Forfatter Emne: Mit livs pædagogiske udfordring  (Læst 3028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Mit livs pædagogiske udfordring
« Dato: 17. November 2010 kl: 22:28:53 »
Som enkelte her få forumet vil vide kører mine børns mor også rundt i en T3 (brandbussen). Hun syntes at bilen er vanvittigt fed, og hun er (som alle os andre) blevet afhænig af pladsen samt signalværdien på landevejen.

Som hendes ansvarlige T3 vejleder har jeg ofte sagt at kører man T3, må man også engang imellem ud og lette på motorklappen for at gøre et eller andet. En Bullifahrer står ikke bare og tripper i sine stiletter, mens hun klør sig i sit blonde hår. Dette forsøg på prægning er først og fremmest styret af en viden om, at det er nødvendigt at vide en lille smule om mekanik for at få den fulde fornøjelse af sin T3.
Det forhold at alle reparationer naturligvis? ender hos mig, har sikkert også haft en lille smule indflydelse på denne holdning.

Lad mig allerede nu sige, det går faktisk godt, indenfor den sidste måned har konen sgu formået at reparere sin speederpedal samt hælde kølervæske på (altså: løsne slange, tømme vand af, spænde slange, hælde frostvæske på).

Denne vaden i succes har ansporet til mere og da hun ringede i dag og bebudede at lortet ikke kunne starte, kommanderede jeg hende promte om til motorklappen med en hammer, for at give starteren et bette dask . Her ER jeg klar over at chancen for succes er til at overse, men virker det ville det give min lærevillige elev en succesoplevelse af en størrelse, der kunne give blod på tanden til et koblingsskift eller lignende.

I rolig og let docerende tone (stadig i telefonen)  får jeg hende instrueret il at åbne motorklappen, lokalisere starteren og give den et kærligt, men bestemt dask. ”er du med?” spørger jeg i telefonen ”jada” siger hun glad og pærer til vaccumpumpen med en kraft der slår studsen af!!!!!!!………”Skal det suse sådan?” spørger hun overrasket……”jeg kommer om en time” svarer jeg livstræt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #1 Dato: 17. November 2010 kl: 23:15:35 »
tror du skal tage et aftenskole kursus mere ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #2 Dato: 18. November 2010 kl: 00:09:16 »
For mange år siden havde vi en A100 Avant som anden bil. Prægtig flyder og jeg var pavestolt af den absolut rustfrie tilstand, som det lækre galvaniserede karrosseri havde. I en periode var jeg censor på Als, og fruen derhjemme suste rundt i Audien. Fuldstændig overbevist om bilens driftsikkerhed spurgte jeg ikke til den, når vi telefonerede om aftenen. En uge senere skulle jeg tilfældigt køre i den. Allerede da jeg startede den kunne jeg konstatere, at bremseadvarselslampen ikke gik ud - "nå, fuck - det er bare kontakten for håndbremsen, der hænger", tænkte jeg. Idet jeg ruller ned ad indkørslen og skal bremse nede ved vejen, forsvinder pedalen ned mod bunden. 10 sekunders research viser, at fruen har suset glad rundt i en uge med en sprunget bremseslange. Med mine små børn i bilen! Foreholdt kendsgerningerne svarede hun: "Jamen, du siger altid, at jeg skal stoppe, hvis olielampen lyser - det gjorde den ikke!" Nej - man skal ikke tage noget for givet, selv om hun ikke er særligt lyshåret...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #3 Dato: 18. November 2010 kl: 07:02:52 »
en opsummering må vel være at "de" høre efter, så noget har I da formået. Det trick kunne jeg da godt tænke mig at høre mere om :wink:

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #4 Dato: 18. November 2010 kl: 10:19:11 »
herhjemme skruer IM lystigt med når der skal laves noget man skal være flere om eller når mine fingre/arme er for store/tunge
da jeg lærte hende at kende vidste hun ikke en dyt om mekanik men efter 10 år i mit selskab har det ændret sig betydeligt
så de kan sagtens det er bare et spørgsmål om tålmodighed
 :D  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #5 Dato: 18. November 2010 kl: 10:47:06 »
Hva sker der med mine stumper og mine biler om 20 år, når min datter (nu 8 år) overtager veteranbilerne?
jeg skal blive endnu bedre til at træne hende op ...
Går i tankeboks ... eller sælger jeg det hele ... av av av
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #6 Dato: 18. November 2010 kl: 13:26:30 »
Grineren.

Jeg har tre ex-fruer og de lærte det aldrig.

Er der en single T3'er af det kvindelige køn til stede, så ku' det være at det var et godt match.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Mit livs pædagogiske udfordring
« Svar #7 Dato: 18. November 2010 kl: 18:15:37 »
Trods en efterhånden ret så ihærdig indsats fra min side, er det endnu ikke gået op for hverken IM eller sønnen, at det absolut ikke er en selvfølge, at motoren indeholder den korrekte oliemængde, eller dækkene det korrekte tryk osv. hvis man ( jeg ) ikke jævnligt kigger efter dette.
Sønneke ankom ret så gnaven med hans Mondeo: Nu er der altså noget galt med den håndbremse.
- Hvorfor tror du det ?  Joh, for den røde lampe går ikke ud. Hmmmm.... Nu er det jo sådan indrettet, at den også fortæller om fejl i bremsesystemet, og sladrer hvis der f.eks. mangler bremsevæske. Og jo: Hovedcylinderen var meget tæt på, at være tom. Årsag: En hamrende utæt hjulcylinder.
Under reparation af ovennævnte har han så lånt den ene af vore to Fiestaer. Har du kigget efter olie ? spurgte jeg ved tilbagelevering. - Nej, men der er fyldt sprinklervæske på.
HVORDAN  får man dem til, at fatte det ?  :lol:  :lol:  :lol: