T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: jensjakob efter 22. Januar 2014 kl: 09:59:11

Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: jensjakob efter 22. Januar 2014 kl: 09:59:11
Hej,

Jeg er igang med at se på hvordan man kan montere et backupbatteri i bilen - tænker her på fx et lille sealed 12V motorcykelbatteri, ikke et fullblown camperbatteri.

Jeg tænker på hvordan det kan wires ind, så det løbende lader når der er strøm på bilen, og først trækkes på når fx hovedbatteriet går fladt.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan - evt noget med dioder?

Jeg tænker:

Hovedbatteri -> Diode -> Forbruger <- Backupbatteri.

På den måde vil der altid tilgå strøm til backupbatteriet, men ikke blive trukket på det så lange der er strøm på hovedbatteriet.

Jeg tænker videre:
1. Skal ladestrøm begrænses så backupbatteri ikke overlades - eller er det lige meget?
2. Hvor kraftig skal dioden være?
3. Er der noget jeg har overset?

Mvh

Jens Jakob
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 22. Januar 2014 kl: 10:18:36
Ja men hvad skal du benytte dette backup batteri til?

Ville den normale standard med relais på ladningen ikke være være klog, sådan at batteriet frakobles, så snart du slukker for motoren? Så er vi på normalt camperniveau, så står der et ladet batteri som sekundær strømreserve klar på en ekstra ledning eller som reserve startbatteri. Begge batterier skal gerne være på samme niveau.

Omvendt vil det jo betyde, at du gerne skal have "fysisk" samme batteri i systemet, når begge kobles på samtidig. Et mindre batteri tager skade pga. forskellen ...

Jens
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: jensjakob efter 22. Januar 2014 kl: 10:55:21
Hej Jens,

Tak for gode svar.

Jeg tænker på at sætte en diode ind - så det lille backupbatteri ikke påvirkes af det store?

Backupbatteriet kunne fx være til at sikre at der altid var strøm på en tilsluttet mobil-telefon  :dry: (shhhh)

Ville det fungere med en kraftig diode på 12V ledningen - så strømmen kun løber til?

Mvh

Jens Jakob
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 22. Januar 2014 kl: 11:19:38
Jeg anbefaler et USB stik ...

Monteres på ledningsnettet og løser alle dine problemer.

Du skal nok fikse det ...

---

Alternativet med en GPS ville svare til sådan noget:
http://www.ebay.de/itm/gib-Akku-Ladegerat-Kabel-fur-TK102-GPS-Tracker-GSM-GPRS-DC6-45V/181256328137?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D134%26meid%3D4293987418250005799%26pid%3D100005%26prg%3D1073%26rk%3D1%26rkt%3D3%26sd%3D350923518635%26
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: jensjakob efter 22. Januar 2014 kl: 11:22:13
Men, hvis nu jeg af særlige grunde, stadig var interesseret i et backupbatteri - hvad ville vejen så være?
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 22. Januar 2014 kl: 11:26:01
Normalt har man 2 batterier af samme slags (ampere) i bussen. Dette er nødvendig for at begge batterier lades på samme niveau (ampere). Det ene batteri i reserve skal tilsluttes med separat relais, når generatoren slår fra, slår relais fra ...

Et mindre batteri skal ordnes gerne lades med et ekstra ladeapperat i netværket.

Måske ville sådan en dims (6 euro ebay) hjælpe på at løse problemet, der kan tilsluttes et batteriepack. Teknisk skal man først kende til mobilens hardware for at finde de rigtige ting. Om man nu tilslutter en GPS, et batteri eller en mobil ... man skal bare fikse det rigtigt. Min favorit ville nok være en USB (KISS), så kan man bare skifte mobilen ...

Jens

[attachment=16551]h16351d0.JPG[/attachment]
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: porteren efter 22. Januar 2014 kl: 13:30:29
Alt efter hvad det er du vil være sikker på at have strøm til, kan du vel montere en selvstændig 3. kreds, ud over start og forbrugsbatteri kredsene.
Den kunne kobles til bilens hovedkreds og evt. landstrømsladning, ligesom forbrugskredsen med et skillerelæ.

Tilbage er så kun at sikre sig, at der er tilstrækkelig kapacitet på det tredje batteri til at trække din alarm eller GPS tracker, eller hvad det nu er du vil ha sikret strøm til.
Skillerelæet kunne evt. monteres, så det prioriterede ladning på det tredje batteri, før de andre.

En anden mulighed er at montere solceller på forbrugskredsen, så den til hverdag altid bliver ladet på, selvom bilen ikke kører, og så koble, hvad det end er ;) , på den.
Det ville også tjene det formål, at dit forbrugsbatteri ville holde meget længere, og altid være klar til tur.

Nok den bedste løsning, men jeg ved som sagt ikke hvad det præcist er, du skal bruge strøm til.
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: madsmikkelsen efter 22. Januar 2014 kl: 17:25:26
Det kunne være noget i den her stil du leder efter http://www.victronenergy.dk/battery-isolators-and-combiners/cyrix-120a-225a-425a/
Det er en intelegent  batteri kombinationsenhed, der kan åbne begge veje alt efter hvilket batteri der bliver ladet på. Den har også en nød kontakt, der forbinder batterierne i ca 30 sek.


Mvh. Mads
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: jensjakob efter 22. Januar 2014 kl: 21:24:52
Jeg tænkte mere på noget i denne stil?
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H11795
Titel: Backupbatteri ?
Indlæg af: Aran efter 22. Januar 2014 kl: 22:01:05
Hvis du nu kombinerede diode og relæ ville du kunne lave et setup hvor dioden trigger relæet og sikrer opladning. Hvis du er nervøs for overladning kan du indskyde f.eks. en 21 watt pære på fødeledningen. Batteriet bliver ladet op og evt. overskydende effekt vil blive afsat i pæren.
En diode sænker spændingen en smule ( mener det er 0,7 volt ) men det har ingen praktisk betydning hvis den skal trigge et almindeligt 30 amperes relæ.  De fleste opererer fint fra 8 volt og opefter.

Skal det være rigtig "overkill - bling - bling"  kan elektronikrelæer, dioder og evt. kondensator(er)  bygges på  en printplade, og den omtalte pære til afsæt for effekt selvfølgelig bygges med på udgangen.


NB: Den diode du linker til er en zenerdiode.  Brug f.eks.  1N4005  eller lignende. Det er almindelige dioder der ikke er spændingsregulerende som sådan.