Forfatter Emne: min xzound har fået nykker og hyler  (Læst 8022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Dato: 17. Februar 2009 kl: 21:33:19 »
Først troede jeg det var min tinitus der havde fået en ny højere tone!
Så skiftede jeg fra tuner til mp3 afspiller og tonen forsvandt, lige til jeg skiftede tilbage til tuneren så var den der igen.

Tonen er meget høj, vil skyde på omkring 15Khz. Det er helt sikkert ikke generator støj, den følger ikke omdrejningerne og er der også med slukket motor.

Ved godt xzound er noget lort og at det sikkert ikke kan svare sig at bruge 5 minutter på at skille den af, men pilfinger genet er alligevel aktiveret. Så af ren nysgerrighed vil jeg høre om der er nogen der har idéer eller forslag til hvad der er galt.

Enden bliver nok at der bliver installeret en Blaupunkt Hamburg MP47 eller MP68. Har en MP57 i brombassen og er ovenud tilfreds med den.
Fordelen er så også at jeg får 100% håndfri betjening via Bluetooth istedet for øresnegl jeg bruger nu (altid selvfølgelig  :oops: )
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #1 Dato: 17. Februar 2009 kl: 21:39:25 »
du har selv svaret på dit spøgsmål i en anden tråd :wink:

t-svansen klarer ikke tjansen :lol:

ps. er kommet til den konklusion for mange år siden, at jeg kun skal have blaupunkt-radio i min bil, havde en sony et par mdr, ellers har det altid været blaupunkt i mine biler og jeg er aldrig blevet skuffet :wink:
og jeg overvejer faktisk også selv en hamburg mp68, men afventer lidt om der snart kommer nye modeller  :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #2 Dato: 17. Februar 2009 kl: 21:53:30 »
Citat fra: "verner"

t-svansen klarer ikke tjansen :lol:


Fedt slogan  :lol:

Ja ved det udemærket godt. Til mit forsvar vil jeg sige at garantien er udløbet for et godt dtykke tid siden, så er blevet klogere end siden.

Dengang skulle jeg jeg bare ha en billig radio der kunne afspille mp3 og gerne med sd kort, og det kunne denne model.

Klog af skade kan jeg såfortælle om  dårlig: lyd, knapper, display og et ikke fungerende menu system når der skal skiftes mellem de 200 mp3 numre. Der er Blaupunkten suveræn.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2009 kl: 00:29:39 »
Ja, deres radioer skal vel svare til deres højttalere ?
Det er pudsigt nok en af de få ting ekspedienterne kan fortælle om, uden motorstørrelse og årgang m.v.
(Det bliver det så ikke bedre af - desværre )

Noget kunne tyde i retning af en / flere defekte kondensatorer. Sandsynligvis en af de, der sidder i overføringen til effekttrinnet.
Men et oscilloskop ville nok være det bedste i dit tilfælde. Er der en hørbar forskel i udgangsniveauet på den ene kanal ? Eller genererer den bare en infernalsk hyletone ?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #4 Dato: 18. Februar 2009 kl: 05:57:46 »
Citat fra: "Aran"
Ja, deres radioer skal vel svare til deres højttalere ?
Det er pudsigt nok en af de få ting ekspedienterne kan fortælle om, uden motorstørrelse og årgang m.v.
(Det bliver det så ikke bedre af - desværre )

Noget kunne tyde i retning af en / flere defekte kondensatorer. Sandsynligvis en af de, der sidder i overføringen til effekttrinnet.
Men et oscilloskop ville nok være det bedste i dit tilfælde. Er der en hørbar forskel i udgangsniveauet på den ene kanal ? Eller genererer den bare en infernalsk hyletone ?


Det er bare når jeg hører radio, ikke cd og sd-kort, så tror ikke det er på en af effekttrinene. Men en kondensator er det sikkert, det er den vel propfyldt med for at dæmpe støjen fra dårligekomponenter og layout  :twisted:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #5 Dato: 18. Februar 2009 kl: 14:13:44 »
Et skarpslebet stemmejern og en lægtehammer skulle gøre tricket.  :twisted:

Metoden bliver snart afprøvet på min spritnye Biltema radio der døde. :evil:

Jeg mistænker manglende modstandskraft overfor fugt, i biler bør al elektronik være lakeret.

Kurt
Kurt - 25115788

Djursland

  • Gæst
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #6 Dato: 18. Februar 2009 kl: 15:27:28 »
Citat fra: "Aran"
Ja, deres radioer skal vel svare til deres højttalere ?


deres slogan er også

Lyd skal SES ikke høres

eller det skulle man tro

Mvh Djurs  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #7 Dato: 18. Februar 2009 kl: 18:29:49 »
I de fleste radioer overføres signalet til effekt / udgangsforstærkerne via kondensatorer, og næsten garanteret af elektrolytkondensator typen. Havde det været noget af det bedre grej, ville jeg have gættet på en tantalkondensator, meeeeen i et Svansen produkt ?!
Nej. Og der er GARANTERET ikke en eneste 105 graders kondensator i den spilledåse.
I den tid jeg arbejdede med elektronik, var der simpelthen kun en vej med den slags: (Gæt selv )
Men hvis du kan måle / gætte dig til hvor tuner og forstærkerdel "mødes" i printet, har du nogenlunde indkredset det.

Bo

  • Gæst
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #8 Dato: 18. Februar 2009 kl: 19:09:49 »
Citat fra: "Aran"
I de fleste radioer overføres signalet til effekt / udgangsforstærkerne via kondensatorer, og næsten garanteret af elektrolytkondensator typen. Havde det været noget af det bedre grej, ville jeg have gættet på en tantalkondensator, meeeeen i et Svansen produkt ?!
Nej. Og der er GARANTERET ikke en eneste 105 graders kondensator i den spilledåse.
I den tid jeg arbejdede med elektronik, var der simpelthen kun en vej med den slags: (Gæt selv )
Men hvis du kan måle / gætte dig til hvor tuner og forstærkerdel "mødes" i printet, har du nogenlunde indkredset det.


Så røg vi vist lige ind på Aran´s boldgade: En 105 graders kondensator ???? Og en Tantalkondensator ????Sådan et par karle har jeg sq aldrig hørt om før  :lol:  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #9 Dato: 18. Februar 2009 kl: 22:44:40 »
Forklaring: Alle elktrolytkondensatorer har påtrykt en maksimal spænding og et maksimalt varmetal i Celsius.

Tantalelektrolytkondensatorer (Tandlytter) er en speciel type, med meget fine data for egenskaber og afvigelse. Bruges bl.a. meget i bedre tunerkredsløb m.m.

Hvis nogen vil lave billigt fyrværkeri, kan de jo prøve, at tage en mellemstor kondensator af førstnævnte type, bytte rundt på plus og minus, og overskride spændingen en smule - MEN PAS PÅ ØJNENE!
Nogle hvæser lidt før de siger knald, men andre sprænges bare uden forvarsel. Og "bægeret" dvs. det alu hylster væsken er i, kommer farende som en raket.
 :D  :D  :D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #10 Dato: 18. Februar 2009 kl: 23:05:41 »
Og væsken fra kondensatoren(syre?) sprøjter ud til alle sider.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #11 Dato: 19. Februar 2009 kl: 08:57:18 »
Been there - done that  :) dog kun med små kondensatorer

Arbejdede på Migatronic sammen med en der havde fået vansiret dele af ansigtet af syren fra en eksploderet kondensator i en strømkreds i en svejser :?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #12 Dato: 19. Februar 2009 kl: 13:53:25 »
til rep gennemgang af en X Zound fra " svansen " kræves der kun en 5 punds mukkert og et godt hærger gen  :D
har selv en af dem i bilen den kører da endnu , men den dag den begynder at flippe . så er det bare ud og en mukkert justering , kan vist heller ikk betale sig at reparere meget på deres elektronik til de priser

og jo det der med kondensatorer , rigtige husmands kanon slag . havde en rigtigt stor af dem liggende for et par år siden . med 400v på kunne den ellers nok give en seriøs hylen for ørerne ............ ja og så manglede der græs hvor den gik af resten af sommeren  :lol:  :lol:
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #13 Dato: 19. Februar 2009 kl: 14:03:48 »
Nu vi lige er inde på elektronik...

Jeg har et LCD TV i stuen der hyler FÆLT når det er slukket, er det mon klassikeren med en lyt i forsyningsdelen (den er kapslet godt ind i noget metal, og er vist ikke lige sådan at skulle ad) der er kaput-ski??
Hylende fjernsyn/skærme plejer kun at forekomme mig når de er tændt, og der er det i hvert fald (9 af 10 gange) en lyt der er ved at dø...

Det er første gang jeg har oplevet det modsat, at det kun hyler når det er slukket...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
min xzound har fået nykker og hyler
« Svar #14 Dato: 19. Februar 2009 kl: 14:44:51 »
Citat fra: "BlackChart"
Nu vi lige er inde på elektronik...

Jeg har et LCD TV i stuen der hyler FÆLT når det er slukket, er det mon klassikeren med en lyt i forsyningsdelen (den er kapslet godt ind i noget metal, og er vist ikke lige sådan at skulle ad) der er kaput-ski??
Hylende fjernsyn/skærme plejer kun at forekomme mig når de er tændt, og der er det i hvert fald (9 af 10 gange) en lyt der er ved at dø...

Det er første gang jeg har oplevet det modsat, at det kun hyler når det er slukket...
Mon ikke det bliver lovpligtigt en dag !
De vil jo så gerne have vi slukker på kontakten for miljøets skyld.  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788