Forfatter Emne: Størrelse på grav i værkstedet ?  (Læst 13607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Dato: 26. Maj 2011 kl: 22:47:48 »
På lørdag bliver hullet til min værkstedsgrav gravet, men jeg er kommet i tvivl om de mål jeg havde tænkt mig, nu også er de optimale.

Kan nogen af jer give et bud på de optimale bredde- og dybdemål ?
Gerne med en begrundelse for målene, så jeg kan fintænke lidt over det....
Længden er fast, da jeg kun har plads til 5,50 m

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #1 Dato: 26. Maj 2011 kl: 23:08:06 »
Sådan umiddelbart ville jeg starte med at måle sporvidden på en T3 - så kendes ihvertfald bredden... ;-)

Derudover ville jeg overveje, om jeg ville lave en høj ende og en dyb ende - som bunden i en pool.
Bliver der plads ved siden af graven, så man kan køre bilen ind lige ved siden af, hvis man skal arbejde nederst på siden af bilen. Det er rart at ha' opgaven i øjenhøjde. Lav nogle flytbare rammer til gitter-riste i forskellige højder, så du kan stå sikkert og ergonomisk korrekt ift. arbejdet...

Ved arbejde under bilen på en lift skal der være fuld ståhøjde og plads til armene over hovedet - det gælder vist også for en grav.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #2 Dato: 26. Maj 2011 kl: 23:09:41 »
Hej Tony , 160 cm i dybden , så man ikke bliver rundrygget af at gå dernede og max 120 cm . i bredden , husk at læg en god jern profil ind i betonen , til brædder , jeg er helt misundelig , det bliver en super garage " Tony´s Garage " godt navn til mødested i Western byen .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #3 Dato: 27. Maj 2011 kl: 00:43:38 »
Måske irrelevant, men det afhænger af jordbund og grundvandsforhold hos Dig.
Husk at lave fald til den ene ende og sæt en lille brønd med bund i, hvis Du så får grundvand eller lign. kan der sættes en flyderstyret dykpumpe i der, og vupti kan graven holde sig tør.

EDIT: Du skal nok sikre Dig dybden svarer til Din hage højde minimum, har selv gået i flere grave der ikke var dybe nok

T3 wannabe, er bare kommet forsent til dem jeg skulle have købt...indtil nu :-D
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #4 Dato: 27. Maj 2011 kl: 12:30:22 »
Jeg har en meter i bredden, passer til en gravdonkraft (husk at støbe køre/glideskinner til donkraften og dækriste).
Højden skal afpasses efter din højde; som også gunnar6690 nævner.
Jeg har også gravet en af de grønne regnvandsbeholdere ned under gulvet, og en pumpe.
Få evt. et rør til det fri, til udluftning, kabler, vandslanger, så de ikke skal "flyde" på gulvet i garagen.
Jeg kan måske finde et par billeder hvis du lyster

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #5 Dato: 27. Maj 2011 kl: 17:29:57 »
Superdejligt med nogle input...  :D

Gitterriste, brønd, ekstra rør og projektets navn er nu kommet med i planen.

"Tony´s garage" er jo et fint navn til et fyrrum med kartoffelkælder..  :wink:

Kartoffelkælderen bliver 5,40 x 1,0 m. med en solid ramme øverst som svejses sammen med rionettet i fyrrumsgulvet.
Dybden bliver 1,65 m. det er min øjenhøjde, så jeg kan lige skue hen over gulvet og skal jeg højere op bliver det på flytbare gitterriste.
Et par rør bliver adgangsvej for kabler og slanger, og et rør med en ventilator i enden vil kunne sende masser af frisk luft ned i hullet.
En brønd i bunden vil også være en ekstra sikkerhedsventil for olietanken som fra sit indelukkede skab med høj kant,
vil være forbundet med hullet med endnu et rør som i tilfælde af udslip vil lede olien ned i hullet og brønden i stedet for ud over gulvet.

Tusind tak for ideerne..... nu skal der bare graves.

Kommentarer / ideer til ændringer modtages gerne.. der går jo lidt tid inden den er støbt færdig.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #6 Dato: 27. Maj 2011 kl: 17:58:57 »
Jeg vil lige komme med en lille ekstra grave opgave :wink:
Jeg lavede min grav ca 1meter i toppen. Men lavede den med skrå sider op mod toppen. Sådan at den ca 50cm ned ( målt fra toppen ) er ca 1,6meter bred. Så er der nemlig plads til lamper og hylder til evt værktøj. + der er mere rum  at bevæge sig på.
Med hensyn til dybden, så vil jeg hellere lave den for dyb. Det er nemmere at hæve bunden. Evt med rister eller andet, end at finde ud af den mangler 10 cm i dybden.
Hvis du ligger et stk vinkeljern, 5x5 cm i hver side, så er der lidt til gravdonkraften at køre på. Husk at svejse nogle stykker jern på der kan gå ud i betongulvet til støtte. Det er trods alt danefæ du påtænker at reparere. Hvis du har tid / mulighed, så ville jeg galvanisere de 2 stk vinkeljern med på svejset laskere. Mine ruster nemlig fælt pga salt fra vinterveje.
Den med en "brønd" vil jeg måske vælge at lægge under et tyndt beton lag(kan bankes væk senere). Indtil du har fået huset / graven godkendt. Kommunen bliver lidt skræmte ved chancen til olie uden for grave. Også selvom at brønden er lukket i bunden. Ps. hvis du mangler pumpe til at fjerne beskidt vand, må du give et kald. Der ligger nok en på lager :wink:

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

doka

  • Gæst
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #7 Dato: 27. Maj 2011 kl: 19:43:25 »
Har du mulighed så støb et 110mm afløbsrør ind til en ventilator. Det er en rigtig god ide
hvis du feks. arbejder med tank eller andet hvor der er benzin involveret.

Jeg kender til et eksempel i Århus hvor der stod benzindampe i graven, som efterfølgende
exploderede med en grim personskade til følge. Dette er selvfølgelig  "worst-case" men det
er da nemt at undgå når støberiet nu er igang.

Den med rist i bunden er også en rigtig god ting. Kender til flere der laver bil i gummistøvler :-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #8 Dato: 27. Maj 2011 kl: 20:05:13 »
Populær mekanik. Side 105:
http://books.google.dk/books?id=cygDAAAAMBAJ&pg=PA105&dq=garage+pit&hl=da&ei=zubfTeQmyZQ639z18Ak&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CEEQ6AEwBA#v=onepage&q=garage%20pit&f=false

Derudover, støb en søjle med masser af jern i midtvejs i graven, så graven ikke finder på at folde sammen?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #9 Dato: 28. Maj 2011 kl: 08:45:26 »
Hej Tony,

Her er en hurtig skitse over min grav.
Den "øverste etage" er kun 130 cm dyb og kan dækkes ud med plader så gulvet er ens højde. Det har jeg lavet fordi jeg har en ide om, at jeg, når jeg rigtigt skal til at lave bil istand, vil hæve Careten op på 6-tons bukke fra Tsvansen, uden de, og bilen, falder i hullet. De kan skydes helt op på 55 - 60 cm  i højden og stadig stå stabil. Det er faktisk også grunden til,at jeg kun har lavet graven 90 cm indvendig, så er der plads på gulvet til de store bukke. Det er ren og skært ud af mageligheds grunde! jeg synes det er rarere at sidde på en kontorstol og lave bremser osv.
Den "nederste etage" er til når vi bare kører bilen ind for små rep./just.
Det har dog vist sig, at det et utroligt dejligt at have det"trin" i hver side når man bare lige skal lidt højere op som ved starter skift gearkassearbejde, skiftekulisse, you name it.
Jeg lavede skrå udsparringer til mine lysstofamaturer, to i hver side således, at jeg har 4 dobbeltrørs amaturer i hver side. Det er sgu det bedste jeg har gjort!! Man kan simpelthen ikke få lys nok!!
Den eneste fortrydelse jeg har er, at jeg ikke lavede et par "skabe"/ resesses i siderne. Jeg mangler "lægge fra plads". Det vil jeg frøve at udbedre med et par smalle hylder.
Du er meget velkommen til at kigge forbi for inspiration :D
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #10 Dato: 28. Maj 2011 kl: 09:57:41 »
Hej..

hvia jeg engang skulle lave en grav ville jeg...

Lave den sådan her...

6 meter lang og 90cm bred.
Jeg ville svejse en rammen sammen af en 120 HEB med en 40x10mm fladjern på højkant oven på som dæk værn..

Denne HEB skal bruges til en prof grav donkræft...

Jeg ville lave den  160cm dyb.. i den ene ende skal der være en støbt trappe og en en alm jern trapper i den anden...

i bunden vil jeg selvfølgelig lave en brønd med døk pumpe...

bunden at graven skal være være 120cm bred og så skal den så bliver skrå smaller 30cm før toppen..

Så er der både plads til lamper evt. hyller...

Så ville jeg laver en extra "kælder i den ene side på 1m x 1m ind under gulvet... Så er der plads til dvs tønder og baljer samt løfte grej til donkræften....

I den anden side vil jeg bygge en firekantet  kassen langs gulvet med huller ved gulvet og til den skal der kobles en 110 rør som  kan pumpe frisk luft  ned i graven når lyset er tændt... den kan man så også bruges til trin at så på hvis man ikke kan nå...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #11 Dato: 28. Maj 2011 kl: 12:03:16 »
Min grav går mig Ca. til næsen, og det passer vist fint, det er nemmere at stille sig op på en kasse end at gå og dukke sig.

Jeg har en gammel kabelstige at kravle op af, og det kunne godt være bedre, en stige kan gå, men engang imellem har man favnen fuld og så ville en trappe være fin.

Udluftning/ventilation! Absolut nødvendigt, de mærkeligste gasser kan samle sig dernede. Både eksplosive og kvælende.

Et par stikkontakter i graven, så slipper man for kabelbøvl, og så lidt lys. Min erfaring er at man altid er nødt til at få spotlys op på det man arbejder med. Jeg lader altid lyset i graven være tændt når pladerne er taget af!

Gulvet er almindeligt betongulv. For ikke at vade i olie sjap, har jeg savsmuld på gulvet. Ikke altid ligefedt at tabe en lille skrue, men savsmuldet holder på en masse skidt, der ellers ville sidde under skoen.

Det stykke jeg har med gulv før graven er benyttet ligeså meget som selve graven.

Husk Biltema sælger INDBAKNINGSPAPIR, så kan det da ikke gå galt.
Kurt - 25115788

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #12 Dato: 29. Maj 2011 kl: 00:04:31 »
Fedt med flere tips, tricks og ideer, bare bliv ved, det kan være det ender med at blive den optimale servicegrav..  :D

...og dog...lige nu er et hul på ca 6,0 x 1,6 meter ved at blive til byens største swimmingpool..  :lol:
Den nederste meter af hullet, er uigennemtrængelig ler så alt det vand som kommer i hullet, bliver i hullet..  :?
Der går dog nok et par dage inden vi kan bade i det, for hullet er 1,5 meter dyb. (1,8 m fra gulvhøjde)

I morgen skal der bygges en ordentlig overdækning så der kan arbejdes tørskoet når fundablokke og cementen kommer på mandag.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #13 Dato: 29. Maj 2011 kl: 08:05:20 »
Jeg er selv kommet frem til den ide at jeg også vil have en grav, når jeg kommer så vidt, så jeg skal lave garagen. Hvad med at indbygge en støvsuger i gulvet, til at tage evt co2 gasser osv?

Ellers skal der bare være rigeligt med lysarmaturer på væggen i graven og godt med stikdåser.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Størrelse på grav i værkstedet ?
« Svar #14 Dato: 29. Maj 2011 kl: 10:50:27 »
Problemet med kulilte ( CO )er at det er lugt og farveløs, samt tungere end luft. En udsugning skal selvfølgelig være placeret langt nok nede til man ikke bliver gasset ved at dukke sig efter noget.
Jeg har af egne erfaringer fravalgt en grav og istedet købt en 3,2 Tons 2 søjlet lift til den garage jeg stadig bygger på. Så løser mit CO problem sig når og ved at porten er åben :D
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug