Forfatter Emne: Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?  (Læst 4618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ørnens_venner

  • Gæst
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Dato: 11. Januar 2011 kl: 22:39:03 »
Hej alle T3 entusiaster.. Hvor er det fedt at finde et forum der kun er dedikeret til den smukkeste og prægtigste bil over dem alle!

Jeg er den lykkelige medejer af en VW T3 1,6 L Diesel fra 1987. Bilen er en af forsvarets gamle ammunitionskøretøjer og har fået tilnavnet "Ørnen" pga. af et ørneliggende stykke træ der var monteret som galionsfigur da vi købte den.

Den blev købt i juni måned, hvor den også blev synet og vi var efterfølgende syv drenge på tur til Balkan i en måneds tid. Siden da har den været brugt ved mange lejligheder. Bl.a. som varevogn for alle vores konstant flyttende venner her i København og til en masse småture rundt i Danmark.

Bilen har trods sine +600.000 km ikke voldt de store problemer og har startet fint i løbet af vinteren, men så for to dage siden begyndte batterilampen at lyse!  

Det skal også lige siges at bilen i noget tid har blinket rødt ved termometeret/termostaten (eller hedder det noget andet) når den blev startet kold, men det stoppede altid efter noget tid. Ved ikke om det var en indikation på at køleren ikke trak optimalt?

Nå, men jeg åbnede op til motoren og selvom jeg ikke er den store motorsagkyndige, kunne jeg let se at den var helt gal. Begge remme bagpå er knækket!

Efter at have læst nogle tråde herinde, er jeg kommet frem til at det må være den såkaldte V-rem til generatoren og en tandrem til vandpumpen? (ret mig hvis jeg tager fejl.)

Jeg set flere indlæg hvor der argumenteres for at man monterer et et-rems-system? Hvordan fungerer det og hvor kan man evt. købe sådan et?

Vores kærlighed til Ørnen er stor men vores tekniske knowhow er virkeligt lig med nul. Derfor ville jeg også hører om der er nogen herinde der kender til hvordan remmene skiftes? og som måske kunne have lyst til at hjælpe til første gang vi skal rode med Ørnen? Vi vil naturligvis gerne sætte en ramme øl på højkant, som tak for hjælpen.

Bilen står pt. hos mig på Amager, Polensgade, hvis der skulle være nogle T3 entusiaster på disse kanter? Jeg vedhæfter nogle billeder som viser problemets omfang.

Mvh

Alexander

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #1 Dato: 11. Januar 2011 kl: 22:54:45 »
Tandremmen sidder ikke umiddelbart tilgængelig og bruger tænderne til at trække med.
Resten kalder vi kileremme, de virker ved at kile sig fast i revnen :) og selvom de er takkede er det kun for fleksibilitet.

Alle tre røde lysdioder skal lyse/blinke når man starter, og så helst slukke igen.

Er du sikker på den havde to remme? (en rem er meget nemmere at have med at gøre) opskriften på konvertering er herinde et eller andet sted?

Mon ikke der kommer en københavner forbi og ser på det.

Velkommen til.
VH Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #2 Dato: 11. Januar 2011 kl: 23:13:36 »
Det er en JX'er og den har to remme. I skal købe 1 stk på 10x600 mm og 1 stk på 10x643 mm (645 eller 650 kan også gå)

Så skal I adskille remskiven på det midterste hjul (vandpumpen) Det gøres ved at løsne de tre umbrachobolte (dem med indvendig sekskant). Så sætter I først remmen mellem generator og vandpumpe på, så den løber i det inderste spor. For at få den på skal generatoren løsnes, så I kan presse den nedad. Det er den korte rem (10x600 mm) I bruger her. Så sætter I den nederste rem på mellem det nederste og det midterste hjul. Nu skal der lægges et passende antal mellemlægsskiver ind i midten af det adskilte remhjul. Hvis remmen er for løs, skal der fjernes nogle - er den for stram lægges der ekstra ind. De ekstra er typisk placeret uden på remskiven, når de ikke er i brug. Det er lidt bøvlet, men ikke svært. Til sidst hæves generatoren og fastspændes, så den øverste rem har en passende tilspænding. Held og lykke og velkommen her.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #3 Dato: 11. Januar 2011 kl: 23:34:50 »
Hej Alexander - og velkommen til T3-nettet.

Du lægger ud i fin stil med problemformulering og fotodokumenation - det er absolut spitzenklasse... ;-)

På min gamle CS'er (der er motortypen for 1,6 diesel uden turbo) var der også 2 remme; 1 til vandpumpen og 1 til generatoren.

Når du kigger ned på remskiverne oppefra, kan du se, hvordan remmen (eller remmene) skal løbe. Der skal være perfekt flugt imellem remskiverne - og det giver sig selv. Du kan endda se, om der er slid på remskiverne efter 1 eller 2 remme og dermed bestemme, hvor mange remme du skal bruge.

At din kontrollampe blinker i termometeret skyldes oftest, at der ikke er kølervæske nok på systemet - mere sjældent at kareten er ved at få et hedeslag. I den forreste beholder til højre i motorrummet sidder en føler, der måler væskeniveauet og hvis den har "tørre fødder" blinker lampen i termometeret. Forreste beholder skal være fyldt helt op og efterfyldning sker i den bageste beholder til venstre i klappen med nummerpladen. Kølesystemet er så sindrigt lavet, at overskydende væske bliver skudt tilbage i den bageste beholder, når motoren er varm - og når den stoppes og bliver kold igen - så trækker den selv kølervæsken tilbage til den inderste beholder. Enkelt og virksomt.

At ladelampen tænder er jo en alarm for, at der ikke lades på batteriet - selvfølgeligt pga den knækkede kilerem og dermed at generatoren står stille.

Der skal selvfølgeligt nye rem(-me) på, inden bilen kører videre og hvis ikke andre i storstaden byder ind med en hjælpende hånd til dette, er du velkommen til at smide en sms til mig på nedenstående nr.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

ørnens_venner

  • Gæst
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #4 Dato: 12. Januar 2011 kl: 15:57:50 »
Tusind tak for den fine velkomst!

@KHSalvesen - Ja jeg er faktisk også blevet lidt i tvivl om Ørnen alligevel er med et-rems-system. Der hang nemlig kun én moslet rem (den anden kan dog være faldet af.) Hvad mere er, når jeg kigger ned til motoren er alle de inderste lejer helt galtslebne og skindende, de yderste er tilgengæld mere beskidte og måske lidt rustne?

@Jarl - Jeg har lige været nede hos Lyon autodele og købe en 10x600 og en 10x650 rem (i øvrigt en rigtige hyggelig gammel autoforhandler, gav mig tilmed 30 % rabat? Har nok set mig som en potentiel ny stamkunde. He he.) Men hvis det så er et rems-system, hvad skal der så til for at få Ørnen ud at rulle?

@jbjerrum - Tusind tak for at du tilbyder din hjælp. Det ville virkeligt være godt med lidt ekspertise, nu hvor det første gang vi skal ned og lave noget i motorrummet!

Problemet er nok at jeg ikke kan se hvordan én rem skulle kunne trække tre forskellige komponenter? Er der en der kan forklare dette?

P.s. Jeg har vedhæftet et lidt dårligt billede, med en forklaring på forskelle mellem lejer.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #5 Dato: 12. Januar 2011 kl: 19:06:05 »
Ja, nævnt i anden tråd, har jeg en motor med en rem liggende i traileren.
Imorgen, for jeg nåede det ikke idag, snupper et par billeder af den motor, jeg mener at kan se længden på remmen, og hvis du læser tråden om Tøffe,  der lever af remme, har Jarl skrevet mere om remme der.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Mølle

  • Gæst
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #6 Dato: 12. Januar 2011 kl: 20:09:51 »
Det ligner et-rems setup.. Er det det er remmen skiftet på 15 min. MAX....

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #7 Dato: 12. Januar 2011 kl: 21:56:11 »
Citat fra: "ørnens_venner"


@Jarl - Jeg har lige været nede hos Lyon autodele og købe en 10x600 og en 10x650 rem (i øvrigt en rigtige hyggelig gammel autoforhandler, gav mig tilmed 30 % rabat? Har nok set mig som en potentiel ny stamkunde. He he.) Men hvis det så er et rems-system, hvad skal der så til for at få Ørnen ud at rulle?


Én rem på 875 mm, fås hos Thansen:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=4748628767&n=1814855209

Den til 59 kr er en 875 mm jeg kører med sådan en nu.
om den til 49 kr også er 875 mm, ved jeg ikke.
men du kan jo lade ekspedienten hente og så kan I sammenligne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #8 Dato: 12. Januar 2011 kl: 23:53:13 »
Remhjulet på vandpumpen er definitivt til to-remssetup
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ørnens_venner

  • Gæst
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #9 Dato: 13. Januar 2011 kl: 15:08:57 »
Citat fra: "Jarl"
Remhjulet på vandpumpen er definitivt til to-remssetup


Dvs. at jeg har købt det rigtige grej: 10x650 og 10x600?

Jeg forstår heller ikke hvordan én rem skulle kunne gøre det? Er der tale om én rem der trækker alle tre remhjul på en gang?

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #10 Dato: 13. Januar 2011 kl: 15:27:36 »
Jeg har kun 1 rem på min - det kan du se, når vi mødes... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #11 Dato: 13. Januar 2011 kl: 17:13:11 »
Ser lige om jeg kan få billede på

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #12 Dato: 13. Januar 2011 kl: 17:18:16 »
Sådan som ovenstående ser et-rems-setup ud på vores motor fra den Multivan, der blev brændt af.
Skiven til højre er servopumpeskive, som flugter med yderste skive på krumtapskiven.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #13 Dato: 17. Januar 2011 kl: 06:22:12 »
Ørnen er nu igen flyvende med 1 frisk kilerem...

Brum-brum... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Mølle

  • Gæst
Præsentation af Ørnen + hjælp til udskiftning af remme?
« Svar #14 Dato: 17. Januar 2011 kl: 07:42:53 »
Citat fra: "jbjerrum"
Ørnen er nu igen flyvende med 1 frisk kilerem...

Brum-brum... ;-)


Super Jeppe..."Den mobile T3 Doktor"