Forfatter Emne: Komplet udstødning (og jeg mener komplet)  (Læst 4642 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Dato: 25. August 2007 kl: 23:31:59 »
Ahrmm hrmm

Efter et meget hyggeligt besøg hos Jankjerbye og frue sidste weekend, ( ugen har været fyldt med ikkefunktionsdygtigtcomputerpissmiddoglortetudogkøbenny og ja det har jeg så gjort), hvor det med det samme blev bemærket at jeg trænger til en ny udstødning, hvilket så var anden gang den weekend, første gang var militsen i Aalborg som "synes den larmer lidt meget (og her mente de ikke lidt selvom det godt kunne lyde sådan) og "synes du ikke du burde få et nyt kørekort? (og her var det ikke ment som et spørgsmål selvom det også godt kunne lyde sådan)"

...Altså udstødning. JanKjerbye hygge. Ja på vej hjem fra hygge syntes jeg så larmen bagfra tiltager og må lige kigge efter. Og ja her hænger så lambdasonden langt fra det hul den burde sidde i. Nu var bilen ikke fyldt med ret meget brugbart og der skal mere en tyggegummi til at holde det rust sammen..



og nej det var og er sgu ikke nogen ret holdbar løsning..
Men det store problem er at mens udstødningen langsomt ruster mellem fingrene på mig (afgangsrøret forsvandt på mystisk vis for et par måneder siden), så kan jeg ikke finde en komplet nogen steder.

Bilen er en amerikaner, benzin 1.9 motor fra efter 85 eller 86 (altså den "nyere" udstødningsudfomníng) og har ikke katalysator, men bare lambdasonde boret direkte i mellemrør. Er dette en hjemmelavet løsning eller? Skal jeg bare købe en uden hul til lambda og så få en smed til at svejse møtrik i eller?

Nogen der har vise ord også selvom WBX er i Kina? Det går jo ikke i længden med øl- og sodavands-dåser og benzinforbruget kan heller ikke li manglende indput fra sonden..

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #1 Dato: 26. August 2007 kl: 09:21:53 »
Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed. Hvis ikke bilen har katalysator, hvad bruger den så en lambda sonde til ?

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #2 Dato: 26. August 2007 kl: 12:12:35 »
den bruger angiveligt lambdasonden til at styre indsprøjtningen, såvidt jeg har forstået måler lambdasonden på udstødningsgasserne og justerer benzinindsprøjtningen herefter. Bruger ihvertfald en del ekstra med defekt sonde, eller mit tilfælde alt for mange revner i rørerne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #3 Dato: 26. August 2007 kl: 18:26:25 »
Hep..
Er tilbage fra Kina ...

Det ligner noget hjemmebikset den udstøning.
Jeg kunne foresille mig katalysatoren evt var pillet af !?  men den skal bruge lamdasonden alligevel.
T2'erne havde og indsprøjtning i USA, men uden lamda.
Jeg går ud fra det så er en digifant motorstyrring ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #4 Dato: 26. August 2007 kl: 23:14:45 »
ja den hjemmelavede sodavandsdåselambdaholder er ihvertfald ikke ret autoriseret og ikke ret holdbar.
Kan heller ikke finde tegn på at katten er pillet af, Ved at bilen er fra slut 83 men har fået skiftet motor sidenhen om det er sket i Danmark eller USA aner jeg ikke. Og jeg kan heller ikke gennemskue hvordan jeg konstatere hvorvidt den kører med Digijet eller Digifant.
hvis nu katalysatoren burde have været der,men er pillet af, er det så en løsning at montere en? og er der så automatisk gevind til sonden? eller skal jeg lede videre i verden efter rør med gevind? @WBX synes at huske at du svejsede ny lambdasonde på under montering af Megasquirt, er der nogen problemer i det?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #5 Dato: 27. August 2007 kl: 00:22:10 »
kender du motorkoden ?
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #6 Dato: 27. August 2007 kl: 10:07:58 »
Citat fra: "biff"
ja den hjemmelavede sodavandsdåselambdaholder er ihvertfald ikke ret autoriseret og ikke ret holdbar.
Kan heller ikke finde tegn på at katten er pillet af, Ved at bilen er fra slut 83 men har fået skiftet motor sidenhen om det er sket i Danmark eller USA aner jeg ikke. Og jeg kan heller ikke gennemskue hvordan jeg konstatere hvorvidt den kører med Digijet eller Digifant.
hvis nu katalysatoren burde have været der,men er pillet af, er det så en løsning at montere en? og er der så automatisk gevind til sonden? eller skal jeg lede videre i verden efter rør med gevind? @WBX synes at huske at du svejsede ny lambdasonde på under montering af Megasquirt, er der nogen problemer i det?


Du kan læse på den sorte box i højre side af motorrummet hvilken styrring det er.
Er der vacuumdåse på strømfordeleren ?

Man kan fjerne kat'en uden det kan ses, det er bare et spørgsmål om at skifte potte.

Du bliver nød til at gøre lidt selv, for at vi kan hjælpe dig...
Find motortype nummeret og tag evt. nogle billeder af motorrummet fra forskellige vinkler.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #7 Dato: 27. August 2007 kl: 22:10:11 »
Det er nu ikke fordi jeg ikke ønsker at gøre noget har pløjet emnerne Digifant og Digijet igennem både her på nettet og diverse udenlandske. Har også kontaktet både  lokal mekaniker og VW, som ikke rigtig giver meget hjælp, fik endda et fint diagram med alle reservedelsnumrerne til udstødningen, bare ikke nogen indikation af lambdasonde.
Problemet er jo tydeligvis at jeg desværre ikke endnu ejer ret meget motorsagkyndighed og ikke engang er nået kravlestadiet, derfor er det sgu et problem hvis jeg ikke ved hvad jeg skal kigge efter.

Nå men tog da et par billeder idag, har tideligere studset over det er en DF motor og har indsprøjtning, synes at have deduceret mig frem til at DF har karburator, men den har jeg måske også fået halt i halsen...
Yderligere fandt jeg bag et lag af møg dette gule skilt som ganske rigtigt fortæller at bilen er har haft katalysator.
Og ja Vacuum, men er heller ikke blevet klog på om vacuum er digijet only eller gælder begge typer..

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #8 Dato: 27. August 2007 kl: 22:14:13 »
mere

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #9 Dato: 27. August 2007 kl: 22:16:30 »
og lidt flere.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #10 Dato: 28. August 2007 kl: 09:05:51 »
Citat fra: "biff"
Det er nu ikke fordi jeg ikke ønsker at gøre noget har pløjet emnerne Digifant og Digijet igennem både her på nettet og diverse udenlandske. Har også kontaktet både  lokal mekaniker og VW, som ikke rigtig giver meget hjælp, fik endda et fint diagram med alle reservedelsnumrerne til udstødningen, bare ikke nogen indikation af lambdasonde.
Problemet er jo tydeligvis at jeg desværre ikke endnu ejer ret meget motorsagkyndighed og ikke engang er nået kravlestadiet, derfor er det sgu et problem hvis jeg ikke ved hvad jeg skal kigge efter.

Nå men tog da et par billeder idag, har tideligere studset over det er en DF motor og har indsprøjtning, synes at have deduceret mig frem til at DF har karburator, men den har jeg måske også fået halt i halsen...
Yderligere fandt jeg bag et lag af møg dette gule skilt som ganske rigtigt fortæller at bilen er har haft katalysator.
Og ja Vacuum, men er heller ikke blevet klog på om vacuum er digijet only eller gælder begge typer..


Hmm, det virker som om du har en god blanding af alt muligt forskelligt.

1. DF er rigtig nok med karburator, vakuum og uden kat.
2. Digijet har normalt ikke kat, men har vakuum
3. Digifant har kat, ikke vakuum

Måske kunne din være den amerikanske motortype variant DH, som er en 1,9 med indsprøjtning og kat.
Jeg kender ikke meget til den, men det kunne måske være en digijet med monteret kat  :idea:  :!:  :?:

Prøv at tjek den lille label under sikringsboksen stadig skulle være der.
Her skulle informationer om model, motortype, farvekode mm. gerne kunne findes.

Det jeg tror der er sket er, at motoren er blevet skiftet med en DF blok. Blokkene er på alle WBX stort set identiske og kan ombyttes efter behag.
Dvs. mekanikeren har fået fat i en DF blok og sat alle eksterne dele over på.

Uanset hvad der er fortaget, kan jeg med sikkerhed, at udstødningen er ikke org. !

Lamdasonden sidder i kat'en
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #11 Dato: 28. August 2007 kl: 09:06:46 »
Er du indehaver af en værstedsmanual ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #12 Dato: 28. August 2007 kl: 19:35:20 »
Ja det hele giver meget mere mening hvis det er et puslespil af sammenbygninger og undladelser, og jo ganske rigtig står der DH på det lille klistermærke under boksen, havde bare ikke bidt mærke i det, da der stod DF på blokken. Lidt irriterende at det netop skulle være en DF blok, kunne godt bruge lidt ekstra kraft engang imellem  :cry:

Jeg har desværre ikke en skid originalt læsning på bilen, med mindre det dukker op under et af sæderne, selvom det nu mest er quaters og Dr. Pepper kapsler.

Har prøvet at finde til lidt specifikt om udstødning på DH men er ikke kommet meget nærmere, skematisk kan jeg ikke se den store forskel på ex. HowDiaudis udstødning til 1.9 efter 85 (som nu godt nok er fjernet fra siden i den komplette version) men det bliver sgu heller ikke just billigere med en kat kan jeg se..

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #13 Dato: 28. August 2007 kl: 21:42:48 »
Først af alt.. FÅ SÅ ANSKAFFET DIG EN VÆRKSTEDSBOG !!!  :lol:

Uden værkstedsbog er det som at være total enlendig til at lave mad også skulle lave fransk gourmet mad uden kogebog  :idea:

DF og DH motoren er der ikke meget forskel på udover indsprøjtningssystemet og topstykkerne.

Du kan tjekke om topstykkerne er de rigtige ved at skrue manifolden af og tjekke størrelsen af indsugningshullerne.

Udstødningssystemerne er ens på alle 2wd indsprøjningsmodellerne, altså før kat'en. !
Køb det hos Käfer & co, der koster det noget mindre end hos howvdiaudi...
Det komplete udstødningssystem (og jeg mener komplete) med kat er 112% identisk med MV'erns, altså 95 hk modellen.

Hvis du IKKE ønsker at sætte kat'en på kan du anvende systemet fra DJ (2,1 med digijet, 112 hk.) og GW (1,9 med digijet, 90 hk)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

biff

  • Gæst
Komplet udstødning (og jeg mener komplet)
« Svar #14 Dato: 29. August 2007 kl: 21:22:51 »
Troede du mente servicebog til bilen.. Jo har købt PIXI udgaven, Haynes, som indtil videre må gøre det ud for Bentley, og skal vel nok lære bogstaverne at kende langsomt :oops:

Og så lige et sidste dumt spørgsmål: Hvis Lambdasonden skal sidde på Katalysatoren, hvor skal den så sidde hvis jeg køre videre uden og anvender DJ eller GW?

Nej to dumme, udover at reducere emisionsgasserne er der så nogen fordele ved en kat??