Forfatter Emne: Motorskift hvad må man??  (Læst 2703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Aabenhus

  • Gæst
Motorskift hvad må man??
« Dato: 24. Januar 2006 kl: 12:07:46 »
Min bil er i tidernes morgen (1989) født med en 1,6 Turbo diesel motor, men den er senere hen blevet udskiftet til en alm. 1,6 diesel og i papirene er den nævnt som en 1,6 alm. Om papirerne er ændret ved en omregistrering ved jeg ikke...
MEN må jeg gå hen og sætte en Turbo Diesel i den igen??

Håber at der er en der bare lige ved det..


Mvh Aabenhus.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Motorskift hvad må man??
« Svar #1 Dato: 24. Januar 2006 kl: 14:49:03 »
Det er godt nok svært at svare på...

Jeg har lige været det hele igennem, da jeg overvejer at ombygge min 1.7D til 1.7TD

Det kommer an på, hvad der står på din registreringsattest. På min står der VW Bus uden angivelse af motorstørrelse, og i så fald er det godkendelsesnummeret du skal gå efter. Jeg fik en synsmand til at slå mit nummer op, og det svarer til et nummer på en benziner. Dvs bilen er i første omgang indregistreret som benziner, men efterfølgende omkonverteret til diesel. Det er den største motor iht godkendelsesnummeret, der afgører om du må/kan lægge flere kræfter i dyret, uden at gå gennem SKAT eller risikere at du bliver snuppet ved syn.

For min bus var den største motor i denne klasse var en 2.0 motor med 51KW. Det betyder at jeg må lægge 51KW * 1,2 = 61.2KW i den (20% forøgelse er lovligt)

Sjovt nok passer det lige præcis med effekten på en 1.7TD  :D

Så nu skal der skrues
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Motorskift hvad må man??
« Svar #2 Dato: 24. Januar 2006 kl: 15:14:00 »
man må faktisk godt tune mere end 20% hvs man overholder nogle regler som jeg ikke lige kan huske.
men jeg har engang fået en folder om alt dette hos told og skat  :shock:
og mener også det står i "detaiforskrifter for motorkørertøjer"(tror jeg nok det hedder) mener det er færdelsstyrelsen der udgiver den
den kan vist også findes på nettet
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Motorskift hvad må man??
« Svar #4 Dato: 24. Januar 2006 kl: 16:01:01 »
Fine links men det er godt nok besværligt...

Jeg fik fat i en gut hos Færdselsstyrelsen og han sender mig en kopi af typegodkendelsen. Så må jeg se hvad den indeholder helt præcist - SMC biler sagde nemlig at den stod som en 1.6D i deres system, hvilket jo ikke passer så godt med en 2.0 Benziner som synsmanden sagde  :?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Aabenhus

  • Gæst
Motorskift hvad må man??
« Svar #5 Dato: 24. Januar 2006 kl: 19:38:24 »
Okay så.. Tak for jeres svar... Grunden til min undren er også mere fordi at da jeg i foråret bestilte forsikring til bilen, blev jeg spurgt om den var med eller uden turbo, så der har det måske noget at sige...

Jeg kunne da også bare smide en TD´er i og så se om det bliver kommenteret ved næste syn!!

Mads-kaa

  • Gæst
Motorskift hvad må man??
« Svar #6 Dato: 24. Januar 2006 kl: 21:11:32 »
Med hensyn til syn er der et tal i stel-nummeret du/I skal være opmærksomme på, det er tidligere blevet omtalt her på siden (prøv at søge)! Det drejer sig om en specielt skrabet version som kun er type-godkendt til at køre med 60hk's motor (1,6D og 1,9 WBX karb.)
Jeg synes at kunne huske at det 5. ciffer ikke må være et 1-tal, men jeg er bestemt ikke 100 på det!
Hvis det ikke forholder sig sådan så er bilen godkendt til en motor på 130hk mener jeg det er, og må i princippet køre med en sådan, hvis man betaler afgift for ændringen!!

Jeg tror derfor ikke at hverken Jesper eller Aabenhus vil få problemer ved et eventuelt syn, med mindre I har en "skrabe"-bil!!!

/Mads

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Motorskift hvad må man??
« Svar #7 Dato: 24. Januar 2006 kl: 21:21:12 »
Tak for endnu et input.

Mit femte tal er et 2-tal så den skulle vist være ok. Sagen er jo den, at jeg ikke vil betale den ekstra afgift, så derfor håber jeg på, at min bus er født med en større motor en 1.6D...

Hvis den ikke er skal jeg enten betale, tage chancen eller undlade min planlagte ombygning...

Min typegodkendelse hedder S 3049, så nu venter jeg bare på en kopi fra Færdselsstyrelsens typegodkendelsesafdeling. Normalt kan man finde disse på deres hjemmeside - bare ikke for gamle biler  :?

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)