T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: BlackChart efter 25. Juni 2010 kl: 18:56:07
-
Ja, så er projektet indledt...
Helt ærligt så gjorde det lidt ondt, men måtte vende det om og se det fra den lyse side, nu bliver der sovepladser til os alle...
-
hey, det ser godt ud, fandt du nogle mål du kunne bruge?
billed nr. 2 ser vildt godt ud, med den blå himmel :)
-
Fandt nogle ca. mål der hed 1.10x1m...
-
yees, clear sky, ser fedt ud
-
Var der nogle der sagde livrem?? JJ?? :D
-
Cool't...... Kør på og bliv med med billeder - det er verdensklasse, det dét....
-
:shock: den er jo blevet til det fedeste ekspeditions fartøj :shock:
-
Vi har også planer om at den skal bringe os rundt på nogle flere ture end den hidtil har gjort, i ferien starter vi med en tur til Rømø og så rundt i Sverige og måske lidt i Norge...
Så må vi se hvordan det kommer til at gå og hvad der skal laves/ændres før de længere ture...
-
Dagens arbejde :)
Mangler lige træk-ud-pladen samt forsiden (med lågen) til skabet :)
-
Der er godt nok meget plads der, har du billede "den anden vej" også?
Hinze
-
Det er altså definitionen af MOD - at save i sin bil :-)
-
@Hinze: Hvad mener du med den anden vej??
Øverste billede er fremad og nederste er bagud...
-
Fedt at følge dit projekt, da jeg pt. spekulerer på hvilket tag jeg skal ha på syncroen.
Kan du ikke fortælle lidt om hvor du har købt det, hvordan du har fået det leveret og hvad det hele har kostet.
Jeg har lige kontaktet Bernd Jäger, men han vil ikke sælge ud ad huset, og virker i øvrigt ikke særligt imødekommende.
Hvis du eller andre har yderligere adresser hvor man kan købe enten faste tage eller klaptage til eftermontering, vil jeg meget gerne høre om det.
-
Mener at taget er handlet i Solrød hvis jeg husker korrekt?
-
@Hinze: Hvad mener du med den anden vej??
Øverste billede er fremad og nederste er bagud...
:oops: ja, det havde jeg jo ikke lige fattet, men nu kan jeg da vist godt se det :wink:
-
Fedt at følge dit projekt, da jeg pt. spekulerer på hvilket tag jeg skal ha på syncroen.
Kan du ikke fortælle lidt om hvor du har købt det, hvordan du har fået det leveret og hvad det hele har kostet.
Jeg har lige kontaktet Bernd Jäger, men han vil ikke sælge ud ad huset, og virker i øvrigt ikke særligt imødekommende.
Hvis du eller andre har yderligere adresser hvor man kan købe enten faste tage eller klaptage til eftermontering, vil jeg meget gerne høre om det.
det handler bare om at dagligt tjekke t3nettet, der er bla. lige solgt et westfalia hævetag i kbh til 2k.
ellers er der også dba.
du kan også kontakte en hugger eller forhandler, men det bliver det ik billigere af.
vendelbocaravans har nye tage fra ca 18-30k!!
-
det er som nævnt købt i solrød hos mølle.
det er transporteret hjem på taget af bilen.
pris, 750 for taget lidt til diesel og bro.
prisen på indretningen afhænger af hvor meget rabat du får hos din lokale tømmerhandel.
-
det handler bare om at dagligt tjekke t3nettet, der er bla. lige solgt et westfalia hævetag i kbh til 2k.
ellers er der også dba.
du kan også kontakte en hugger eller forhandler, men det bliver det ik billigere af.
vendelbocaravans har nye tage fra ca 18-30k!!
Lige nøjagtigt westfalia hævetag vil jeg gerne undgå selv om jeg synes at det er et fedt tag. Jeg har indtryk af at der skal skæres og svejses meget for at det kan fungere forsvarligt.
Et fast Westfaliatag kan så vidt jeg ved bruges med et lille hul og en seng bygget på det originale tag. Så det kunne måske være interessant.
Jeg er også blevet lidt lun på et Weinsberg Terra klaptag, men jeg ved ikke om det kan købes fra nyt.
-
det er som nævnt købt i solrød gør mølle.
det er transporteret hjem på taget af bilen.
pris, 750 for taget lidt til diesel og bro.
prisen på indretningen afhænger af hvor meget rabat du får hos din lokale tømmerhandel.
Sorry, jeg er måske lidt langsom her, men hvad er Solrød gør mølle? Er det købt privat?
-
pawel har et weinsberg, men ved ik om skal bruge det selv..
hullet i tagget er det samme til klap- og fast højttag!
men du skal finde et westfalia hævetag som er eftermont! ellers skal du selv igang med krydsfiner mm.
at svejse et hævetag over har jeg set, men vil aldrig anbefale det, dat det svækker bilen, du vil aldrig kunne svejse et brugt tag på en T3 på samme måde som fabrikken gjorde i sin tid.
-
Jeg tror at du misforstod mig. Som jeg har erfaret det, skal man skære det meste af taget af, hvis man skal have et org. westfalia hævetag på og det svækker bilen hvis man ikke svejser en forstærket kant på hele hullet.
derfor er jeg ude efter et tag ( hævetag eller fast) hvor man kun skal skære et mindre hul som Morten har gjort.
Hvis Pawel har et weinsberg terra klap til salg, er jeg absolut interesseret.[/quote]
-
nej du misforstår mig der findes 2 modeller orginale westfaliatage!!
det ene er org fabriks mont. fra ny på westfalia autocampere.
det har et meget stort hul i taget, hvor der er lagt en tyk krydfinerplade og jernafstivning i over bagsædet plus 2 løse plader der vippes 2/3dele hen over hulet.
denne type tag er ik velegnet til eftermont. da du så selv skal lave sengen eller svejse hele taget over og det vil jeg på det kraftigste fraråde!!
dog kan det eftermont. på en orginal fabriksbygget westfalia autocamper med højt glasfibertag, da den også har det store hul og plade over sengen.
den anden type ligner det første udvendig, men det er solgt til eftermont. og der skal saves et hul megen til det morten har gjort.
det bagerste af sengen er en plasticplade der passer 100% til T3 taget og gør det helt plant, over hullet er der ligesom det første 2 plader der er hænglet og foldes ud til at dække 2/3 dele af hulet.
den type har jeg :) og der har jeg skåret hele taget af og smidt på en trailer (det er ret tungt ;) )
men det er kun fordi så har jeg alle mål og himmel med hjem og kan afmont i ro og fred :)
westfaliataget er helt klart min farvorit, men der findes også reimo og SCA tage der har samme funktion allesammen til eftermont.
-
derudover findes der jo også "pop top" taget som er det jeg har vores camper endnu, det giver en stå højde på ca 195-200cm midt i bilen ved køkkenet, men desvære ik mulighed for sovepladser, da det ca er 1x1 meter ;)
-
OK, så kom jeg et godt stykke videre. Mange tak.
Jeg vidste ikke at der var to forskellige westfaliasystemer, der ligner hinanden. Det er helt klart, at jeg skal have et hvor det originale tag blivet brugt til at understøtte sengen med.
Jeg har mulighed for at få et Reimo klaptag på, men jeg er ikke helt vild med estetikken. Det udgør ikke en helhed med bilen, som westfalia'en gør, men sidder ligesom 2 adskildte enheder lidt højt, og med store rundinger i hjørnerne, på det originale tag.
Man kan vel også montere et fast Westfaliatag uden at lave det store hul. Ikk?
-
Man kan vel også montere et fast Westfaliatag uden at lave det store hul. Ikk?
jo, men for at lave sengen skal du gør ligesom morten, medmindre du kan finde den plastskal til at ligge på den bagerste del af taget!
westfalia er så vidt jeg ved gået konkurs!
men prøv at kontakt vendelbo autocamper, for de sælger forsk. slags tage, om de har en færdig løsning til en seng...?
der er jo også andre end westfalia der laver høje tage, f.eks SCA som det morten har købt.
SCA laver et rigtig pænt hævetag, meget lig westfalia's, det er det POOT har på og det er flere billeder af herinde :)
se evt i galleri fra rømø 2008 og 2009 (den eneste røde med danske plader og hævetag)
-
fandt lige noget i eget arkiv ;)
den blå med reimo pop top er vores.
den røde er poot's med SCA hævetag.
-
jo, men for at lave sengen skal du gør ligesom morten, medmindre du kan finde den plastskal til at ligge på den bagerste del af taget!
westfalia er så vidt jeg ved gået konkurs!
men prøv at kontakt vendelbo autocamper, for de sælger forsk. slags tage, om de har en færdig løsning til en seng...?
der er jo også andre end westfalia der laver høje tage, f.eks SCA som det morten har købt.
SCA laver et rigtig pænt hævetag, meget lig westfalia's, det er det POOT har på og det er flere billeder af herinde
se evt i galleri fra rømø 2008 og 2009 (den eneste røde med danske plader og hævetag)
Umiddelbart ser det rigtigt godt ud. Var også lige inde POOT´s profil og se på billeder, men mangler stadig at se det fra siden med taget lukket. Har lige kontaktet Vendelbo camper, eller Vendelbo Vans, som det hedder, men de forhandler kun Reimo.
Har også kontaktet Jysk Autocamper, som forhandler Westfaliatage. Han har lovet at maile mig priser på både hævetag og fast.
Hvor kan man købe SCA tage?
-
det er som nævnt købt i solrød gør mølle.
det er transporteret hjem på taget af bilen.
pris, 750 for taget lidt til diesel og bro.
prisen på indretningen afhænger af hvor meget rabat du får hos din lokale tømmerhandel.
Sorry, jeg er måske lidt langsom her, men hvad er Solrød gør mølle? Er det købt privat?
Det er nok bare Mortens mobiltelefon der skriver "gør" istedet for "hos" når han taster 4 6 7 :twisted: :lol: :lol: :lol:
-
fra denne vinkel?
jeg kan ik finde noget hvor du ser den tæt på forfra...'
vendelbo har så vidt jeg husker forhandlet SCA...
deres hævetag ligner et westfalia på en prik når det er lukket.
men dethar gas-dæmpere i siden til at holde taget ligesom reimo.
og så har det 2 stropper indv, til at holdtaget nede.
hvor westalia har en låse-mekanisme og en bøjle/stativ til at holde taget oppe.
-
Det er nok bare Mortens mobiltelefon der skriver "gør" istedet for "hos" når han taster 4 6 7
Ja, det gør det jo lidt mere forståeligt, men jeg er stadig ny her og går vist stadig glip af noget som er selvfølgelighedder for jer "gamle". Så er Mølle privatmand eller forhandler. Hvis ikke er forhandler kan man jo med rette sige at den der kommer først til Mølle........:P
-
fra denne vinkel?
jeg kan ik finde noget hvor du ser den tæt på forfra...'
vendelbo har så vidt jeg husker forhandlet SCA...
deres hævetag ligner et westfalia på en prik når det er lukket.
men dethar gas-dæmpere i siden til at holde taget ligesom reimo.
og så har det 2 stropper indv, til at holdtaget nede.
hvor westalia har en låse-mekanisme og en bøjle/stativ til at holde taget oppe.
Tak, på billede 94 fik jeg set det jeg gerne ville se, nemlig at de to halvdele lukker tæt sammen lisom på Westfaliaen og i modsætning til Reimoen. Så mangler jeg bare at finde ud af hvor den forhandles, for som sagt, siger de hos Vendelbo at de kun forhandler Reimo.
-
Det er nok bare Mortens mobiltelefon der skriver "gør" istedet for "hos" når han taster 4 6 7
Ja, det gør det jo lidt mere forståeligt, men jeg er stadig ny her og går vist stadig glip af noget som er selvfølgelighedder for jer "gamle". Så er Mølle privatmand eller forhandler. Hvis ikke er forhandler kan man jo med rette sige at den der kommer først til Mølle........:P
Mølle er privat, men man kan godt forhandle med ham. Hans motto er noget i retning af: "Standen kan diskuteres - ikke prisen" - men det er vist også sjældent at man har behov for diskutere den :wink: ... han har ihvertfald en amagerhylde af en ganske anseelig størrelse.
Mølle går også under navnet: "Slagteren fra Solrød" og den med først til er set før :lol:
Så, nu er du med på "selvfølgelighederne"..... og velkommen til :D
-
Mølle er privat, men man kan godt forhandle med ham. Hans motto er noget i retning af: "Standen kan diskuteres - ikke prisen" - men det er vist også sjældent at man har behov for diskutere den ... han har ihvertfald en amagerhylde af en ganske anseelig størrelse.
Mølle går også under navnet: "Slagteren fra Solrød" og den med først til er set før
Så, nu er du med på "selvfølgelighederne"..... og velkommen til
Jae, jeg burde nok have set den komme. Men på den anden side passer det jo præcist her, idet jeg jo nok ikke kan forvente at Mølle har flere SCA toppe liggende. Så jeg er vel lidt undskyldt. :lol: ...og tak for velkomst.
-
Så har det udstået sin første test...
Men meget usuccesfuldt :(
Det blev kun brugt til opbevaring, der er ALT for varmt deroppe...
Taglem er bestilt og kommer forhåbentligt imorgen, så skal den lige monteres inden ferien går vidre...
-
Jeg kan forstå at du er på vej ferie, så du har nok travlt, men på længere sigt skal den vel isoleres?
Jeg isolerede for nogle år siden en båd som vi skulle bo i nogle kolde forårsmåneder. Der brugte jeg 10 mm liggeunderlag som jeg limede op med vandbaseret kontaktlim. Derefter limede jeg nålefiltgulvtæppe udenpå. Det var billigt og så godt ud, og man kunne ligge op af det i frostvejr uden at det føltes koldt. Så det virker nok også mod varme.
-
Den er allerede isoleret...
-
OOkeyy :? Hvordan mon så kan holde ud at bruge en hightop til en tur gennem Afrika eller andre meget varme steder?
-
Hej Morten - og tak for sidst - og for lån af campingpladsguiden... Fin modtagelse, dér...
Det er da godt, at du er blevet sådan en haj med stiksaven, når du skal igang med taglemmen... ;-)
-
OOkeyy :? Hvordan mon så kan holde ud at bruge en hightop til en tur gennem Afrika eller andre meget varme steder?
Tjaeh, man monterer vel en taglem?! Ligesom stort set alle campere har?!
@bjerrum: Selv tak ;) Og jo er jo i træning så det lille hul bør jo ikke være nogen sag :)
-
Så fik jeg da lige set hvordan den er isoleret :)
Der er 10mm kraftigt skum imellem de 2 lag glasfiber, og på indersiden er der så igen 10mm skum som samtidig er inderbeklædningen...
Men nu kom der da en taglem i også :)
-
det er skisme iorden det dér.
-
Hvordan sidder højtaget egentlig fast på karossen?
Hinze
-
Det er dels limet (med 12½ tube "special lim" som bl.a. bruges til at lime ting fast på både) og dels er der nittet 4 beslag på højtaget (nogle jeg selv har fremstillet) som er skruet fast ned i bilens tag ud for hhv. b og c stolperne...
-
Er det Sikaflex 291, du har brugt?
-
Nej, men en tilsvarende (kunne ikke få fat i så mange Sikaflexer)...
Det er noget fra PlasticPadding, kan ikke lige huske nummeret...
-
Okey. Jeg skal selv snart til at foretage processen, så jeg er ikke så lidt interesseret i fif. Har du evt billeder af dine beslag?
Jeg vil også gerne vide om du fugede indvendig og udvendig efter at have placeret taget, eller om du lagde en fuge først og så sænkede taget ned i den og efterfugede.
Jeg har set begge metoder beskrevet
-
Jeg læste en beskrivelse der sagde noget i stil med at man stiller taget løst op på plads (ikke noget med at trykke det hed endnu) og fylder lim der svarer til ca. 1-2 cm tykkelse ned i renden, hele vejen rundt, derefter trykker du limen ned (gør det evt. 1 tubes længde af gangen, ellers er det begyndt at hærde) med en fugepind.
Når du så er hele vejen rundt sætter du tryk på taget (jeg brugde to båndstrammere af den type man bruger på lastbiler) og derefter fylder du lim i så du har en enkelt tube i overskud til udvendig fugning.
Når så det har stået et døgn hiver du spændebåndene af igen og fuger efter udvendigt...
Jeg brugte 12 tuber og endte med en pris på ~1100 for limen...
Har desværre ikke billeder af beslag, men det er sådanset bare sømbeslag der er bøjet i den rette vinkel og så sat de beskrevne steder med 4 nitter og 3 skruer i hvert beslag...
-
Hej Morten.
Tak for instruktion. Det skal jo helst virke 1. gang, det man laver, når det er så stor en limning. :?