Forfatter Emne: Flow i SB pumpe?  (Læst 1351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Flow i SB pumpe?
« Dato: 20. Oktober 2012 kl: 19:43:04 »
En af mine venner, en "lille" skaldet mand med gedeskæg (Og sådan ser han ud, det er ikke noget jeg finder på) har åbenbart udnævnt mig til at være hans Chefmekaniker/Co-driver/Diesel Guru/Omvandrende  VW leksikon/skyldige i en masse andre ting  :blink:  :silly:  .
Og han skal åbenbart bruge noget info omkring flowet i en Diesel pumpe til en 1.6TD SB motor, som han har i hans passat (det han gerne vil vide er hvor mange liter i minuttet den pumpe leverer, og måske også trykket det sker ved).
Så jeg håber der er en eller flere der her der kan hjælpe mig med at svare på hans spørgsmål, så jeg forhåbelig kan få lidt fred og ro igen  ;)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Flow i SB pumpe?
« Svar #1 Dato: 21. Oktober 2012 kl: 20:07:40 »
Det korte svar, det afhænger om pumpens omdrejningstal.

Den lidt længere....

Hver Bosch VP-pumpe har forskellig karakteristik, og denne frembringes i en fordelerpumpe via knastskivens geometri.
Udfra pumpens modelnummer kan de ses hvor mange knaster skiven har samt fødekolbens diameter. Diameteren må du skrive modelnummeret for, men knasttallet er det samme som cylindertallet.

Så for hver pumpeomdrejning(halvmotoromdrejning) er der 4 pumpeslag i en cylinder, hvis volumen nemt kan findes vis diameter om slaglængde er kendt.

Hvis din ven monterer et måleur i pumpe kan han aflæse slaglængden på uret ved at dreje forbi en af knasterne.

Giver det mening?
Mvh. Casper

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Flow i SB pumpe?
« Svar #2 Dato: 21. Oktober 2012 kl: 20:26:51 »
Citat fra: "casper" post=91535
Det korte svar, det afhænger om pumpens omdrejningstal.

Den lidt længere....

Hver Bosch VP-pumpe har forskellig karakteristik, og denne frembringes i en fordelerpumpe via knastskivens geometri.
Udfra pumpens modelnummer kan de ses hvor mange knaster skiven har samt fødekolbens diameter. Diameteren må du skrive modelnummeret for, men knasttallet er det samme som cylindertallet.

Så for hver pumpeomdrejning(halvmotoromdrejning) er der 4 pumpeslag i en cylinder, hvis volumen nemt kan findes vis diameter om slaglængde er kendt.

Hvis din ven monterer et måleur i pumpe kan han aflæse slaglængden på uret ved at dreje forbi en af knasterne.

Giver det mening?

Ja det giver rigtig god mening, mange tak for hjælpen :D Kender du en evt. en hjemmeside hvor man kan aflæse fødekolbens diameter når man har fundet pumpens modelnummer? :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Flow i SB pumpe?
« Svar #3 Dato: 01. November 2012 kl: 10:11:50 »
Første ciffer er typen, her en VE4 pumpe, næste er stempeldiameter og 3. ciffer er cylindertal.


fx. 484 er en 4 cylinder 8mm pumpe og 495 er en 9mm pumpe til 5 cylindre.
Mvh. Casper