Forfatter Emne: læk/forvarme ?  (Læst 2891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
læk/forvarme ?
« Dato: 16. November 2017 kl: 10:06:32 »
Nu har jeg jo desværre ikke en T3 mere, men jeg håber alligevel at der er nogle af dieselguruerne herfra, der måske kan hjælpe mig med mit problem.
Jeg har en ford galaxy med en vw motor 1,9 tdi, koden er AUY, jeg mener det er den første pumpedyse motor ? Mit problem er at om morgene hoster den lidt/næsten starter og så er den helt død. Så skal den tørnes i et halvt minut eller have gas for at starte, hvad den så gør i en kæmpe røgsky. Problemet startede i sommers og jeg opdagede at hvis jeg parkerede med næsen ned ad gik problemet væk. Det er desværre ikke nok mere. At den starter og dør er måske luft i systemet, men at den så er så svær at få gang i og at den ryger kraftigt taler vel for at det er forvarmesystemet der ikke virker ? Kan det at den lige hopper igang mon få forvarmen til at tro den skal slå fra. Jeg har målt på gløderørene og de fejler ikke noget. På T3 jx er det jo en kopperskinne der er boltet på gløderørene, på Forden er det en plastikdims, som man klikker på glødrørene. Der er 2 ledninger på plastikdimsen, som fører til et stik, er det en plus og en der fører til en føler ? Tror i jeg kan tage den ud af stikket og forbinde plus direkte til batteriet, for på den måde at være sikker på at den forvarmer ? Kan den mon tåle det eller brædder jeg plastikdimsen af ? Hvis den så stadig ikke vil starte må det jo være luft i systemet? Jeg har monteret en "brændstofbold", så jeg kan prime systemet, den sidder på tilløbet mellem fileret, kontraventilen og højtrykspumpen der sidder på siden af motorblokken. Det hjælper ikke at pumpe på den og der er heller ikke nogle tydelige læk. Jeg håber i vil komme med nogle indput.
mvh søren
tlf. 26881556

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
Sv: læk/forvarme ?
« Svar #1 Dato: 18. November 2017 kl: 05:54:34 »
Har du fået udlæst fejl med en diagnosetester?

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: læk/forvarme ?
« Svar #2 Dato: 19. November 2017 kl: 16:29:13 »
Den får ikke mere strøm fordi du sætter en plus ledning direkte på, end når den virker almindeligt. Så det burde den vel godt kunne tåle, så du kan teste.

Kunne du ikke sætte noget klar dieselslange på et sted, så du kan se hvor mange luftbobler der kommer igennem.

I forhold til det med at næsen skal stå ned af.
Hvordan sidder tilløbet til tanken. Kunne der være skidt i som hindre dieseltilførslen?
« Senest Redigeret: 19. November 2017 kl: 16:31:54 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: læk/forvarme ?
« Svar #3 Dato: 19. November 2017 kl: 18:16:01 »
du må ikke sætte direkte strøm til gløderør før du har tjekket hvilken spænding de er beregnet til.. mange nyere biler er med 9V gløderør så vidt jeg husker...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Sv: læk/forvarme ?
« Svar #4 Dato: 03. December 2017 kl: 19:44:49 »
Hej derude tak for indput. De sidste 14 dage har den pludselig virket igen, undtagen da jeg lige skulle teste om den også kunne holde med næsen opad natten over. Den gik ikke, men siden har der ikke været problemer. Jeg har fået udlæst fejlkoder uden resultat. At det er periodisk gør at jeg tænker det er gløderelæet. Så hvis/når det sker igen vil jeg prøve at koble gløderørene direkte til batteriet. Det er 12 v gløderør.  Jeg har købt klar plastslange, men ikke prøvet den endnu. Den er kun garanteret til 65 grader, mon ikke dieselen på tilbageløbet er varmere end det ?
Under alle omstændigheder vender jeg tilbage.
mvh Søren
tlf. 26881556

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: læk/forvarme ?
« Svar #5 Dato: 03. December 2017 kl: 22:43:33 »
Dieselen er lige så kold når den kommer ind i pumpen som når den kommer ud.
Den suger en mængde som afhænger af hvor mange omdrejninger motoren køre med, og så lukker den kun det ind i motoren den kan bruge. Resten ryger via returløbslangen i tanken igen.

Jeg ville ikke sætte klar slange på returløb. Kun fra dieselfilter og til pumpe.

Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!