Forfatter Emne: Ombygning til camper  (Læst 4934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JohanMadelung

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • By: Brønshøj
Ombygning til camper
« Dato: 25. Februar 2019 kl: 22:12:29 »
Hej med jer,

Jeg går, som så mange andre, men en drøm om at ombygge en Transporter (eller lignende) til en camper van.
Dog har jeg nok mest en t4 eller t5 i tankerner, men håber alligevel at i kan hjælpe med en smule afklaring herinde.

Jeg har prøvet at undersøge så meget som jeg nu kunne, men synes ikke helt jeg kan finde konkrete svar.

Jeg overvejer først og fremmest at få omregistreret en billigere T4 til hvide plader (for at kunne bygge som jeg vil i den), i følge skats hjemmeside skulle det ikke være så stor en afskrivning? Kan det passe at det kan gøres for et par tusinde til 5.000kr ca? Selvfølgelig afhængig af årstal og sådan, men tænker en fra omkring år tusinde skiftet.

Min research har dog alt andet lige vist sig at vægtafgiften og grøn afgift for sådan en lidt ældre sag på vel omkring 2000 kg hurtigt bliver 15-20.000kr årligt? Kan det passe?

Er der nogen herinde der har erfaring med disse to problemstillinger?

Yderligere har jeg så et spørgsmål til hvorvidt en så høj årlig afgift kan undgåes? En hurtig omgang regning kan jo tale for at smidde 20.000kr ekstra efter start-vognen, hvis den kan få en lavere afgift. Er der nogen der har erfaring med en lavere afgift evt på en nyere Transporter/caravelle (eller anden varevogn), og i så fald vil prisen for at få den på hvide plader vel også være noget højere?

Hvad kan bedt betale sig, hvis man ikke har uanede midler at smide i?

Jeg håber i kan hjælpe, eller pege mig i en retning af noget godt.
De bedste hilsner
Johan Madelung

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Ombygning til camper
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2019 kl: 23:55:41 »
Diesel på hvide plader med en egenvægt på over 2000 kg koster godt 17.000,- om året.
Anbefaling her fra; indret ikke som camper ved toldsyn, så bliver bilen for tung. Indret som personbil med det antal sæder der er behov for og få den synet. Der efter kan du indrette (ikke fast) til camper. Så kan egenvægten holdes lidt nede.
Hvis du vil have den grønne afgift længere ned er det benzin.
ME

Offline JohanMadelung

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • By: Brønshøj
Sv: Ombygning til camper
« Svar #2 Dato: 26. Februar 2019 kl: 15:17:03 »
Ja okay, mange tak for svar :)

Men i så fald ville det være ulovligt at kører rundt med camperudstyret monteret i den, fordi den så er over den vægt den står registreret til?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ombygning til camper
« Svar #3 Dato: 26. Februar 2019 kl: 15:31:34 »
Ja okay, mange tak for svar :)

Men i så fald ville det være ulovligt at kører rundt med camperudstyret monteret i den, fordi den så er over den vægt den står registreret til?

Du kan bare få den omvejet efter opbygningen af camperdelen. Det er det angivne brændstofforbrug, der afgør afgiften, ihvertfald på dem der er registreret med grøn afgift. Dvs. biler registreret efter  1997.
« Senest Redigeret: 26. Februar 2019 kl: 16:04:02 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline JohanMadelung

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • By: Brønshøj
Sv: Ombygning til camper
« Svar #4 Dato: 26. Februar 2019 kl: 22:40:45 »
Ja okay, mange tak for svar :)

Men i så fald ville det være ulovligt at kører rundt med camperudstyret monteret i den, fordi den så er over den vægt den står registreret til?

Du kan bare få den omvejet efter opbygningen af camperdelen. Det er det angivne brændstofforbrug, der afgør afgiften, ihvertfald på dem der er registreret med grøn afgift. Dvs. biler registreret efter  1997.

Ja okay, skal det forståes som, hvis bilen er nyere end 97 så er vægten "ligegyldig" og at vægtafgiften regnes på km/l ?

Mvh
Johan

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ombygning til camper
« Svar #5 Dato: 27. Februar 2019 kl: 07:08:49 »
Rigtigt, og det er det der gør det lidt tricky mht. køb af benzin/diesel T4, for benzin udgaven er billigere i grøn afgift end dieslen, men til gengæld går den kun ca. 8 km/l mod dieseludgavens ca 11 km/l og havner dermed i en dyrere afgiftsklasse. Desuden koster benzin mere end diesel, så alt i alt mener jeg ikke at der er nogen særlig gevinst ved at købe en benzin T4.

http://www.nysynet.dk/vagtafgift.

Min T4, er en lavt gearet diesel syncro, og er sat til at gå 9,8 km/l dvs. den havner i kategorien 9,4- 10,1 km/l og koster dermed 2x 7390 kr. + partikelafgift 1000 kr. = 15.780 kr. årligt.

En almindelig diesel T4 ligger formodentlig i en smule bedre kategori.

Jeg havde overvejelser om at købe en T5 4motion, men anskaffelsessummen på sådan en, ville ligge et par kilo højere, mod en kun lidt lavere grøn afgift. Desuden siger mange, at der er meget vrøvl med T5'erne. Sååå

Ja, der er mange overvejelser men undersøg sagen til bunds og træf det bedste valg for dig. :-)

« Senest Redigeret: 27. Februar 2019 kl: 07:12:41 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline JohanMadelung

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • By: Brønshøj
Sv: Ombygning til camper
« Svar #6 Dato: 27. Februar 2019 kl: 10:30:25 »
Tusinde tak for uddybende svar, og med lidt info fra dine egene valg!
Der er meget der lige skal tages til underretning ;)
Men det ligner at jeg alt andet lige ikke kan slippe for en pænt høj afgift

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ombygning til camper
« Svar #7 Dato: 27. Februar 2019 kl: 13:34:36 »
Tusinde tak for uddybende svar, og med lidt info fra dine egene valg!
Der er meget der lige skal tages til underretning ;)
Men det ligner at jeg alt andet lige ikke kan slippe for en pænt høj afgift

Selvtak. Nej, som en herindefra engang sagde: Det koster at fyre med mahogni. :-)

Hvis du vil have lidt inspiration til camperbyg og alle de mange betragtninger om det, kan du jo kigge i trådene om mine projekter:
Arnold Kims syncro og Kims badroadcamper projekt ms 4x4 Ulven, herinde på T3Nettet.

http://t3nettet.dk/index.php?topic=92357.msg110894#msg110894
« Senest Redigeret: 27. Februar 2019 kl: 13:37:20 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.764
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Ombygning til camper
« Svar #8 Dato: 27. Februar 2019 kl: 15:21:58 »
Hej der findes 2,0 benzin t4 , den står til 9,6 km/l så det omkring 7500 kr pr .år ,den køre fint og mere lydløst ,så prøv at finde sådan en og det er hvide plader jeg taler om .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline JohanMadelung

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • By: Brønshøj
Sv: Ombygning til camper
« Svar #9 Dato: 27. Februar 2019 kl: 20:31:39 »
Haha ja det må man sige! ;)

Og jo tak, det vil jeg da gøre, det er altid godt med noget inspiration og viden om hvad jeg roder mig selv ud i.


Og det lyder da som en spændende mulighed! Det var straks mere betaleligt.. Såden en må jeg holde øje med! Tak for tippet

Johan