Forfatter Emne: Ny JX´er i Snehvide  (Læst 12419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #15 Dato: 25. Marts 2007 kl: 20:06:44 »
En weekend er gået og der blevet hyggede med motorbyg. Hannah og jeg lavede det sidste. Og pigen pudsede og malede dele.

Så kom det gamle kadaver ud af bilen. jeg understøttede motorblok med en donkraft og løsnede den fra gearkassen så skruede jeg den af ved motorophængne (dem af gummi). Samtidig understøttede jeg gearkassen med en anden donkraft - så lidt hiven (det blev nok til lidt meget) fik jeg den fri af højgear akslen og af motorophængne. så stod jeg der med en motor i hånden - så sænkede vi den den ned med donkraften.



 og vupti var den væk!  :D



Og nu er den nye baby klar til at ryge i - fin er den.







Jeg undersøgte den gamle motor da den var ude og jeg rykke hele svinghjulet og krumtappen nogle milimeter  :(  det hedder vel hovedlejer kaput??
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #16 Dato: 25. Marts 2007 kl: 20:54:05 »
Er det Haynes eller Bentley du bruger.?
Kurt - 25115788

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #17 Dato: 25. Marts 2007 kl: 20:58:34 »
ha ha den er sgu god den der!

Aber meiner Reperaturmanual heisst "Reperatur anleitung" den blå og hvide!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #18 Dato: 01. April 2007 kl: 22:16:20 »
DONE vertig und so wieder.....

En weekend er gået - og motoren i, startet, udluftet og efterspændt i topstykke.

Casper og jeg har knoklet hele weekenden - det var en hård omgang. Jeg fik fat i en motorkran og vi valgte at tage den ind oppe fra - det gik perfekt, på tværs ned og så 90 gr. tvist også på højgears akslen. Vi fik monteret alle ledninger, slanger etc.



lidt sugen efter diesel.......



Jeg turde ikke selv at starte bilen for førstegang, men efter ca. 15 sek. på starteren og spænding hoppede den i gang.





samtidig skulle koblingen udluftes og der herskede mystik om generatoren som sad på den gamle motor, jeg vidste det ikke var den helt rigtige, men den sad over 1 cm længere inde - så vi måtte lige låne den fra Hawaiibussen. Fra generatorhuset og ud til remhjul slut er der kun 5,7cm og på den anden "rigtige" var der 6,7, og man kan tydelig se det på dens remhjul ( er der en som har sådan et liggende....?? For bilen kan ikke komme ud at køre før jeg har sådan et, eller en anden generator.

DER var også en underlig lyd fra motoren, fremme ved ventildæksel og remtrækket - når den havde fået omdrejninger og stabilserede sig, kom der nærmest en rumlen......der ingenting i tandremstrækket der køre på noget - hmmmm ( det skal nok høres)

Et sæt nye dyser synes jeg også skal til! Bestilling til dieselsend, snart.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mads-kaa

  • Gæst
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #19 Dato: 01. April 2007 kl: 22:31:29 »
tillykke Morten, så er du også rullende igen :lol:

/Mads

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #20 Dato: 01. April 2007 kl: 22:35:04 »
ja jeg er når jeg lige får fat i den generator.

Vi har ikke hørt så meget til dit motorprojekt!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

The Dude

  • Gæst
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #21 Dato: 01. April 2007 kl: 22:38:59 »
Tillyke med den nye maskine. Det ser sgu godt ud. Håber at det MINDST varer 300.000km før du skal igennem det igen.
Er der stor forskel fra den gamle? Altså moment osv.

M.v.h.
Dan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #22 Dato: 01. April 2007 kl: 22:43:55 »
Jeg var ikke ude at trille i den endnu - men den lyder bare godt. Og den springer bare i gang når jeg ser på nøglen! Lige så snart jeg har fået noget generator som virker skal den ud og trille!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #23 Dato: 01. April 2007 kl: 23:51:08 »
Hej Morten,

Stort tillykke med den lille ny he he. Glæder mig til at høre den ved lejlighed  :D

Hvad gav du egentlig for den?

J
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #24 Dato: 02. April 2007 kl: 00:06:38 »
Tjek lige, at det ikke er tandremmen, der er for stram - det kan nemlig godt give en rumlende lyd. Som bekendt skal den kunne drejes 90 grader med fingrene. Og har I stillet pumpen på ca. 0.91? Dét er klogt med en lidt defensiv pumpetiming til en ny kværn - bare lige mens den slider de nye lejer og ringe til. Tjek også lige ventiljusteringen når den har kørt lidt.

Og btw. - tillykke med projektet - der er ikke noget så fedt, som at køre med en kværn, man selv har puslet om og lagt i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #25 Dato: 02. April 2007 kl: 00:07:43 »
Citér
Hvad gav du egentlig for den?


Alt for lidt :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #26 Dato: 02. April 2007 kl: 09:08:46 »
Citat fra: "Jarl"
Tjek lige, at det ikke er tandremmen, der er for stram - det kan nemlig godt give en rumlende lyd. Som bekendt skal den kunne drejes 90 grader med fingrene. Og har I stillet pumpen på ca. 0.91? Dét er klogt med en lidt defensiv pumpetiming til en ny kværn - bare lige mens den slider de nye lejer og ringe til. Tjek også lige ventiljusteringen når den har kørt lidt.

Og btw. - tillykke med projektet - der er ikke noget så fedt, som at køre med en kværn, man selv har puslet om og lagt i.


Det er rigtigt lækkert at høre den starte  og det er et projekt man selv er herre over!

Vi løsnede remmen lidt efter første opstartning, men det var der stadig. Kan det være lejeoverfaldne på knasten som ter sig.

Mht pumpen afmonterede jeg den kun på det aflangebeslag og på blokken -så hele det hele kom over på uden at de 3 skruer blev løsnet. Jeg ved godt det ikke er det rigtige, men jeg havde ikke fået lånt et ur. men motoren står helt stille når den er i tomgang. Jeg får fat i et timer ur. Jeg skal samtidig også have nye dyser - det var noget rigtigt sjusk der var i.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mads-kaa

  • Gæst
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #27 Dato: 02. April 2007 kl: 11:06:06 »
:oops:  :oops: Jeg siger undskyld, men jeg var lidt presset den dag motoren røg i, tømmermænd og en søndag på GDS :roll: Så det hele gik lidt stærkt! Motoren er kommet til at kører rigtig godt efter at tændingen er blevet justeret, den stod cirka 20 grader forkert. Den drypper stadig olie, men jeg har fundet synderen, det er desværre ikke lige til at komme til at skifte den pakning. I lørdags røg der så lige en vandslange, som nærmest tømte kølesystemet ud på vejen :? Så nu er der lige lidt arbejde igen!!!

/Mads

PS.: undskyld jeg lige lånte din tråd!

Crapz

  • Gæst
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #28 Dato: 02. April 2007 kl: 11:23:24 »
Tillykke :D

hehe
 :P

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ny JX´er i Snehvide
« Svar #29 Dato: 08. April 2007 kl: 19:57:41 »
Så var jeg endelig ude at trille en tur - dejligt -

Jeg tror jeg fik styr på "lyden". Den kommer fra skjoldet bag knasten. Den var ihverfald væk idag efter lidt fin tuning.

Men jeg skal have bestilt helt nye dyser til den, for det er noget være rod der har været lavet ved den motor, jeg fandt ud af at det er 130 bar, CS dyser der var i, som muligvis har været skyld i motorens død.

Jeg lånte en generator af Mølle fra hans have traktor - den må have stået længe stille, den gad ikke at lade fra sig, så jeg måtte lige skifte kul-indsats i den, den var godt rusten der inde under. Så nu køre den og omdrejningstælleren dur.

Jeg prøvede at flytte remhjulet over på den anden generator, men det virkede slet ikke, den ville køre meget skævt på hjulet. (kan ikke anbefales  :wink: )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.