Forfatter Emne: så blev det trambussens tur til at smide olie!  (Læst 1836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Dato: 06. Januar 2008 kl: 00:35:22 »
Har på de omkring 50.000 jeg har kørt i trambussen de sidste to år aldrigt skulle efterfylde mellem to 5000 km's olieskift. Det har ændret sig nu.

Skulle til Sjælland for at hente Irus motorkost sammen med kammi. Islag, blæst og sne - ingen problem vi tager det med ro og kører efter forholdene. Kraftig modvind på storebæltsbroen og pludselig, lige før vi rundede toppen, var det som om den mistede noget power - nåja nok bare pga mere modvind på den anden side af midten. Nede ved billetlugen kan jeg godt høre den tøffer, som en utæt udstødningsmanifold. Det gav mening - utæt manifold = mindre turbotryk!
No problemo - vi tager det med ro så gør det.

Kommer til Holbæk, køber Irus og da vi skal ud og læsse den ser jeg til min store skræk - OLIE UNDER BILEN  :shock:  FUCK

Vi skal videre til Hvidovre og dernæst hjem. Resten af turen går med hyppig olie kontrol og meget morfar agtig kørsel. Har vejhjælp, så skulle den pludseligt dø kunne den lige så godt gøre det i forsøget.

Men er da nået helskinnet hjem til en unormalt ustabil fiberforbindelse - møgdag!

Har godt nok planer med en aaz motor og en vnt-17 turbo, men det er mit hygge / vinterprojekt
AAARGH det skal nusses - ikke jages igennem

Tager den på lift imorgen så må vi se hvad dommen bliver, men frygter top / toppakning og "håber" på en revnet turbo - den er sgu da noget nemmere at flå af og på. Må nok indrømme at jeg på det sidste har undret mig over turboen ikke har været så tydelig i lyden, men har ikke rigtigt tænkt nærmere over det  :?

Ryger ikke, bruger ikke vand eller blander med olie - drypper "bare" ned i venstre side. Ikke meget men tog da en lille liter på 350 km.

Held i uheld er da at den blev synet i onsdags - så har jeg ikke det hængende over hovedet.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

T3Anders

  • Gæst
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2008 kl: 01:38:58 »
:? hmm, hvis den kan køre så langt og "kun" spilde 1L, så er det vel ihvertfald nok ikke totalt motorhavari. Men med alt det du lige har ofret på maler så skal den jo bare laves nærmest uanset.......

krydser fingre

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2008 kl: 02:09:31 »
Har planer om ny motor og evt ændret gearing, men det er fremtidsplaner  :?  det er noget med tilpasning af vnt turbo, ændret rørføring for at få turbo væk fra det værste vejvand, rustfri udstødning og alt det der nusse arb.

motoren går fint ingen mislyde der, tøffer når den får gas som når man skyder en udstødningspakning - men hvor stammer olien så fra  :?:

ved mere når jeg får den hævet op under loftet - men ja den skal selvf laves - kan ikke undvære den  :P
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2008 kl: 10:25:57 »
Hvad med olie frem- og returløb fra turboen? Især fremløbet er notorisk elendigt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2008 kl: 17:24:24 »
olie drypperiet lugter meget af forbindelserne ved tilløb og retur.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2008 kl: 19:32:43 »
Hjemvendt fra værkstedet og en opdatering:

3 bolte knækket, en bolt uden møtrik og 4 tilbage til at holde manifoldet.
årsag: de 2 bolte der støtter turbo og udstødning på blokken var væk! Ikke nemt at opdage pga underkøringspladerne  :?

Sarte sjæle bør ikke læse den efterfølgende farvede tekst:
Da der er planlagt en motor opgradering til sommer magtede jeg ikke at afmontere alt, bore gamle bolte, renovere gevindet og sætte nye bolte i... Derfor blev de 4 resterende møtrikker løsnet, ny pakning lagt i cyl 4. Møtrikker spændt, gearkasse donkraft for at presse manifold på plads og svejse manifoldet på de gamle boltender! Det er ikke kønt men det virker...

Den korte version: jeg fik den tæt!

mht olie spildet var tilgang, turbo og retur helt tørre. retur slangen er faktisk ikke andet end godt et år gammel og herredyr!!!
Jeg vaskede motoren rigtigt godt 2 gange. Tomgang mens jeg vaskede resten af bilen + en grøn sodavand - ingen oliespild. kørte en tur - ingen oliespild. Har kørt et par ture mere - ingen oliespild  :?:  Det fatter jeg intet af - overhovedet intet  :?  Men nu hat jeg da noget at holde øje med de næste par dage... opdatering følger
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mølle

  • Gæst
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2008 kl: 19:36:45 »
Citat fra: "wilson"
Hjemvendt fra værkstedet og en opdatering:

3 bolte knækket, en bolt uden møtrik og 4 tilbage til at holde manifoldet.
årsag: de 2 bolte der støtter turbo og udstødning på blokken var væk! Ikke nemt at opdage pga underkøringspladerne  :?

Sarte sjæle bør ikke læse den efterfølgende farvede tekst:
Da der er planlagt en motor opgradering til sommer magtede jeg ikke at afmontere alt, bore gamle bolte, renovere gevindet og sætte nye bolte i... Derfor blev de 4 resterende møtrikker løsnet, ny pakning lagt i cyl 4. Møtrikker spændt, gearkasse donkraft for at presse manifold på plads og svejse manifoldet på de gamle boltender! Det er ikke kønt men det virker...

Den korte version: jeg fik den tæt!

mht olie spildet var tilgang, turbo og retur helt tørre. retur slangen er faktisk ikke andet end godt et år gammel og herredyr!!!
Jeg vaskede motoren rigtigt godt 2 gange. Tomgang mens jeg vaskede resten af bilen + en grøn sodavand - ingen oliespild. kørte en tur - ingen oliespild. Har kørt et par ture mere - ingen oliespild  :?:  Det fatter jeg intet af - overhovedet intet  :?  Men nu hat jeg da noget at holde øje med de næste par dage... opdatering følger



Ja det bliver jo spændende at følge med i. Intet af ovennævnte giver umiddelbart anledning til oliespild.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2008 kl: 19:41:57 »
hvis du også har underkørings værn på kan olien stamme fra mange steder.......Jeg ville tage det af og så se hvor drypperiet kommer fra....

Jeg havde samme tur for nogle år siden. Der er kun 2 huller i værnet og det ene er ved aftapningen og det andet sidder tilbage i venstre side - så hvidt jeg husker!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
så blev det trambussens tur til at smide olie!
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2008 kl: 21:26:38 »
Det er pillet af - ellers er det umuligt at se noget som helst :o

Pillede slange af mellem turbo og indsugningsmanifold - der var en smule olie i den.... lda dåsen er ikke 100 % tæt, meeeeen tror ikke rigtigt på den mulighed. Hælder mere til en utæt ventil dæksel pakning.
Det vælter jo ikke ud med olie og der er ikke maionaise i vand eller vandforbrug. Var helt tør hvor jeg kunne se efter tomgang og prøvekørsel.

Da forældrene hørte om det, fortalte de lige at den har givet et par dråber hjemme i deres indkørsel sidste weekend, men bare et par dråber - ikke noget de mente var noget at berette om. Dvs det er ikke nyt, men er blevet værre i løbet af en uges tid. Holder øje  :shock:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)