyd! Håer virkelig på gevinst, da bilen skriger til mig :-). Vil dog ikke smide 10-11.000,- på vægtafgift hvert år...

Vh John

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #32 Dato: 06. Februar 2010 kl: 08:45:26 »
Ved konstruktiv ændring kan du bede om at få den vejet.  Ny gearkasse (4 til 5 trins går måske) Flere eller færre siddepladser. Monter turbo på motoren eller pil den af.. Hmm..  Der må være nogen herinde der har flere ideer til hvad der kan være konstruktive ændringer.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #33 Dato: 06. Februar 2010 kl: 08:58:22 »
Jeg har læst side op og side ned om ned/omvejning, inden jeg kontaktede min synsmand - og jeg var således forberedt på, at han ville "modsætte" sig muligheden for nedvejning. Jeg forelagde ham også muligheden for "konstruktiv ændring" v. fjernelse af sæder, men han blev ved med at siige, at biler med oprindelse i DK IKKE kunne vægtændres - uanset hvad. Han tilbød endda at undersøge sagen nærmere og ringede tilbage senere og sagde, at der ingen muligheder var - med mindre jeg selv importerede en bil og fik den nedvejet ifm reg. syn.

Nå, anyways, jeg har bestilt flybillet til München på torsdag, hvor jeg skal på "the grand tour" rundt i München og omegn og prøvekøre en række biler. Forhå¨bentlig skal jeg ikke osse flyve hjem :-D

Svedig

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #34 Dato: 06. Februar 2010 kl: 12:59:48 »
Til Svedig

Det kan nu godt lade sig gøre, at få den vejet ned...
Havde selv samme problem med synsmænd i sidste uge..
I de 2 første synshaller fik jeg samme besked som dig, men i den 3die var det intet problem...
Man skal bare bestille en eksta tid i synshallen, da synsmanden skal med dig hen og få bilen vejet..
Iflg det "notat" af 1. oktober 2008..

Mvh

Nels
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #35 Dato: 06. Februar 2010 kl: 18:02:48 »
Lad os få lidt dokumentation på banen.. det må kunne findes et sted..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #36 Dato: 06. Februar 2010 kl: 19:51:04 »
Her står der, at bilen skal synes, når man ændrer egenvægten i stk 7.., feks. fjernelse af sæder.., man skal desuden møde op på vægten med så lidt
diesel, som muligt, på tanken.

http://www.fstyr.dk/Syn/Registreringssyn/Registreringssyn%20-%20hvornaar.aspx

Synsmanden ku læse, at han selv skal deltage i vejning.., i hans mappe..., turde ikke lige stjæle den, da jeg håber,
at få nedvejet min JX Caravelle fra de 1550 kg til 1440 kg, her i midten af april.. :D  :D
Resten går vel af sig selv, når han har indføjet den nye vægt..
Mvh
Nels
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #37 Dato: 06. Februar 2010 kl: 20:03:28 »
Præcis den side fandt min synsmand frem da min T3 blev vejet ned, der burde ikke være tvivl om at en bil kan vejes ned,
 også selv om den altid har været reg. i DK

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #38 Dato: 08. Februar 2010 kl: 12:17:27 »
Jeg har netop vendt dokumentet, der linkes til højere oppe med min lokale synsmand, og han blev decideret grov og ubehøvlet - han mente på ingen måde, at fjernelse af et/to sæder var en konstruktiv ændring. Han begyndte sågar at udfritte mig om, hvilke synshaller, der kunne finde på at gøre sådan noget, for så ville han tage det op med færdselsstyrelsen. Hmmm, tænke tænke! Er man blevet klogere? Nææææ....

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #39 Dato: 08. Februar 2010 kl: 12:19:40 »
...og jeg sagde i øvrigt, jeg ville sende ham et link til dokumentet, så han selv kunne få "syn" for sagen! Konstruktive ændringer nævnes i stk 6 - men jeg refererer jo til stk 7, når jeg vil fjerne sæder og dermed reducere vægt. Det fattede jan ikke.

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #40 Dato: 08. Februar 2010 kl: 13:25:28 »
Tror du skal prøve en anden synshal..

Jeg sku heller ikke tilbage og diskutere med dem,
de er jo stadig nogle små "konger"..

Bare skide træls, at det ikke er ens/samme regler alle steder..

Mvh.

Nels
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #41 Dato: 23. Februar 2010 kl: 12:04:51 »
Det er nu langt om længe lykkes mig at få en hæderlig synsmand med på ideen. Jeg skal ændre antallet af sæder (og søger i øvrigt i den forbindelse et enkelt højre forsæde), og så hjælper han mig med papirerne. Da bilen har et dansk typegodkendelsesnummer, har stort set alle synsmænd nægtet muligheden for nedvejning.

Jer, for hvem det er lykkes at nedveje Jeres biler - har I oplevet problemer på motorkontoret, når I er troppet op med papirerne fra synshallen og bedt om ændring af reg,-attsten? Eller kører det bare som smurt i olie, når først besøget hos synsmanden er overstået? Det er jo rart at være forberedt :-)

John

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #42 Dato: 23. Februar 2010 kl: 14:21:43 »
Hel John

Efter, hvad jeg har hørt går det vist helt af sig selv..??
Er lidt nysgerrig efter, hvad du får den ned, at veje, da min jx jo står for skud,
om et par måneder, så vil være kanon, hvis du gider skrive nogle data, når du får
synet overstået..?? :P

Mvh
Nels
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #43 Dato: 23. Februar 2010 kl: 15:53:41 »
Selvfølgelig. Jeg skriver en beretning, når det er (vel)overstået! Mangler stadig et forsæde, anyone? Til gengæld har jeg en forsædebænk, jeg skal af med. Pæn, gråt stof med røde "gnister".

John

Svedig

  • Gæst
Nedvejning af caravelle/multivan
« Svar #44 Dato: 10. Marts 2010 kl: 09:50:18 »
Case closed - SUCCESFULLY!

Prutten er nu vejet ned til en egenvægt på 1500 kg, og jeg sparer derved et par tusser plus det løse i årlig vægtafgift. Jeg blev træt af at høre på forskellige synsmænds forskellige syn på sagen og skrev derfor en mail med en beskrivelse af mit problem og rundsendte den til stort set alle synshaller i Østjylland. En venlig mand ved AL-syn i Silkeborg ringede mig op og sagde, at det ville tage ham 5 minutter på lovlig vis at udfærdige et dokument, som jeg skulle tage med på motorkontoret - og WUPTI, så var den ordnet. Han fortalte mig, at SMC i sin tid anførte en egenvægt på 1550kg på alle caraveller af min type - uanset indretning. 1550 kg er vægten på den tungeste version (automatgearkasse og soltag) og ved at give denne vægt til alle busserne, var man sikker på ikke at assignere en for lav vægt til nogen af køretøjerne. I virkeligheden findes der 4 typer af min bil, som alle har deres eget specifikke typegodkendelsesnummer. Den letteste (manuel gearkasse uden soltag) er fastsat til 1475kg. Min bus har soltag, så den røg op på 1500kg, hvilket er 1 sølle kg UNDER smertegrænsen. Den skulle hverken vejes eller "ommøbleres" undervejs, og det tog vitterligt ikke mere end 5 minutter. Jeg tænker på, hvor mange af Jer derude, der kører rundt med forkert og for dyrt indregistrerede biler? Lidt hurtig hovedregning betyder, at min bil siden ´88 har kostet de tidligere ejere sammenlagt 65.000,- i for meget betalt vægtafgift, hvilket jeg synes er totalt langt ude og på grænsen til regulært bedrageri!

John