Forfatter Emne: Veteran autocamper  (Læst 9790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas_t3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 258
    • Vis profil
Veteran autocamper
« Dato: 13. Februar 2013 kl: 20:41:55 »
Hej allesammen.

Er det muligt at få samme fordele som veteran biler i en camper? Jeg har en LT fra 78 som jo burde kunne anses som veteran, eller gælder det ikke for campere? Hvad får det af konsekvenser hvis den kan registreres som veteran?

På forhånd tak.
Nu uden T3 2.1 MV Westfalia Joker camper - solgt - ØV!
Nu uden LT35 autotransporter - solgt - ØV!
Meeeen NU med VW T3 1980 luftkølet Westfalia veteran camper (Projekt)!

bfb

  • Gæst
Veteran autocamper
« Svar #1 Dato: 14. Februar 2013 kl: 08:46:12 »
det er samme regler der gælder, men du kan ikke få den veteran forsikeret.det kan jeg ikke men giver kun 1500 årlig i forsirkring,

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Veteran autocamper
« Svar #2 Dato: 14. Februar 2013 kl: 10:27:34 »
Hej Thomas

Der er nogle faktiske konsekvenser ved at få bilen veteran synet, jeg kender det, fordi jeg har en veteran registreret bil fra 1971.

1) Du vil ikke være i stand til at veteranforsikre din bil fordi den er ombygget til camper. Skal den forsikres skal den fremstå "original", nøjagtigt som den blev lavet på fabrikken. Dette skal dokumenteres med foto til forsikringsselskabet. Samtidigt skal du dokumentere at du er indehaver af et "dagligt køretøj" og at din veteranbil opbevares i en aflåst garage.

2) Det her er den værste. Bilen må kun anvendes til "hobby kørsel". Her skal man være meget forsigtig. Det er ikke hobbykørsel, at en enkelt gang anvende den til transport på arbejde. Det er slet ikke hobbykørsel at have parkeret den udenfor supermarkedet, og komme ud fra dette med en bærepose i hånden, selvom man kommer direkte fra et "træf". Jeg kan godt betro dig at emsigheden hos nogle "øvrigheds personer" nærmest er grænseløs. At køre en "hverdagstur" uden noget egentligt formål, og gøre et stop ved et ishus, kan sagtens medføre en palaver med en ung betjent :sick:

Bedste hilsner

Aakerman
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

bfb

  • Gæst
Veteran autocamper
« Svar #3 Dato: 14. Februar 2013 kl: 12:21:12 »
du kan bare ringe til mig hvis det er 23200850 har en på plader og det er ingen problem.

tulle

  • Gæst
Veteran autocamper
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2013 kl: 13:27:36 »
Hej
Følger lige med her da jeg har en1980 lbx som er lavet om til camper og ikke kan forsikres som veteran men vil gerne have den synet som veteran
Så alle indlæg følges med interesse

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Veteran autocamper
« Svar #5 Dato: 14. Februar 2013 kl: 13:53:06 »
Hej Tulle

Din bil er for ung.

Fra den 5. december 2005 er det muligt at registrere køretøjer, der er registreret første gang for mere end 35 år siden til veterankørsel. Dermed er den gamle faste grænse 1. januar 1960 erstattet af en rullende 35-årig grænse. Den mest håndgribelige fordel ved dette er, at bilen kun skal til syn hvert 8. år.

I ”Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv” (BEK nr 1067 af 11/11/2005) står der:
§ 4. Et motorkøretøj, der er underkastet periodisk syn efter § 55, stk. 1-3, i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer og registreret første gang for mere end 35 år siden, kan registreres til veterankørsel.

Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Og i ”Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer” §55 står der:
Stk. 4. Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum.
Dette er en overordentlig glædelig udvikling, idet der nu for langt de fleste ”veteranregler” gælder en 35-årig grænse og det bliver dermed nemmere at forklare dem. Det skal dog bemærkes, at registrering til veterankørsel, som nævnt ovenfor i lovteksten, sætter nogle begrænsninger på brugen at køretøjet. Så hvis man bruger sin bil dagligt, er det ikke relevant at registrere til veterankørsel. Uagtet at en bil altid skal være forsvarlig at køre i, er der med de længere synsintervaller også lagt op til et større ansvar hos ejeren, idet køretøjet ikke så hyppigt kontrolleres af synsvirksomhederne. Det er naturligvis vigtigt at vi lever op til dette ansvar og bruger denne ordning fornuftigt.

Hvornår skal veteranbilen så til syn ?
Når en bil der er mere end 35 år gammel registreres til veterankørsel, skal den således kun til syn hvert 8. år, men pas på ! – det er mere kringlet end som så.
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer siger nemlig som følger:
”Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum”
De 35 år er altså af mindre betydning i denne sammenhæng.

Dette illustreres bedst med nogle eksempler:
En bil der er registreret første gang i 1970, skal første gang til syn som veteranbil i 2010 (1970 + 40 år) og derefter i 2018, 2026 o.s.v.

En bil der er registreret første gang i 1966, skal første gang til syn som veteranbil i 2006 (1966 + 40 år) – Den vil altså få en indkaldelse i 2006, selv om den muligvis er synet i 2005 !

En bil der er registreret første gang i 1955, men først indført, synet og registreret i Danmark i 2005, skal igen til syn allerede i 2011 (1955 + 40 år + 8 år + 8 år) – altså 6 år efter synet i 2005 ! Men herefter skal den til syn med 8-årige intervaller.

Sammendrag: Hvad sker der når et køretøj bliver 35 år gammelt ?
Vægtafgiften nedsættes til 25% af den tidligere sats. Dette sker automatisk, når køretøjet bliver 35 år gammelt.

Det bliver muligt at registrere biler til veterankørsel og dermed opnå 8-årige synsperioder. Prisen for dette er en begrænsning i brugsmulighederne. Man skal selv få foretaget denne ændring hos Motorkontoret.

Bedste hilsner

Aakerman
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

tulle

  • Gæst
Veteran autocamper
« Svar #6 Dato: 14. Februar 2013 kl: 14:46:30 »
Tak for svaret