Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Aakerman

Sider: 1 ... 40 41 [42]
616
Alt andet / Bog
« Dato: 27. Februar 2013 kl: 23:18:45 »
Hej Frank

Jeg er 200% sikker på at den bog ikke kan fås i dansk eller i det hele taget skandinavisk oversættelse. Der ville jo aldrig være penge i at oversætte til et så lille sprogområde.
Sådan som jeg kan se det findes bogen kun i engelsk sproget udgave, med henblik på salg i USA.
Med en pris på 96 US dollars, skal du så i givet fald regne med at bogen vil koste 960 kr på dit køkkenbord når told, moms og fragt er betalt.
Jeg har brugt denne "regnemaskine" idet dette er et firma jeg anvender jævnligt til min anden hobbybil:
http://www.shopusa.com/shopusa/denmark

Man kan givet finde den til en bedre pris et eller andet sted i Europa (måske).

Når det er sagt, så virker det ikke som om at bogen har fået en synderlig god kritik. Et af angrebs punkterne har været omkring aircondition, hvilket fortæller mig at bogen nok handler meget om USA.

Jeg ved ikke hvad dine erfaringer med bøger omkring hobbybiler er. Jeg har investeret ret mange penge over årene i bøger til de hobbybiler jeg har eller har haft. Skal jeg drage en samlet konklusion, så er høsten af viden, faktisk skuffende.

Nu er jeg jo ny omkring T3, men jeg har faktisk besluttet, at Haynes VW Transporter manualen + dette forum + udenlandske fora må gøre "det" for mig.

Såfremt du er interesseret i Vanagon brochuren fra 1982 så har jeg den på pc og kan sende den til dig pr mail :lol:

Venlig hilsen

Aakerman

617
Generelt / Den Cafe kendte jeg ikke
« Dato: 14. Februar 2013 kl: 22:02:58 »

618
Generelt / Veteran autocamper
« Dato: 14. Februar 2013 kl: 13:53:06 »
Hej Tulle

Din bil er for ung.

Fra den 5. december 2005 er det muligt at registrere køretøjer, der er registreret første gang for mere end 35 år siden til veterankørsel. Dermed er den gamle faste grænse 1. januar 1960 erstattet af en rullende 35-årig grænse. Den mest håndgribelige fordel ved dette er, at bilen kun skal til syn hvert 8. år.

I ”Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv” (BEK nr 1067 af 11/11/2005) står der:
§ 4. Et motorkøretøj, der er underkastet periodisk syn efter § 55, stk. 1-3, i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer og registreret første gang for mere end 35 år siden, kan registreres til veterankørsel.

Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Og i ”Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer” §55 står der:
Stk. 4. Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum.
Dette er en overordentlig glædelig udvikling, idet der nu for langt de fleste ”veteranregler” gælder en 35-årig grænse og det bliver dermed nemmere at forklare dem. Det skal dog bemærkes, at registrering til veterankørsel, som nævnt ovenfor i lovteksten, sætter nogle begrænsninger på brugen at køretøjet. Så hvis man bruger sin bil dagligt, er det ikke relevant at registrere til veterankørsel. Uagtet at en bil altid skal være forsvarlig at køre i, er der med de længere synsintervaller også lagt op til et større ansvar hos ejeren, idet køretøjet ikke så hyppigt kontrolleres af synsvirksomhederne. Det er naturligvis vigtigt at vi lever op til dette ansvar og bruger denne ordning fornuftigt.

Hvornår skal veteranbilen så til syn ?
Når en bil der er mere end 35 år gammel registreres til veterankørsel, skal den således kun til syn hvert 8. år, men pas på ! – det er mere kringlet end som så.
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer siger nemlig som følger:
”Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum”
De 35 år er altså af mindre betydning i denne sammenhæng.

Dette illustreres bedst med nogle eksempler:
En bil der er registreret første gang i 1970, skal første gang til syn som veteranbil i 2010 (1970 + 40 år) og derefter i 2018, 2026 o.s.v.

En bil der er registreret første gang i 1966, skal første gang til syn som veteranbil i 2006 (1966 + 40 år) – Den vil altså få en indkaldelse i 2006, selv om den muligvis er synet i 2005 !

En bil der er registreret første gang i 1955, men først indført, synet og registreret i Danmark i 2005, skal igen til syn allerede i 2011 (1955 + 40 år + 8 år + 8 år) – altså 6 år efter synet i 2005 ! Men herefter skal den til syn med 8-årige intervaller.

Sammendrag: Hvad sker der når et køretøj bliver 35 år gammelt ?
Vægtafgiften nedsættes til 25% af den tidligere sats. Dette sker automatisk, når køretøjet bliver 35 år gammelt.

Det bliver muligt at registrere biler til veterankørsel og dermed opnå 8-årige synsperioder. Prisen for dette er en begrænsning i brugsmulighederne. Man skal selv få foretaget denne ændring hos Motorkontoret.

Bedste hilsner

Aakerman

619
Generelt / Veteran autocamper
« Dato: 14. Februar 2013 kl: 10:27:34 »
Hej Thomas

Der er nogle faktiske konsekvenser ved at få bilen veteran synet, jeg kender det, fordi jeg har en veteran registreret bil fra 1971.

1) Du vil ikke være i stand til at veteranforsikre din bil fordi den er ombygget til camper. Skal den forsikres skal den fremstå "original", nøjagtigt som den blev lavet på fabrikken. Dette skal dokumenteres med foto til forsikringsselskabet. Samtidigt skal du dokumentere at du er indehaver af et "dagligt køretøj" og at din veteranbil opbevares i en aflåst garage.

2) Det her er den værste. Bilen må kun anvendes til "hobby kørsel". Her skal man være meget forsigtig. Det er ikke hobbykørsel, at en enkelt gang anvende den til transport på arbejde. Det er slet ikke hobbykørsel at have parkeret den udenfor supermarkedet, og komme ud fra dette med en bærepose i hånden, selvom man kommer direkte fra et "træf". Jeg kan godt betro dig at emsigheden hos nogle "øvrigheds personer" nærmest er grænseløs. At køre en "hverdagstur" uden noget egentligt formål, og gøre et stop ved et ishus, kan sagtens medføre en palaver med en ung betjent :sick:

Bedste hilsner

Aakerman

620
Generelt / Mekaniker nær Falster ?
« Dato: 19. December 2012 kl: 00:38:47 »
Tak for tippet Jens Jakob.

Bedste hilsner

Aakerman

621
Motordele / Renoveret WBX 1,9 DG sælges
« Dato: 13. December 2012 kl: 02:30:05 »
Den propper du bare ind,  på gulvpladsen, når jeg skal hente bilen, jeg så jo den hænge i kranen, men gør det pænt, ellers bliver fruen sur.
Jeg har ikke nogen kran til at hive den ud, så pak den så jeg kan håndtere den, for den ryger op på mit lager,under afdelingen:"ting man skal have der ikke har kostet så meget"( med reference til fruen.) :angry:

Nu har vi handlet, også med den, bare med et ekstra håndtryk. :cheer:

Så Brandmand: skriv bare købt. ;)

Og fjern så lige wbx 82 fra din underskrift ;-) Det er jo min :lol:


Aakerman

622
Generelt / Mekaniker nær Falster ?
« Dato: 11. December 2012 kl: 21:50:45 »
Hej alle.

Ja det er mig der har købt Brandmandens T3 camper, og den får jeg til foråret, når den bliver gravet ud af opbevaringshallen. Jeg glæder mig.
Sidste gang jeg sad bag rattet i en (det må så have været T1 eller T2) var i årene 1958 frem til 1963. Da var jeg en lille dreng, der kunne få timer til at gå med at sidde i min morbrors "rugbrød", og sidde og hive i rattet og drømme, at jeg kørte hele jorden rundt.

Kikker jeg i fotoalbummet fra 1959, ser jeg mig selv, med tyrolerhat, på campingtur i Harzen, i det "rugbrød", der var isoleret med noget der hed "Rockwool", hvorpå der var monteret noget der hed "masonit plader", der var sat fast, med nogle skruer der hed "galop skruer". Denne montage var klaret med noget der hed en "yankee skruetrækker". Det var mange nye ord for en dreng på 6 år.

Nu hvor jeg ikke længere skal arbejde, ville jeg gerne, prøve at sidde bag "det rat" igen, men denne gang skal bilen køre, og så var jeg så heldig i min søgen at falde over dette board, og så købte jeg Brandmandens bil, for den så rigtig ud for fruen og jeg.

Jeg er ikke specielt fingernem, jeg kan noget mekanisk, men hvis jeg skal klassificere mig selv efter Haynes manual, så rækker mine evner til ca 2 skruenøgler ud af de fem mulige.

Er der nogen her, der kan give mig et tip, til en prof mekaniker/dygtig hobbymand der mod gode ord og betaling, kan reparere/avanceret vedligehold, her på mine kanter Falster/Lolland/Sydsjælland ?

Og ja, jeg melder mig selvfølgeligt ind i T3 klubben fra 1 januar 2013, det er helt klart.

Venlig hilsen

Aakerman

623
Din bil... / Den grusomme grå
« Dato: 11. December 2012 kl: 21:25:03 »
Ja den er sej, meget sej. Flot arbejde.

mvh

Aakerman

624
Biler.. / Sælges:nysynet camper med Reimo opbygning
« Dato: 25. November 2012 kl: 00:42:04 »
Den er fjong, vi ses som aftalt pr.mail.

Mvh
Aakerman

625
Biler.. / Sælges:nysynet camper med Reimo opbygning
« Dato: 21. November 2012 kl: 23:12:36 »
Fino jeg ringer, og du har fået en mail.

Aakerman

626
Biler.. / Sælges:nysynet camper med Reimo opbygning
« Dato: 21. November 2012 kl: 22:59:22 »
Har du fået en aftale med hal manden ?

mvh
Aakerman

627
Biler.. / Sælges:nysynet camper med Reimo opbygning
« Dato: 13. November 2012 kl: 22:58:48 »
Jeg har sendt dig en mail John.

mvh Aakerman

Sider: 1 ... 40 41 [42]