Forfatter Emne: Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!  (Læst 3154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!
« Dato: 03. Oktober 2013 kl: 16:48:11 »
Nå.
Har skiftet mit arbejdsrelæ mellem Exide forbrug og startbatteri til et Septor 1275 skillerelæ..
Mit startbatteri er helt nyt.
Har skiftet regulatoren på generatoren.

Jeg står stadig med det problem at generatoren ikke lader nok. Til at starte med ligger den og roder rundt under 11 V, efter nogle minutter kravler den lige så stille op på næsten 13 V. (målt på B+ og stel på batteri).
I de her dage hvor solen skinner, og jeg ikke bruger mit køleskab, er der rigeligt med overskud til at lade startbatteriet fra solpanelerne. Men det er jo ikke en holdbar løsning.
Jeg overvejer at køre bilen til en autoelektriker for at få undersøgt om det bare er generatoren, eller om der er andet galt.

Er der en autoelektriker herinde på T3nettet. Eller måske en som kender en god autoelektriker, som er til at tale med, og evt. en som har efter-fyraftens-takster?  ;)  Jeg kunne godt tænke mig at være med, mest for at se hvad der bliver gjort, og for at suge til mig.

Alternativt, kunne det være fedt, hvis der er en herinde som ved noget om el, måske har en generator liggende, som jeg kunne prøve af, blot for at konstatere om det er den som er gået (igen igen).  Jeg giver gerne en kop øl (hvis solen skinner bliver den kold, for så er der strøm nok til at have køleskabet tændt) - og kommer gerne kørende til dig - helst på sjælland.  :cheer:

Jeg fik et råd i sommers fra Aran, om at checke stelforbindelse med et startkabel fra generator til karrosseriet. Det har jeg ikke fået gjort. Det skal jeg selvfølgelig have checket.
Aran skrev også at jeg kunne trække et kabel fra D+ til batteriets + pol for at checke om ladekontrollen er i stykker. Er lidt i tvivl om nogle detaljer vedr. dette setup, men er frisk på at prøve det af.

Håber der er nogen som kan hjælpe, ellers må jeg punge ud i næste uge hos en autoelektriker....  :pinch:
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde?
« Svar #1 Dato: 03. Oktober 2013 kl: 20:07:50 »
Lige en hurtig en, har du tjekket kullene i generatoren. Det er lynhurtigt gjort, du skruer bare den plasticfætter ud der sidder med to skruer på bagsiden af generatoren, og vipper den ud.
Er den slidt op kan du købe en ny hos T Hansen

http://www.thansen.dk/product.asp?c=9645287120&n=493856966&pn=1576728368&q=kulholder%20vw

venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde?
« Svar #2 Dato: 03. Oktober 2013 kl: 23:14:57 »
Hej Bent.
Jeg troede det var den der var regulatoren...den er i alt fald skiftet :)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde?
« Svar #3 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 12:18:15 »
Remmen er selvf. stram nok?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde?
« Svar #4 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 15:28:02 »
Citat fra: "4X4" post=103887
Remmen er selvf. stram nok?

Doh!
[attachment=15758]h8f57625.jpg[/attachment]

Jeg tror da vist lige at kobenet er kommet med på værktøjslisten til den store tur.  :)

Nå...spændingen steg lige med godt 1 V. Når motoren kører med lidt omdrejninger kommer generatoren nu op på 13,6 og efter lidt tid 14,08 V

Men jeg har oven i hatten fået afmonteret alle kabelsko, børstet dem så man kan se at de er lavet af messing, sprayet med kontaktspray. Og jeg fik også givet stel til motorblokken en tur. Alt sammen under kategorien "ikke-spildt vedligeholdelse".

(Det er så her der skulle stå nogle vise ord, om at være nybegynder, om at fumle sig frem, om at tænke sig om, og om at prøve lige en gang til...dem gemmer jeg til en anden gang)   :cheer:

Tak for hjælpen!

Og så en lille sidenote: nu kender jeg en flink autoelektriker i Køge som hedder Peter Sejersen. Jeg var meget tæt på at køre ned til ham, (godt jeg sparede de penge) han kom også med gode gratis råd over telefonen.  ;)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!
« Svar #5 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 20:34:28 »
( Men jeg har oven i hatten fået afmonteret alle kabelsko, børstet dem så man kan se at de er lavet af messing, sprayet med kontaktspray. Og jeg fik også givet stel til motorblokken en tur. Alt sammen under kategorien "ikke-spildt vedligeholdelse".)


Hus at det er langt fra alle slags kontakt spray  der holder korrosion borte ,de virker kun i nuet  og tørre ud igen
Når der er kontakt er det en god ide og give det kobber fedt ,tectyl eller kæde spray som alle er korrosion hæmmende (personlig ville jeg give alle rensede forbindelser kobber fedt så holder forbindelsen evigt)
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!
« Svar #6 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 21:17:27 »
Citat fra: "vw_madsen" post=103898
(personlig ville jeg give alle rensede forbindelser kobber fedt så holder forbindelsen evigt)


Er det sådan noget her?
http://www.harald-nyborg.dk/p2480/kobberfedt-70-gr-ny-100

Og hvordan fungerer det? Skruer man bare kabelskoene af igen og smører dem ind i fedtet, og det samme for bolten på motorblokken?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!
« Svar #7 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 21:50:23 »
Præcis: Fedt det godt ind i samlinger og gør det til en god vane: Bolte, møtrikker - også hjulbolte, og kabelsamlinger m.v. = KOBBERFEDT!
Rigtig godt mod fastgroede bolte etc. og "#¤%%&/   stelforbindelser, der pludselig IKKE har forbindelse mere.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Autoelektriker - er du herinde? Tak for hjælpen!
« Svar #8 Dato: 06. Oktober 2013 kl: 22:58:17 »
Citat fra: "Aran" post=103958
Præcis: Fedt det godt ind i samlinger og gør det til en god vane: Bolte, møtrikker - også hjulbolte, og kabelsamlinger m.v. = KOBBERFEDT!
Rigtig godt mod fastgroede bolte etc. og "#¤%%&/   stelforbindelser, der pludselig IKKE har forbindelse mere.


Det kom lige på indkøbsseddelen!
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk