Forfatter Emne: overvejer en T3.....  (Læst 10663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Dato: 28. December 2009 kl: 10:44:12 »
Nå så skete det åbentbart også for mig. Jeg overvejer at købe en T3.... Men men der er jo en del som jeg ikke ved om sådan en fætter. Jeg har før bygget vw. Har haft en samba fra 66 med en 2,0 porsche motor og har nu en bus fra 79... Jeg har i en del tid gået og været lidt smålun på tanken om en T3. HVIS det skulle ende med at jeg køber sådan en, vil jeg gerne have at den ender med at ligne den blå som er i toppe sammen med logoet. Jeg vil (hvis det bliver til noget) have en benzin og med servostyrring og gennemgang ved forsædeerne og helst 5 trinsgaerkasse. Er der ikke nogle venlige sjæle som kan fortælle lidt og vægtafgifter, om evt nedvejninger, brændstoføknomi sliddele/rust, priser mm. Jeg kunne også godt tænke mig hvis nogen har lidt erfaringer med import fre tyskland, sådan afgifter mm. (vil helst finde en sund dansk T3). Jeg overvejer (igen hvis det skulle være) at lægge en 2,5 øttinger motor i, da jeg kender en som har en stående....

På forhånd tak

Peter(wings)

PS:Er der måske en som har en benziner og som vil give en prøvetur, så jeg kan få en fornemmelse af hvordan sådan skal køre?
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #1 Dato: 28. December 2009 kl: 10:50:54 »
Velkommen hertil Peter. Det er da spændende, at du overvejer T3. Som det er på mange snævre interessefora, så er der også her en masse know-how lagret i ældre indlæg. Prøv at søge lidt rundt vha. søgefunktionen, så finder du svar på alt, hvad du spørger om og meget meget mere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #2 Dato: 28. December 2009 kl: 11:57:01 »
Hej Jarl.

Det var det svar jeg frygtede en ville komme med. Der er skrevet side op og ned i mange indlæg. for jeg har læst herinde. Det er ikke fordi jeg vil/gider pløje side op og ned. Jeg vil heller ikke lyde mavesur for det er jeg ikke. Men når det er sagt så vil det måske skramme nogen væk, og i sær nybegynder/unge mennesker. Det samme er det der er ved at ske på vwnettet. Der bliver færre af os, desværre. Jeg kunne også købe en manuel og læse det der og så køre solo, men det er ikke lige så sjovt. Jeg håber at du bære over med mig, for du skrev det på den rigtige måde.

Vwenlig hilsen Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Mads-kaa

  • Gæst
overvejer en T3.....
« Svar #3 Dato: 28. December 2009 kl: 11:57:33 »
Vi kan da godt finde ud af en prøvetur en dag hvis det er. Jeg har en Bluestar med benzin motor, 5 gear, servostyring, gennemgang mellem forsæderne og importeret fra Tyskland.
Den er delvist adskildt for tiden, men kan sagtens køre.

/Mads

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #4 Dato: 28. December 2009 kl: 12:01:42 »
Hej Mads.

Det lyder sku super. Jeg har tlf 31717970. Hvis du gider smide en sms så kan vi lige skrives ved.

Hilsen Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

ibber

  • Gæst
overvejer en T3.....
« Svar #5 Dato: 28. December 2009 kl: 12:46:01 »
du kan bare ringe Peter , du har mit nummer , jeg er ikke så rutineret endnu , men jeg er en nybegynder ligesom dig , der har haft T1 i mange år , bla din jo ;0)

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #6 Dato: 28. December 2009 kl: 18:20:42 »
Slet ingen der har noget..........
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #7 Dato: 28. December 2009 kl: 18:49:37 »
Vægtafgift 5500 eller 6500 (så vidt jeg husker).

Det springende punkt er 1500 kg.

Benzinøkonomi? 6-9 km/l med WBX. Med en Oettinger, 4-6 km/l?

Rust, det er ikke så slemt, faktisk imponerende lidt i.ft. alderen. Men, de kan ruste, slemt:
http://www.zorck.dk/t3/

Især er bagvangerne over fjederfæstet grimt sårbare og meget skjult indtil den hænger tungt med r*ven.
Bagerste tværvange ved ombukket på de skrå steder.
Donkraftfæsterne.
Forreste skråvanger.

Velkommen ombord, kan du skrue er der masser at tage fat på, og det er en FEEEEEEEEEEEEEEED bil - og fast arbejde.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #8 Dato: 28. December 2009 kl: 18:56:38 »
Der var sku noet jeg kunne bruge. Den er noget mere tørstig end jeg regnede med. Er der nogen der ved hvad synshallen siger til hvis man skiftede motoren ud med en TDI? Er der nogen der har erfaring med at sætte torbo på en WBXer?
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Mølle

  • Gæst
overvejer en T3.....
« Svar #9 Dato: 28. December 2009 kl: 19:17:19 »
Det lyder som om du leder efter en fin bus med støjdæmpning, servo, elspejle og det sædvanlige kræs. Du har nok været inde og smugkigge flere gange og derfor set modelbetegnelser som Carat, Mulitvan, LLE, Hannover Edition mv.- og når du taler Oettinger, så er det jo nok fordi du vil have kvali og vil betale for det. Når din søgen går i den retning, så løber ud ikke lige ind i rustproblemer, da disse typer typisk er de sene modeller. Der findes rigtig mange brugere her, som har rigtigt fine eksemplarer, og som kan fortælle om udstyr og brændstoføkonomi uanset om du kigger på benzin eller diesel eller friture. Der er ikke så stor tradition i DK for at bruge rigtigt mange penge på en T3, men i Tyskland sælges fine eksemplarer til tårnhøje priser.

Hvad synsmanden og skat siger til TDI og Oettinger er der til gengæld ikke den store erfaring med. Et er, hvad man kan læse sig til af begrænsninger. Noget andet er, hvad synsmænd gider at gå op i, hvis bilen er i fin form.

Held og lykke med din søgen. Vi er mange, der glæder os til at følge med på sidelinien.

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #10 Dato: 28. December 2009 kl: 19:46:11 »
Du har fuldstændig ret... Jeg har kigget en del på bluestar og lle. Jeg ville helst have benzin men hvis det skulle være diesel skal det være en 1,9. Og ja jeg er kræsen, meget kræsen, og ved godt holdningen til prisen på sådan i dk forhold til tyskland. Havde regnet med en fra 89 - 92 hvis det skulle være det blev en T3. Derfor ville det være dejligt hvis nogen kunne fortælle om deres erfaringer.

På forhånd tak.

Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

ibber

  • Gæst
overvejer en T3.....
« Svar #11 Dato: 28. December 2009 kl: 19:52:46 »
ok - vil du ikke ringe kan jeg da skrive lidt om mine kortvarige erfaringer jeg indtil nu har lært mig...

at finde den bil man vil ha:

du ved hvad du vil ha , og du ved det nødvendigvis ikke er billigt at ha eller købe sig en bus af ældre dato.
vil du ha en TURNKEY bus , med alt i komfort , så gør dig selv en tjeneste brug lidt ekstra tid på at finde den rigtige , enten i dk eller i udlandet.
vil du lave lidt selv og ha morskaben med at finde alle de sjove og fede dele selv , så køb et projekt
og gå igang med at lave mens du har en anden bil til den daglige transport , og køb gerne et lidt billigerer
projekt , og find de dele du har lyst til efterhånden som det skrider frem , men da du er gammel bussemand i forvejen ved du nok også godt at det kan tage lang tid , og ofte blive dyrerer i sidste ende inden den ofte er lige som man gerne vil ha den , og at man i mellemtiden har stor chance for at gå kold i et projekt og den manglende motivation.


jeg sked på det hele og købte den bil jeg ville ha med det samme , med det udstyr jeg ville ha , det kostede en del ekstra , men tilgengæld har jeg tid og overskud til at lave lidt på din gamle bus engang imellem ...

motor diesel/benzin -- -  den hellige gral her på T3 nettet , der er både for og imod på begge sider.

jeg valgte en 1,9 TD , da jeg har god erfaring med den fra en tidligerer bil , og fordi jeg var lidt rystet over de rygter der florerer om brændstofforbruget på en wasserboxer , men martin "SOLOW" som du også kender har valgt en subaru  er også en mulig vej for at begrænse forbruget lidt .

det er smag og behag

TDIéren er også en mulighede , men en T3 gearkasse er lidt svagelig til de ekstra hestekræfter , det kan løses , men igen , det er dyrt , med min 1,9 TD kan det lige gå at få gearkassen til at holde til en smule.

vægtefgift , ja ved ikke om du har hørt det , men vores kære skatteminister har besluttet sig for at vi dieselfolk skal betale for hans skattestop , det har han gjort med en afgift på manglende partikkelfilter , så vægtafgiften på en diesel er desværre blevet lidt dyr , kontra en benziner , det skal man lige kigge på  , og regne lidt på sit kørselsbehov inden man beslutter sig om at det skal være enten diesel eller benzin.

den magiske grænse på lidt billigerer vægtafgift ligger på 1500 kg , og en T3 KAN vejes derned alt efter hvilken model og hvilket udstyr den er udstyrret med , kan den vejes ned er vægtafgiften på ca 4400 helårligt , og kan den ikke tæt på det dobbelte , og dertil kommer så +1000 kr pr 1 april på dieselbilerne.

kan godt være der er ting der kun er tæt på at være den hele sandhed i denne beskrivelse , men jeg har kun haft min T3 i 4 måneder og det er de erfaringer jeg har gjort mig indtil nu. vil du vide mere så slå på tråden , så skal jeg fortælle det så godt jeg formår , det skylder jeg dig.

det der kom mest bag på mig ved skiftet fra T1 til T3 , var antallet af nye ting der pludselig kan gå i stykker , og antallet af reservedelsnumrer pludselig er dobbelt så lang som man er vant til  , men det overlever man nok.

også kom det bag på mig , at en T4 er billigerer end T3 efterhånden

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #12 Dato: 28. December 2009 kl: 21:38:31 »
Kloge ord. Bemærk at diesel er tæt på umulige at veje under 1500 kg pga den tungere teknik. Benzinere vejer oftest under 1500 kg.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #13 Dato: 29. December 2009 kl: 22:07:44 »
Hej Ib.

Jeg ville bare lige sige tak for sludderen, og jeg er lidt ked af jeg måtte slutte vores samtale. Men maden kaldte. Jeg er blevet mere hook på sådan nu. Som jeg sagde evt købe en benzin 2,1 og lægge dieselmaskine i. Og Ib, du skylder mig ikke noget. Jeg vil altid hjælpe med det jeg kan..

Hilsen Peter

PS: Hvis der er flere som har nogle indspark vil jeg meget gerne høre dem..
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
overvejer en T3.....
« Svar #14 Dato: 30. December 2009 kl: 02:55:07 »
Du kan også prøve atsende en mail til Mike Busman, http://www.busman.be

Jo, hans speciale er T3 Syncro 16 - men han kender ca en million T3-ejere på kryds og tværs - så måske han ved hvor din drømmebil holder.

Jeg sparker stadig til tider migselv over at jeg ikke købte den 2.1 syncro 14 af ham, som havde komplet GLinteriør - nørj den var LÆKKER - og så havde den kommandørtaget også.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."