Forfatter Emne: Renovering/ombygning til Camper.  (Læst 11218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Renovering/ombygning til Camper.
« Dato: 28. September 2006 kl: 10:55:43 »
Jeg synes det var lidt pinligt at blive ved med at skrive i Jarls tråd, så jeg opretter lige min egen.

Jeg købte jo som nogen af jer ved en 2,1 Syncro med hochdach på gule plader. Min plan er så at lave den om til Camper mht indretning og indregistrering.

Jeg fandt en annonce i den Blå med en camper jeg synes var ok billig og ringede til manden, det viste sig at være DT63/Jan, som ikke boede ret langt fra mig. Jeg kiggede på bilen, den er råden men med gode dele til mit projekt, så vi handlede og Jan var så Flink at levere bilen i mit maskinhus... Det er var fedt du gad bruge tiden på det Jan :-)

Nu har jeg så de ting jeg skal bruge for at komme igang med mit projekt (pånær tiden) Så nu kommer der nok en hulens masse spørgsmål løbende i denne tråd.

Første tanke jeg har gjort mig er, at min 2,1 Syncro skal under de 1500 kg, når den skal på vægten. Må jeg i denne forbindelse benytte Trangia som komfur?
Plastdunke med meget lidt vand i som føder til vandhane og spildevandstank?
Jeg kunne også forestille mig at div. kardan og motorbeskyttelse kan afmonteres for at mindske vægten, samt afmontere div skabe, skuffer og sæder der ikke er nødvendige?
Samt fjerne reservehjul?
Hvilke andre ting kan i komme i tanke om?

Det er et projekt med langt tidsperspektiv, jeg roder kun med det, når jeg har tid til det... Men her er lige lidt stemningsbilleder...

Jeg smider lige nogle billeder herind, når jeg får taget nogle af min camper også...

Kkrogsgaard

  • Gæst
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #1 Dato: 28. September 2006 kl: 10:57:32 »
Lige et par stykker mere...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #2 Dato: 28. September 2006 kl: 11:03:31 »
Jeg var sku selv lige ved at købe den til en kammerat der var husvild, men det er godt at se at den har fået et hjem hvor der er gode chancer for at den kommer ud og køre.. Der MÅ ikke skrottes flere syncroer.. vi skal ha dem ud og køre :) .. allesammen
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #3 Dato: 28. September 2006 kl: 13:39:11 »
Mht afgift
Jeg ville strippe vognen for alt få den vejet under 1300kg og så betale de 180% i afgift for at få den reg. som bus og slippe med 2x1800kr årligt. Du kan reg. som camper, men så skal du jo over en vis vægt for at slippe med 60% afgift. Er du over denne vægt kommer du til at bløde i årligt vægtafgift.

Nu da det er en syncro kunne du jo overveje at pille kardan dif. og drivaksler af før du kørte på vægten.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #4 Dato: 28. September 2006 kl: 17:52:36 »
Læg mærke til, at told og skat skrev totalvægt. Vægtafgiften betales på baggrund af egenvægt. Forskellen på de to tal er lastevnen.

Sådan er regnestykket

Bil + last = totalvægt

Kun bil minus driftmidler (kølervæske, brændstof, sprinklervæske osv.) = egenvægt

Det du propper i bilen = lastevne

En T3 2wd er fra VW's side godkendt til en totalvægt på 2390 (de bløde luksusbusser)kg til 2450/2475(alle de andre) (faktisk kan den øges til 2,8 t). Nedsætter man egenvægten hæver man lastevnen tilsvarende og dermed fastholdes totalvægten. Nogle nedsætter totalvægten af hensyn til manglende trailerkørekort, men det er jo ikke det, vi snakker om her. Hvad det vægtmæssige angår kan en T3 altså til enhver tid opfattes som camper på den lave afgift. Hvordan man så tryller med egenvægten angår kun vægtafgiften. I øvrigt tror jeg ikke på, at det er realistisk at få en diesel under 1300 kg. Jeg havde en totalt nøgen kassevogn D, som vejede 1325. Men klassen mellem 1300 og 1500 kan man også leve med - problemet kommer når man runde de 1500 - så koster vægtafgiften 10k+
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #5 Dato: 28. September 2006 kl: 20:16:37 »
Jeg saksede lige det her fra skats hjemmeside:

Det er sq da ik særlig logisk. :oops:

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #6 Dato: 28. September 2006 kl: 20:28:40 »
Hvis afgift værdien er 18000
skal du sige     18000
                     -12000
                    = 6000
                    *    180%
           6000x180% =10800 Kr i Afgift som Bus



Hvis afgift værdien er 18000
skal du sige     18000
                     -12000
                    = 6000
                    * 60%
   6000x60% =3600Kr i Afgift Som Autocamper
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Kkrogsgaard

  • Gæst
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #7 Dato: 28. September 2006 kl: 20:36:30 »
Jeg slettede fandme da mit indlæg.... crap!! :cry:
Der stod en masse deri, som jeg ikke kan huske længere, bl.a. et laaaaaaangt regnestykke alá Jans...

Hvor meget må man strippe ud som bus/personbil, hvor mange antal siddepladser, skal der minimum være?

Hvorfor mener i den skal indreg. som personbil?

Er det for at slippe for den høje vægtafgift, hvis den som camper kommer over 2 tons?

Må jeg bagefter sætte udstyr i den, indtil totalvægten opnåes?

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #8 Dato: 28. September 2006 kl: 20:40:29 »
Her er en link hvor du kan læse mere om Autocamper Afgift

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110589&vID=200963&i=271#i110589
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #9 Dato: 29. September 2006 kl: 22:47:49 »
Jeg mener at den skal rg. som personbil hvis du på den måde (i en totalt strippet vogn uden kardan og foraksler) kan klemme egenvægten ned under 1300. Selv om du skal give lidt mere for at få den indregistreret sparer du jo en formue i vægtafgift hvert år.

Skal den indregistreres som camper skal du jo læsse en masse grej i den, og så kommer den næppe under 1500kg
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #10 Dato: 29. September 2006 kl: 23:40:28 »
Nu er jeg helt rundtosset. Det link, som Jan har til told-skat taler som jeg kan læse det, om 2 typer campere. 1) Autocampere med en EGENvægt på over 2 t. De kan registreres på 60%. 2) Små campere, som betaler afgift som personbiler - 105/180%. Er det ikke rigtigt læst? Hvordan fanden kan en T3, så nogensiden blive en rigtig camper. Der findes stort set ikke T3'ere med egenvægt på 2t og derover. Betyder det så at alle T3-campere faktisk er afgiftberigtiget som personbiler?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #11 Dato: 29. September 2006 kl: 23:46:12 »
Jeg fatter det simpelthen ikke. Skat skriver:

Citér
For køretøjer med en egenvægt over 2 tons, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse (campingbiler), herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer, udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten af afgiftsværdien.


Se, der tales om egenvægten. Så omtales en ny lov der åbner for små campere:

Citér
Der er også mulighed for at få køretøjer, som opfylder de hidtidige krav om størrelse og indretning (tilladt totalvægt på over 2 tons og med 2 sovepladser) godkendt som autocampere, men mod betaling af afgift som personbiler (105/180 pct.).


og de er så venlige i parantesen at redegøre for de hidtidige krav. Nu er der så bare pludselig tale om totalvægten :?:

Hilfe! Hvad har jeg overset?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #12 Dato: 30. September 2006 kl: 00:34:52 »
Citat fra: "Jarl"

og de er så venlige i parantesen at redegøre for de hidtidige krav. Nu er der så bare pludselig tale om totalvægten :?:

Hilfe! Hvad har jeg overset?


Kunne man ikke forestille sig, at de fleste T3-campere, der kører rundt, er godkendt på den "hidtidige" ordning? Dvs. de for år tilbage er godkendt til 60% afgift. Dengang må man have kunne få godkendt biler til den lave reg.afgift, hvis de havde TOTALvægt 2t og 2 sovepladser.(?)

Den linkede side hos skat beskriver vel reglerne som de er nu. Dvs. hvilke muligheder man har i dag, hvis man har et køretøj der ikke er afgiftsberigtiget, og som man ønsker at registrere som camper

Eller har jeg også misforstået?


Mvh. gUlf

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #13 Dato: 30. September 2006 kl: 07:56:52 »
jeg tro det er en skrive fejl jeg tro de mener under 2 tons
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Renovering/ombygning til Camper.
« Svar #14 Dato: 30. September 2006 kl: 21:00:17 »
Jeg tror altså heller ikke der er krav om sovepladser, de nye SUV's der er på markedet som autocampere med fup-indretning har da ingen sovepladser??
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it