Forfatter Emne: Slidt turbo ???  (Læst 9750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.264
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #15 Dato: 06. August 2015 kl: 10:34:02 »
Her kommer et billede fra min Syncro donormotor. Man kan se en brækket bolt på gulvet og to der overlevede (ikke ryddet op endnu) og jeg har været meget forsigtigt da jeg gik igang. Boltene skal gerne være i en styrke på 12,9 og om biltemas kvalitet lever op til standarden hos VW, den tror jeg ikke på, det må enhver selv overveje.

De fire bolte til udstødningsmanifolden kan købes på ebay til mellem 40-70 euro, og så taler vi om original kvalitet.

Jeg vedlægger en link:
VW Bus T2 T3   1.6 TD   09/84-07/92
Motorkennbuchstabe   JX   
Vergleichsnummern   068 145 800 B   068 145 800 C
Einbauort   Turbolader / Krümmer   
Eigenschaften   hitzebeständig / hochfest   
Besonderheit   Original Qualität   
Lieferumfang   4 Turbolader-Schrauben

4 bolte til JX turbo - ebaylink

Et kraftigt slag med en hammer op på boltens top er en go ide. Problemet er bare, at boltene sidder oppefra og ind i motorrummet langt inde nedenunder på venstre hjørne om bag luftfiltret.

I finder ud af det.

Jeg fandt reservebolte i min skrammelkasse og de blev renset med WD40 og børsten. Efterfølgende monteres turboen med disse bolte på min syncro camper. Og jeg var lørdag aften ligeglad med ingeniørskunsten klogskab omkring emnet, jeg ville blive færdig. Kobberpaste og passende NM løste mit problem, turboen kører fint nu.

Jens


[attachment=20200]Turbo_bolte_manifold.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Slidt turbo ???
« Svar #16 Dato: 06. August 2015 kl: 10:37:36 »
Ro på! Man behøver ikke at skifte boltene, de er ret hårdfør, men man kan være uheldig at knækker hvis en tidligere mekaniker har syko strammet dem, som de ikke skal, jeg kan ikke på stående fod huske hvilket NM de skal ha. Jeg har haft mine af 5 gange og den første gang jeg gjorde det skete der ingen ting, selv om de sad rigtig godt fast :)

Men på den anden side er det jo også irriterende at vente på at boltene kommer hjem fra internet shoppen, meeen så kan man tage en nødløsning og bruge en anden slags 10mm bolt til ens nye kommer hjem, det har jeg praktiseret sammen med den goe Casper :)
Jeg har aldrig hørt om at man har knækket alle 4 bolte :)
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.264
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #17 Dato: 06. August 2015 kl: 15:29:27 »
Jeg knækkede alle fire på den grønnes slaugtherbus motor, det er en eks kæreste fra Pladegården som jeg fik af Hasse og som blev slagtet. JXeren har været igennem en kompletrenovering de seneste måneder. ESP fraskilt og renset, strækbolt 12,9 monteret, ny tandrem, nye dysser, ny forglødningsrør, ventiler justeret, manglende dele og o-ringe monteret, manglende arm til turbo und so weiter.  Kan da godt være, at det var bolte fra BILTEMA der sad i denne slaugter JX ... nu hvor vi snakker om det, jeg synes de var lidt for hurtig med at dreje hhv. knækee over sammenlignet med boltene fra min tyske slaugthermotor. På den anden side var jeg bedøvende ligeglad med de gamle bolte, jeg havde jo reserve. Så ikke noget pussihysteri da jeg var igang ... lortet skulle bare ud

Det er normalt at boltene knækker, tysk snak i tyske kredse ...

Nu har den grønne syncro jo været i bad i saltvand pga. en længere badeudflugt med syncroer, så den havde det i forvejen svært med pusten ...

Efter flere måneders fumleri kører min JX Syncro Camper nu fint med nyrenoveret motor, den er lidt på lave omdrejninger endnu pga. reserve der skrues op efter prøvetid ...

Turboer kan være krævende, husk bolte i reserve.

Jens


[attachment=20201]slaughter1.jpg[/attachment]


[attachment=20202]Slaughter_Hebebuehne.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.264
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #18 Dato: 07. August 2015 kl: 08:29:27 »
Rest In Peace ... dette her kan ske

Resultatet ligger i min garage, den bliver slagtet til fordel for stumper ... jeg renoverer en turbo senere, har 8 defekte turboer liggende ...


[attachment=20206]Turbo_KKK_JX._4xgerissen.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #19 Dato: 08. August 2015 kl: 20:38:55 »
Hvis disse bolte mellem turbo og manifold knækker, hvordan får jeg dem ud så der er plads til nye?
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.264
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #20 Dato: 08. August 2015 kl: 22:51:52 »
Når de fire bolte knækker, kan du sagtens hive turboen ud. Der er kun gevind i turboens 4 huller, og den er jo død? der sidder ikke noget gevind i udstødningsmanifolden, turboen fikses bare ud hhv. fra kontakten ...

BILTEMA eller noget fra ebay - måske ligger der nogle fine brugte bolte et eller andet sted. Ofte sidder der metalrester i boltenenes gew´vind, kræber lidt WD40, børste m.m.

Jeg monterer ikke BITEMA det sted, no go ... og det kan man så snakke om i flere tråde, gider bare ikke.

Lige et foto fra et par turboer uden knækkede bolte, de er bare utæt og trænger til totalrenovering eller skrotten  ...

Jens


[attachment=20212]turbo_JX_5.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #21 Dato: 09. August 2015 kl: 10:33:06 »
Yes det er klart, nu kan jeg se det!

Jeg monterer heller ikke noget fra BILTEMA, jeg tror bare det var der man kunne købe den 12-kantede 12 mm top.

Profilbillede vender i øvrigt forkert- ved det godt...
Magnum Multivan 1,6 td

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #22 Dato: 09. August 2015 kl: 14:29:09 »
Nu er alt løsnet. Mangler dog stadig de så omtalte 4 12'er bolte. Men er det normalt at turboen sidder og kan 'rokke' sig, der hvor den er tyndest, dvs lige der hvor olierøret fra oliefilteret bliver skruet på? For det gør den. Ligesom om turboen er delt i to...
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.264
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #23 Dato: 10. August 2015 kl: 10:03:19 »
Det lyder ikke godt ... den gamle turbo må ikke dreje sig i sig selv. Måske er skruerne løsnet, måske er den pillerådden, den er jo alligevel erklæret død ... rest for the birds.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #24 Dato: 11. August 2015 kl: 18:15:11 »
Turboen er pillet af nu. Ingen knækkede bolte :P

Nu er spørgsmålet om gummislangerne skal renses for olie og andet snask. Hvad gøres det lettest med? Et karbad med rensebenzin, eller er det ikke godt for slangerne?
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.264
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #25 Dato: 11. August 2015 kl: 21:35:15 »
Turbobolte reddet - fint!

Slanger er normalt "no go" til benzinrens, vand og sæbe er en fin ide ...

Und so weiter ;-)

jeg har en lille papkasse gemt i camperen med et sæt ældre reserveslanger til JXen om bag i motorrummet. Og en  cykelslange, der i nødtilfælde indvendig kan bruges "i en sprængt slange". Og så med gaffatape udenom den utætte slange og lidt monteringsmateriale ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #26 Dato: 12. August 2015 kl: 19:18:33 »
Du beskriver, at turbocoren kan bevæge sig i forhold til turbinehuset. Det er ikke usædvanligt og skyldes, at noget materiale af corens krave er rustet væk, og derfor har de tre lasker, der fastholdes af de seks små M6 bolte, ikke noget at klemme på. Det problem kan sagtens løses ved at lave nogle mellemlægsstykker, og det har ikke noget med oliespildet at gøre.
I øvrigt er det altid en god ide at sikre sig, at motorens kompression er i orden, før man dødsdømmer turboen. Der bliver skiftet uhyggelige mængder at turboer på T3'ere og desværre i en del tilfælde overflødigt.
Alle stempelmotorer har noget blow-by - altså kompressionstryk, der passerer forbi stempelringene og ender i krumtaphuset. Slidte 1,6 TD-motorer har enormt meget blow-by. Noget af dette blow-by kan forlade motoren via olieudskilleren i ventildækslet, men det kan blive så meget, at denne afgang ikke er tilstrækkelig. Så ophober trykket sig i krumtaphuset - i visse tilfælde kan man opleve "morsomheder" som at motoren skyder oliepinden ud, eller bliver utæt ved pakninger og simmerringe. På en turbomotor er det særligt sjovt, for turboen er jo "tvangsfodret" med olie direkte fra oliepumpen - dvs. 2-4 bars olietryk. Meningen er, at denne olie skal forlade turboen nogenlunde trykløst gennem returrøret til bundkarret , men hov... Hvis der hersker et stort overtryk i krumtaphuset, så er det ikke så let for olien, at kommer derind, og så søger den den letteste vej. Man skal huske, at en turbo ikke er tæt pakket omkring akslen - den er derimod tætnet med labyrint-tætning - et system, der - ved hjælp af turboens høje omdrejninger - skal "centrifugalpiske" olien af akslen, så den ikke vandrer ud i kompressor - eller turbinehuset. Sagt på kort formel: Kan olien ikke problemfrit komme ind i krumtaphuset på grund af stort blow-by, så kommer den ud i turboen. Hvis man har det problem, så kan man skifte turboer hver 14. dag, for man får jo ikke bedre kompression af at skifte turbo.
Jeg siger ikke, at det er dit problem - de kan sagtens være turboen selv, der er problemet, men det er bare en generel kommentar til de evindelige turboskift på T3. Måske er forklaringen først og fremmest psykologisk - måske er det for de fleste rarere at overbevise sig selv om, at man har et afgrænset problem i turboen, end det er at erkende, at man skal have boret blokken op og have overstørrelsestempler i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #27 Dato: 21. August 2015 kl: 13:51:49 »
Det giver bestemt én noget at tænke over- al den mekanik. Nuvel, det gjorde mig klogere på hvad der også kan være problemet, hvis al det her turbo-halløj slår fejl.
Nu er turboen ihvertfald monteret, og jeg har for lidt tid siden tøffet en tur rundt om blokken. Nyt olie, nyt filter, nye pakninger- er MEGET tilfreds med resultatet, men kunne ikke have gjort det uden  kyndig vejledning herindefra.

VH Lasse
Magnum Multivan 1,6 td