Forfatter Emne: er diffentialer ombyttelige?  (Læst 714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
er diffentialer ombyttelige?
« Dato: 06. Januar 2008 kl: 01:54:11 »
Umiddelbart tror jeg ikke man kan, men det ville være nemt.

Min nuværende gearkasse er en ABN - uden spær
5. = 0,82    diff = 4,83    gearing = 3,96

Da jeg føler man næsten kan sidde fast på en våd græsplæne uden spær, og jeg gerne vil have en lidt højere slut gearing, når jeg skal have aaz motoren i, kunne jeg tænke mig at "parre" følgende gearkasser:

Gear:
7D / 8D / DV / DW
5. = 0,78    diff = 4,86    gearing = 3,79

DX
5. = 0,78    diff = 5,43    gearing = 4,24



Diff med spær:
AAR
5. = 0,82    diff = 4,57    gearing = 3,75

Diff uden spær:
4D / ABB / ASL / AST / DT
4/5. = 0,85 diff = 4,57    gearing = 3,88

AAP
5. = 0,82    diff = 4,57    gearing = 3,75

Højest mulige gearing:
5. = 0,78    diff = 4,57    gearing = 3,56

Dermed opnår man en gearing der er ca 10% højere end feks 3H / ABN
men er det muligt? Selvf skal bilen kunne slæbe sig selv, men vil hellere have et langt 5. til tom kørsel og så være nødt til at bruge 4. mere ved trailerkørsel.

og kan man flytte et spær over i denne konstruktion fra feks en firetrins ABS gearkasse?

Måske er det bare late night kuller  :idea:  men er det muligt ved jeg godt hvad der kommer på projekt listen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
er diffentialer ombyttelige?
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2008 kl: 10:22:26 »
"Reglerne" for parring er som følger:

1) Kron- og spidshjul skal passe sammen - selvf. Det går naturligvis ikke, at tage et spidshjul til én udveksling og parre med kronhjulet fra en anden udveksling. Da spidshjulet er integreret i enden af lavgearakslen, skal den altså skiftes, hvis man vil pille ved det. Det kan man også sagtens - hvis man i øvrigt har styr på at skille en gearkasse ad og samle den igen.

2) Spidshjulsakslen (lavgearakslen) er forskellig mellem 4-trins, 5-trins og Syncrogearkasser.. Her er ingen kompatibilitet. Man beslutter altså på forhånd, hvilken af de nævnte typer gearkasser, man benytter, og så glemmer man alt om at ændre mening.

3) De enelte tandhjulspar på akslerne er udskiftelige, så længe vi taler om de to højeste gear. Dvs., at man sagtens kan tage et højt 4. gear fra en 4-trins og putte i en en 5-trins. Eneste forudsætning er (selvf.), at man skifter et par. Denne operation kræver naturligvis også, at man i øvrigt er fortrolig med at adskille og samle gearkasser - og har værktøjet til det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!