Forfatter Emne: Bøsnings skifte ved ny starter  (Læst 7855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Dato: 19. Marts 2009 kl: 17:52:09 »
Ja så er vi her igen  :oops: Er der gode måder ( læs Lette) til at få den male bøsning ud og den nye bøsning i når der skiftes starter " det er på en syncro med 2.1 bensin motor Lyse ideer værdsættes  :idea: Jeg har afmonteret luftfilterkassen medn syntes der er lidt plads :x  :(
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Mølle

  • Gæst
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #1 Dato: 19. Marts 2009 kl: 21:04:44 »
Du skal gøre det nede fra. Den gamle bøsning plejer jeg at flække med en skarp skruetrækker. og så har jeg en speciel aluminiumsdorn til at banke den nye bøsning i igen. Det er ikke så svært, men man skal være omhygglig med ikke at tabe den gamle bøsning ind i koblingshuset.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #2 Dato: 22. Marts 2009 kl: 18:04:48 »
Ja så er den skiftet men desværre tror jeg at ved en tidligere reperation er der knækket noget af gearkassen ihvertfald var huldet ikke helt lukket men der manglede god i venster side set( mærket) fra neden.

Er der nogle erfaringer med lignende, desværre er den tidligere ejer ukendt men starterenn jeg afmonterde virkede som om den var relativ ny og startproblmerne er fortsat med den nye. Lige efter montering var det super men nu er der igen udfald    :oops:  :roll:

god råd efterlyses
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #3 Dato: 22. Marts 2009 kl: 18:16:02 »
Søg herinde. Der har været en eller to tråde om ALU rep.

Måske der skulle følges op på dem. Har det været succes eller ej. ?

Synd der ikke er billeder med.? Jeg fatter nada, men det er vel noget benzin specifikt.!

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #4 Dato: 24. Marts 2009 kl: 20:17:19 »
ja. ja. det kan altså også være svært at beskrive hvad ens langefinger observere 10 cm inde i en aluminiums kasse.Men jeg skal forøge: Starteren på min ny indkøbte Syncro Bensin 112 hp ville ikke dreje rundt selv med ekstra batterikraft gik den kun i indhak-! og stop! :? Altså bliver konklusionen Ny Starter! ved monteringen af denne er det "vigtigt " at også skifte bøsning  Dermed ny bøsning skal isættes inden montering af ny starter.Ved kontakt med gode lidelsesfæller på nettet fik jeg at vide at den gamle kunne evt. bortskaffes med en nyslepet skarb
skruetrækker desværre viste det at der mangler gods og de nog er grundet den tidligere startmotor reperation så nu skal gearkassen helt afmonteres for at udbedre en ellers banal reparation drejes ny fatning/bøsning der ar stor nok til at udfylde den manglende gods i aluminiumsgearkasen. er der nogen der har lignende oplevelser.!
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #5 Dato: 14. April 2009 kl: 21:34:01 »
ja så er gearkassen på vej ud  desværre viser det sig at der er andre før mig der har gjort lignende tiltag med desværre lidt triste ting til følge billeder følger imorgen, men godt ser det ikke ud.  :cry:  :cry:  :cry:  :cry: blandt andet mangle der der aktuar til spær i bag flere bolte  er ikke monteret og sågar spærret i front hænger i laser vender frygtelig tilbage med biller håb for gode råd   :shock:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

PARKHAVE

  • Gæst
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #6 Dato: 14. April 2009 kl: 21:36:38 »
Lyder træls :(
Håber du får taget nogle gode billeder og at det kan repareres igen.
Pøj Pøj :)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #7 Dato: 14. April 2009 kl: 21:45:06 »
tak  :)
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #8 Dato: 15. April 2009 kl: 16:50:28 »
flere billeder
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #9 Dato: 15. April 2009 kl: 17:04:58 »
flere billeder af det den del af gearkassen der er knækket af. Ialt er der nok 3 problemer  Første: Gearkassen var slet ikke spændt fast i de 2 nederste bolte den i passagersiden er knækket og sidder kun inde i motoren ( slet Ingen Stump) den i førersiden er gevindet nok slidt helt ned på således den skal skiftes ( er der nogen erfaring med dette??  :?: )  Starterens bøsning der den skal gå i indhak når den aktiveres er helt væk og det omkringliggende gods er molstreret  Gode input søges?  :roll: Sidst men ikke mindst der savnes noget !! for at spærret kan aktiveres hvor skaffes der reservedele og hvor meget mangler?? :?:  :?:  :(
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #10 Dato: 15. April 2009 kl: 17:11:30 »
Udluftningsslanger skal sidde højt, så kan bilen passere vand.

Mærkelig starter system, ikke som på alm diesel.

Hvordan gik det med de støbeløsninger der blev foretaget af andre herinde. (Poot ?)

Hvis du mener det ikke kan laves, så søger du lige den tråd hvor patrick fra sverige laver en tristar, se de billeder af gearkasse ombyg. Han kan lave det. (måske også for dig)

Pøj Pøj med projektet
Kurt
Kurt - 25115788

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #11 Dato: 15. April 2009 kl: 17:27:34 »
Næ det er ikke som på det brune punktum ( Min Camper ) den er med diesel og der er starteren jo bygget sammen med bøsningshuset, men det er nok sket da der bliver skiftet starter så er men ikke omhyggelig med at få skiftet bøsning  og derfor smadrer den nye starter alt det omkringliggende aluminiums gods fordi den trækker skævt.! det er jo også en klamhugger der ikke gider at monterer delene til spærret igen og undlade at gøre gearkasse og motor fast med alle fire bolte og kun bruge 50% men sket er sket så nu skal det bare være i orden  Tak for din hjælp KH S.
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Mølle

  • Gæst
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #12 Dato: 15. April 2009 kl: 19:53:00 »
du kan tage en koblings-klokke fra en hvilken som helst benzin-gearkasse og sætte på din syncro gearkasse. så kan du ved samme lejlighed få skiftet pakdåsen ved højgears-akslen og pakningen imellem klokke og gearkasse. Det tror jeg vil løse mange af dine problemer. -og så skal du have fat i en aktuator. Jeg har ikke kendskab til at de er slemme til at gå i stykker, så mon ikke en brugt kan gøre det... og udluftnings-slangen bagpå  bliver sammen med den fra det forreste spær ført op i motorrummet og ført ind over tanken, der hvor den elektriske cirkulationspumpe sidder på din diesel.

Det er umiddelbart ikke så farligt som det måske ser ud, ud fra din beskrivelse og billederne. Held og lykke

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #13 Dato: 15. April 2009 kl: 20:09:33 »
Jeg er desværre ikke helt med. For mig ser det ud som at gearkassen er støbt i et stykke, Ud til 10 cm før udluftningskruen er på billedet. så hvorledes vil det så gå med differentialgearet da det ikke er standart på en normal benzin model. Er jeg dum nu! :oops:  Jeg må nemlig indrømme jeg har indtil idag kun set en gearkasse på en 1,6 d. og der kikkede jeg end ikke efter. Men der jeg kan ikke se hvorledes klokken løsgøres.? :roll:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Bøsnings skifte ved ny starter
« Svar #14 Dato: 15. April 2009 kl: 20:25:03 »
hvor meget er klokken?
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864