Nå, nu må vi nok hellere komme på banen med vores erfaringer
Vores oprindelige rute var meget lig jeres. Men da de kinesiske myndigheder valgte at tilbagetrække deres tilladelse til at køre igennem Kina 3 uger før afrejsen, så måtte vi ændre vores planer radikalt :evil: Så vi shippede Mary til Australien hvor vi var i 4 mdr. derefter til New Zealand hvor vi var i 5 mdr. og videre til Ecuador, Peru, Bolivia hvor vi nu har opholdt os i siden maj 2009. Her er helt fantastisk, og vi ved ikke om vi kommer herfra. Men planen er ellers Chile, Argentina, Brazil og shippe bilen til mellemamerika og køre til USA, Canada og Alaska inden vi tager hjem til Danmark, gerne uden Mary, i Juli 2010.
Lidt praktisk inden langturen:
Har du styr på hvor meget det koster at køre i egen bil i Kina? Samt at de kræver at du har en ”guide” med til at sikre at du ikke ”kører vild” (eller rettere sagt at du ikke ser noget som kineserne ikke ønsker at du ser). Hvis du kan skaffe en tilladelse til at køre igennem Kina til under 50.000kr, så er det godt gået.
Vi har for resten en god kontakt i Burma, som kan hjælpe dig med tilladelse til at køre igennem dette fantastiske land. Men det koster også. Hvad med Vietnam? Kan du overhovedet få lov til at køre der i egen bil? Vi ved fra andre at det er umuligt at få lov til at køre i egen bil i Vietnam, så få endelig dette undersøgt nærmere inden du tager af sted.
Nå, men nu til det med motoren m.m.
Mary er med en AAZ TD 1,9 motor. Argumenterne for diesel er mange og diskuteret mange gange, men her er kort hvorfor vi har valgt diesel. Som Jens Jakob rigtigt har citiret os for er at diesel har meget sværere ved at brænde sammenlignet med benzin. Jeg husker endnu meget tydeligt en episode fra min barndom hvor min fars mejetærsker brød i brand pga. at en utæt benzinslange sendte en stråle benzin over på udstødningsrøret og hele mejetærskeren brød i brand meget hurtigt. Fatter forsøgte at slukke branden med sine to ildslukkere, men de var ikke meget værd og han måtte slukke mejetærskeren ved at skovle jord op på den. Jeg vil lige nævne at denne mejetærsker er en af de ældste selvkørende mejetærskere i Danmark, som stadig kan køre.
Ja, og vi var nødt til at køre næsten 1.000km med vores utætte dieselpumpe i Ecuador inden vi kunne få den ordnet. Pumpen var så utæt til sidst at vi kørte mindre end 5km/L og resten løb ned over motoren og ned på den varme udstødning. Med en diesel gør det ikke noget da diesel ikke er nemt at få til at brænde, men med en benziner, så ville dette have været det rene selvmord og vi ville helt sikkert have startet en brand ved dette. Heldigvis så koster dieselen under 1kr./L i Ecuador, så det gjorde ikke noget på økonomien.
En ulempe ved diesel er når man kører oppe i højderne, så oser man meget, især ved koldstart, og det kan desuden være meget svært at starte bilen når den er kold og man er mellem 4.000m og 5000m over havet. F.eks. her i La Paz, i ca. 4.000m over havet er der ikke mange dieselbiler af samme årsag.
Et par andre grunde til at vælge diesel er økonomien. Diesel koster generelt det halve af benzin og i kommer nemt til at kører 50.000km på jeres tur, og så gør det alligevel lidt om brændstoffet koster 3kr/l eller 6kr/L. En helt anden ting er ekstratanken til brændstof. Diesel kan opbevares i en vandtank, til ca. 800kr uden problemer. Hvorimod benzin er nødt til at være i en speciel benzintank til over 5.000kr. Ekstratanke skal altid monteres under bilen for god vægtfordeling. Vi har en aktionsradius på mellem 800km og 1.000km alt efter om det er på asfalt eller offroad igennem øde områder.
M.h.t. om det skal være en luftkølet eller vandkølet så er valget enkelt. Det skal være en vandkølet. Vi har dog mødt enkelte på rejse i Australiens varme med en luftkølet men sørg endelig for at få en vandkølet og byg gerne en oliekøler på, samt hvis i planlægger at køre i højderne, så er det godt med en ekstra knap til manuelt at tænde for blæseren til køleren. Denne knap er simpel at installere og den er guld værd.
En helt anden ting, som man ofte glemmer er vægten af bilen. Når man indretter en bil til langtur, så skal man som minimum regne med at have 1.000kg ekstra med inden man kører ud af sin indkørsel. Og så nytter det ikke noget med en elendig luftkøling eller en bil som ikke kan bærer vægten. Her kan både vi og andre rejsende fortælle mange historier, for det er bestemt ikke bare som en ferietur ned igennem Europa. Der kræves helt andre forberedelser, og disse må bestemt ikke undervurderes, hverken inden afrejse eller under forberedelsen af bilen.
I den forbindelse er det værd at nævne at en 16 tommer nok er værd at overveje. Den har større frihøjde (som er den vigtigste ting udenfor asfaltvej) og så er det nemmere at finde egnede dæk hertil. (læs gerne mit indlæg om dårlige dæk fra Dunlop). Ulempen ved en 16 tommer er placeringen af reservehjulet. Men vi har set nogle gode løsninger, som vi kan sende.
Ang. rejse med børn, kan vi kun anbefale det. Vi har mødt børn i mange aldre helt fra helt 3uger til ca. 15 - 18 år. Med hensyn til sikkerhed, så har vi hørt meget skidt om Peru, og her var folk helt fantastiske flinke. Om Bolivia har vi hørt endnu værre ting, men vi er kun blevet positivt overrasket hver gang. Så det samme gør sig nok gældende for jeres rute. Desuden så er det at rejse med sine børn en stor gave. Bare det at være sammen i 24 timer hver dag, kan være en oplevelse, og følge deres udvikling m.m. er en dejlig ting som forældre.
På vores hjemmeside kan i finde meget mere info om både vores rejse med rygsæk 5 måneder i Asien med 3 børn på 4, 5 og 7 år, og på vores jordomrejse der varer 2 år hvor børnene nu er 8, 9 og 11 år.
Har du overvejet hvor i voksne og børnene skal sove? Vi synes selv vi har en god indretning af Mary, hvor børnene sover nedenunder og vi voksne sover på 1. salen. Men til en evt. næste tur overvejer vi en løsning hvor alle 5 kan sove på taget.
Nå, men en helt anden ting er jeres valg af bil. En T4 er håbløs i offroad kørsel pga. af sin manglende frihøjde og sin store akselafstand. Det er selvfølgelig ikke sikkert at i planlægger at køre offroad, men en kraftig regnbyge eller en dårlig vej er ligeså slem og her er det rigtigt godt at have en bil der kan klare ærterne. En vigtig ting er 4wd, som en syncro har. Men endnu vigtigere er en god frihøjde. Og ingen af delene er særligt godt i en T4. En helt anden ting ang. valg af 2wd eller 4wd, så er det bare sjovere og mere spændende med en 4wd. Der er så mange dejlige natursteder, som man kan komme til. Og med godt greb på alle fire hjul går det noget lettere.
Vi overvejede også kraftigt en Land Rover (især da jeg er født og opvokset i en sådan), men den er ret lille indvendig til en familie på 5 og det samme gælder de andre offroadere. Der er faktisk kun VW, som har en god bil til en familie omkring ”slå ud bordet” indenfor og med hævetaget m.m.. Og en T3er kan stort set det samme som en Land Rover når man forlader asfalten, plus at den har en indbygget snorkel til flodkrydsningerne.
Når du regner med at påbegynde din indretning af bilen, så vil vi kraftigt anbefale at kontakte Dr. Thing fra
www.sydfynsautocamper.dk Han har indrettet Mary efter vores ideer og behov, og det er vi rigtig tilfredse med.
Du er meget velkommen til at kigge på hjemmesiden for yderligere inspiration til indretning m.m.
En anden ting. Du skriver at du regner med at slutte af i USA. Der er priserne for en T3 syncro rigtig god, så en god ide er at planlægge et salg af bilen der. Mary vil være til salg der, dersom prisen er god.
Mht. shipping af bil, så passer en T3er lige ind i en 20 fods container. Du er velkommen til at kontakte os for yderligere info herom.