Forfatter Emne: Hvorfor går returløbet fra pumpen helt tilbage i tanken?  (Læst 1168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hvorfor går returløbet fra pumpen helt tilbage i tanken?
« Dato: 26. Januar 2008 kl: 16:01:08 »
Synes egentligt din skitse ligner meget setup'et på min jx'er.
Dog med en termoventil i toppen af brændstoffilteret der først åbner når filteret har en vis temperatur.

I det hele taget er tilbageløbet til tanken vel for at hive luft ud af systemet og ud i tanken.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvorfor går returløbet fra pumpen helt tilbage i tanken?
« Svar #1 Dato: 26. Januar 2008 kl: 16:11:15 »
Der eksisterer to forskellige slangeføringer.

1) Den gamle og bedste, der sender lækolien helt tilbage til tanken. Den er karakteriseret ved en overbevisende evne til at slippe af med luft idet al lækolien + evt. luft sendes helt tilbage i tanken, hvor luften så kan undslippe ud i det fri via tankens udluftningssystem. Afhængigt af, hvor slidte dyserne er, så sendes der mellem 20 og 60 liter olie gennem lækoliesystemet i timen, og med den beskedne varmeudvikling, der er i dieselpumpen, rækker det ikke til at varme tanken op - set i lyset af den anseelige køleflade, tanken selv + tilhørende rørføringer udgør.
En anden og ikke uvæsentlig fordel ved det gamle system med skruefilter er prisen på filteret. Se f.eks. på Hovwdiaudis hjemmeside. Der findes også et "overgangsfilter" (4/87-10/87, hvis jeg husker ret), der ikke har skruetilslutning, men stadigvæk er det principielt ens.

2) Den nye (10/87 og frem), hvor der indførtes en termostatisk reguleret returventil (søg evt. på www.fmso.de på ordet "Knackfrost"), der ved olietemperaturer på under 30 grader returnerer lækolien til dieselfilteret. Altså en slangeføring, der minder om din skitse. Men erfaringen viser, at denne udførelse lider af to svagheder: a) Har man fået luft i systemet *), så er det længere tid om at komme ud, og b) Returventilens egen tilslutning på dieselfilteret er notorisk elendig, og er selv anledning til luftindtag.


*) og det gør man uværgeligt, når man kører gennem en skarp højrekurve med et beskedent tankindhold, idet sugestudsen i tanken derved fritlægges grundet brændstoffets fortrængning til venstre (og derfor er det noget værre vrøvl, når man hører nogle, der siger: Jeg har luftproblemer i mit dieselsystem - jeg kan se bobler i sugeslangen. Så må man gerne tænke højt og sige: Selvfølgelig har du bobler i slangen - du svinger vel til højre fra tid til anden...). Men det betyder ikke, at systemet må suge "falsk" luft far utætte tilslutninger.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvorfor går returløbet fra pumpen helt tilbage i tanken?
« Svar #2 Dato: 26. Januar 2008 kl: 18:37:16 »
Korrekt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!