Teoretisk set er det muligt at stille tandrem uden at have gearkasse på, men det er dælme besværligt! Du skal på en eller anden måde finde cyl.1's topdødpunkt i kompressionsslaget. I VW's egne rep.håndbøger er der angivet et mål fra et af motorens bolthuller til mærket på koblingen.
I den praktiske verden gøres det med motoren monteret (-eller i det mindste med en koblingsklokke.
Sæt krumtappen i OT vha. mærket på koblingen
Læg en passende stållineal ind i "kærven" i knastakslens bagende, mens knasthjulet stadig er løst.
Find mærket på d.pumpens takthjul (det ligner et slag med en flad mejsel på hjulets for- eller bagside ude ved tænderne) Dette mærke skal matche mærket, der buler ud på blikskjoldet ca. "kl.11"
Så har du alle mærkerne og kan montere remmen og stramme knastens hjul (45 nm). Stram remmen passende og tørn motoren pr. håndkraft et par omgange. Undersøg om tandremmen stadig har en passende spænding. Spænd strammerhjulet. Tjek at alle mærker stadig står pinlig korrekt. Tjek dieselpumpes timing vha. måleur. Juster om nødvendigt.
Så er du kørende igen.