Forfatter Emne: AAZ Hybrid  (Læst 29930 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #45 Dato: 22. Juli 2006 kl: 22:50:33 »
Ah! endelig tilbage efter 14 dage med 36 mongoler

Så skal der nok lige fejlfindes her i løbet af ugen!

@rapidspeed
Vi rørte faktisk ikke ved pumpen, kan det være årsagen?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #46 Dato: 22. Juli 2006 kl: 23:13:02 »
Hej og velkommen tilbage.

Min erfaring med JX-pumpen på AAZ'eren er, at timing på omkring de 0,92 kører fint. Mængdeskruen (altså ikke fuldgasanslaget men den -måske - plomberede skrue med kontramøtrik) skal skrues noget ind. Gør det i små step - højest ½ omdr. ad gangen. Når den ryger for meget ved max ydelse går du lidt tilbage.

Når pumpen er trimmet kan du komme til at måle turboens ladetryk. Det er snydelet. Fra indsugningsmanifolden til trykdåsen på dieselpumpen går der en lille slange. Der bryder du ind med et T-stykke som du forbinder med 4 m tynd slange. Sæt et lille manometer (evt. et VVS-manometer - sidder på ethvert centralvarmeanlæg eller kan købes i Sanistål) i enden af den lange slange og træk det med ind gennem dørruden. Nu er du klar til at køre med turbotrykvisning - det er altså lidt fedt. Den skal have havre før du får max tryk - fuld pedal i 4 gear op ad motorvejen ved Gudenåen, så skal der min. stå 0,65 bar (fabriksjustering), men man kan jo altid overveje om ikke 0,8 - 0,9 er mere hensigtsmæssigt :wink:

Jeg tror ikke, at JX-knasten har negativ indflydelse.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #47 Dato: 23. Juli 2006 kl: 00:25:55 »
Heyyy velkommen tilbage kammerat!

Det er måske lykkedes mig at kokse min JX i mellemtiden, så nu har jeg fået en dårlig undskyldning for at hoppe på aaz eller 1y vognen!

Og jeg har fundet et par LT bøjler til spejle! wee..

Gi et kald når du er ovenpå igen og har lidt tid, så kan vi lige stikke hovederne sammen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #48 Dato: 23. Juli 2006 kl: 09:00:00 »
Jeg var klar over at jeg ikke kørte med fuld effekt når jeg ikke skruede pumpen op, men den er mere sløv end en saugerdiesel og det undrede mig lidt, hvis den ikke får saft nok kan det vel også forklare at turboen ikke puster nok til at give ekstra mad? Jeg ved at turboen ikke er 112% meeen den virkede da før jeg skiftede motor.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #49 Dato: 23. Juli 2006 kl: 11:10:05 »
Præcis! Derfor skal man trimme pumpen til at give tilstrækkeligt og rettidigt saft, før man tjekker turboen.

Hvordan snurrer den ellers? Er det den med 1,6 top?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #50 Dato: 23. Juli 2006 kl: 11:13:06 »
rapidspeed: Hvor langt kan du køre på en liter diesel med din 1,9?

Er din en komplet AAZ eller en "hybrid" ligesom jønnes med lidt forskellige krumtap, topstykke o.s.v?

Må man spørge hvad din konvertering til 1,9 har kostet ca.?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #51 Dato: 23. Juli 2006 kl: 15:10:14 »
min bil går på ca 0,84  pr mil ved blandet kjøring..
motoren min er aaz blokk og topp resten ellers er satt over fra jx'en..
kostnad hmmm motor er 94 model med 160000 km. jeg ga 5000 kr for aaz'en og solgte den originale turboen for 2500 så motoren kostet meg i utgangspunktet 2500,- pluss ett par pakninger... :D

Jønne: turboen din er nok fin den, men hjelper lite hvor fin den er om motoren ikke får nok diesel... :wink:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #52 Dato: 23. Juli 2006 kl: 19:06:22 »
Rapid: Ah.. interessant svar! Tak skal du have! 12 km/l diesel ved blandet kørsel, det kan jeg lide at høre. (og du kører med 90 hk)

Spændende ide med at sælge turboen. Det vil jeg se på selv, så du købte en komplet aaz? Når du siger "kun" top og blok så mener du selvfølgelig også stempler og krumtap og andet indmad ikke sandt? Hvad flyttede du  over fra din JX?

Dokajønne: Hey! kører det? Kigger du herned en aften? Isåfald gider du ikke kigge efter den grå metalkuffert med alle mine fastnøgler oppe ved 4x4? Tror jeg glemte den deroppe!  :(
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #53 Dato: 23. Juli 2006 kl: 22:37:15 »
En rigtigt flot Caravelle!

Hvor meget vejer den i kg? Hvilken gearkasse har du i? Når du kører f.eks 110 på motorvejen hvor mange omdrejninger trækker du så? 4000?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #54 Dato: 24. Juli 2006 kl: 08:52:14 »
Hmm, ok..

Ja mit problem er jo at det er en syncro jeg har.  Så godtnok vil en 1,9 hjælpe på bundtrækket, men jeg vil STADIG ligge på 4100 ved 105-110 km/t med stor belastning og forbrug til følge.

Man KAN sikkert skifte 4. gearet, men så kommer der nok for langt mellem 3. og 4. det jeg mangler er nærmere et 5. gear og DET bliver nok ret svært med en syncro kasse, så skal jeg ud i at lave en custom gearkasse, det føler jeg mig sku ikke helt klar til endnu.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #55 Dato: 24. Juli 2006 kl: 08:59:56 »
@jankjerbye

Hejsa dine nøgler er fundet og nej jeg har ikke haft tid til at lave bil endnu, men så snart jeg ruller kommer jeg forbi. mht gearing er den eneste mulighed i en syncro at sætte større hjul på. Med en 1,9 er skulle der også være nok terræn-bundtræk i G-gear.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #56 Dato: 24. Juli 2006 kl: 11:39:34 »
Interessant!

Hmm.. jeg har aldrig helt kunnet gennemskue konsekvensen af større hjul.

Jeg blander mig lige i debatten om hjulstørrelsem hvis jeg kan finde tråden herinde!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #57 Dato: 26. Juli 2006 kl: 23:21:50 »
:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

Ja da pumpenskulle bare skrues lidt op
Så kom tøsen sgu på vejen. Rigtig lækker maskine! Jeg kørte forsigtige 80km/t, men det var super at man selv med den hastighed kan være rystende ligeglad om det går op eller ned ad bakke, man trykker blot lidt på speederen så kravler man stille og roligt op  :). 1. og 2. gear er nærmest overflødige når bare bilen ruller, rundkørsler i 3. og masser af spark til at komme op i fart igen -oh fryd oh gammen!!

Nu til hængepartierne:

Jeps I havde ret det er nødvendigt med en oliekøler, selv når man kører som en tøs. Ved 80km/t lå temperaturen omkring 123grader :oops:(har instaleret et olietermometer 8) ) . JA jeg ved det Jarl og Djursland, I havde sagt det, men jeg skulle liiige prøve om det nu også kunne passe.....-det kunne det så! (vi er nogle der lærer bedst på den måde)
Der må indkøbes en oliekøler.

Turboen står til udskiftning. I opstarten er der det herligste olietryk 4-7kg (har instaleret en olietryksmåler 8) ), men under kørslen daler trykket til lige godt 1kg. Vi går ud fra at det er turboen da den nu efter ca 70km er olieindsmurt. Alligevel giver den snildt 0,55 bar (har instaleret et ladetryksmanometer 8) ) Næste bil jeg opgraderer gider jeg sgu ikke det turbopis. Måske skyldes det dalende olietryk også en forkert olie (vi brugte 15W 40, da det lige var det vi havde ved hånden, den er beregnet til moderne højtydende dieseltraktorer med turbo, så vi mente at det var ok. I øvrigt overholder den også vw 505.00 (eller hvad den nu hedder))
Er der andre bud på det dalende olietryk?

Sluttelig har vi ikke noget måleur til dieselpumpen, så den er gefül indstillet. Dvs køre en tur...stille pumpen....køre en tur mere....hjalp det....stille pumpen......køre en tur osv. osv. Vi mangler dog nok uret ....såeh er der en venlig sjæl der har et til at ligge ???????? Og begreb om hvordan man anvender det??? så vil vi da køre forbi en dag :)

Men ny turbo og oliekøler lidt mere op på pumpen og 1 bar på turboen så bliver det sgu en raket

@jankjerbye
Jeg ville sgu lige være drejet forbi i dag, men havde fået at vide at jeg endte i statsamtet hvis jeg ikke var klar til at se efter ungerne fra kl 15, jeg håber at råde bod på det i morgen.
 :cry:

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #58 Dato: 26. Juli 2006 kl: 23:23:44 »
Gæt hvem!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #59 Dato: 26. Juli 2006 kl: 23:59:15 »
kan jeg spørre om en ting jønne :?:
faller oljetrykket ned til 1 kg under kjøring med kaold motor også? om ikke har nok det sammenheng med en vanvittig høy olietemperatur som du lige kører med... jeg kjører med 1kg turbotrykk og oljetemperaturen ligger mellem 80-105 grader... når du sier du har over 120grader er olien svært tynn... prøv den en forsiktig tur når den er kold.. turboen din kan jeg ikke se det er noe galt med etter hva du skriver i innlegget ditt... :wink: