http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit8.htmog her
- som jeg læser det er mindre afskalninger OK, såfremt det er udenfor "væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme"
----------------------------------------------------
Zone A
Omfatter hjulførende dele (komponenter); f.eks. hjulophængets svingarme, fjederben, styrearme, aksler og fjederbefæstigelser på aksler: 1) Samtlige komponenter skal være uden gennemtæringer, og væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme. 2) Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjs- fabrikantens anvisninger. I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale samlingsmetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der benyttes tilsvarende materialer og pladetykkelse som i den oprindelige konstruktion.
Zone B omfatter forbro, bagbro og komponenter (herunder beslag og/eller konsoller) til fastgørelse af - for- og bagbro, hjulophæng, støddæmpere, krængningsstabilisatorer og fjedre, - styrehus/tandstang og øvrige styretøjskomponenter, - bremsehovedcylinder, pedalophæng og betjeningsanordning for parkeringsbremse, - sikkerhedsseler og tilkoblingsanordning, samt den køretøjs-/karrosseridel (vange, ramme, panel m.v.) hvortil komponent/beslag/konsol er fastgjort; dog ikke mere end 20 cm fra fastgørelsespunkterne for komponent/beslag/konsol: 1) Der må ikke forekomme gennemtæringer, og væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme. 2) Ved reparation i zone B skal zone B gengives den oprindelige styrke. Den oprindelige styrke kan anses for gengivet, - når den oprindelige form og dimension af forbro, bagbro og komponent/konsol/beslag samt køretøjs-/karrosseridel i zone B er bibeholdt,og - når uoriginale svejsninger ikke forekommer i umiddelbar nærhed af fastgørelsespunkter, eller umiddelbart langs med en anden (original eller uoriginal) svejsning eller en kantbukning. Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved svejsning og med ét reparationsstykke.
Zone C omfatter de dele af den bærende/medbærende konstruktion der ikke er omfattet af zone B: 1) Dørstolper og bundkonstruktionens vanger/traverser, herunder langsgående vanger foran forsædernes fastgørelsespunkter, må ikke være gennemtæret. Der må i øvrigt kun forekomme mindre gennemtæringer. På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe kanter. 2) Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger/ traverser og profiler bibeholdes. Reparation foretages normalt ved svejsning. AFSNIT 8 VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION 8.01 BÆRENDE ELEMENTER Side 4 Chassis Oktober 2002 Reparation kan eventuelt tillige foretages ved anvendelse af limning, popnitning og lignende samlingsmetoder, når det sker efter køretøjsfabrikantens anvisninger eller anbefalinger.
Zone D omfatter motorhjelm, døre, bagagerumsklap, påboltede skærme, kofangere og lignende: 1) Komponenterne skal være solidt fastgjort til karrosseriet. Der må kun forekomme mindre gennemtæringer, og gennemtæringer må ikke fremstå med skarpe kanter. 2) Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning eller ved anvendelse af limning, popnitning og lignende samlingsmetoder eller ved udfyldning med forstærket (armeret) plastmateriale