Forfatter Emne: Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...  (Læst 4054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...
« Dato: 14. Juli 2007 kl: 23:13:33 »
Hey alle.

Jeg har kastet mig ud i at faa noget lyd i slaeden og eftersom det er en gammel tjenestevogn skal jeg starte helt fra square one.
Jeg var ud og hive lidt beklaedning af og kigge paa ledningerne som jeg har til raadighed og blev enig med mig selv om at lige double checke en extra gang f0r jeg flaar det hele i stykker...

Billede 1:

Der er blevet sat en extra hvid ledning paa som jeg formoder har vaeret til deres radio. Jeg har taenkt mig at jeg maaske kunne lave noget handske rums lys eller saadan noget ud af det. Dette vil ikke have indflydelse paa lyden i radioen vel?
Jeg skal skubbe/b0je den sorte kabel dims [1] (som vist styrrer luft spjaeldet fortil) temmelig meget for at faa plads til radioen. Er den OK med at blive skubbet/b0jet 'temmelig meget'? Jeg gaar selvf0lgelig ikke amok men jeg spekulerer bare paa hvad man max b0r b0je saadan en faetter...

Billede 2:

Ingen af de kabler som kommer ud af min radio passer farvemaessigt med det ISO stik som bilen har... Er jeg paa spanden? Jeg regner med at skulle klippe ISO stikket af bilen og splejse ledningerne sammen men hvis farverne ikke passer hvordan s0ren faar jeg saa parret dem korrekt?

Billede 3:

Disse er ledningerne til mine h0jtalere for/bag etc. Jeg starter bl0dt med kun at montere fortil saa de andre skal vel tapes til saa de ikke laver ulykker. Er det OK de bare haenger bagtil indtil jeg faar mod nok til at montere forstaerker og bagh0jtalere eller vil de kortslutte ting og skabe st0j?

Billede 4:

Jeg havde taenkt mig at saette h0jtalerne nederst (ved cirklen) og saa kom jeg til at fundere lidt over hvordan man egentlig k0rer ledninger fra d0ren til dashboarded...? Borer man huller og traekker dem eller lader man dem k0rer i luft sluse tingen?

Billede 5:

Ledninger igennem disse?

Billede 23.000:

Hvis jeg borer et lille hul (for at traekke ledninger til en tweeter) i cirklen vil bilen saa implodere? Ligger der noget under som jeg vil 0delaegge?

 Haaber der er nogen med lidt overskud der kunne kaste noget lys over dette for mig : )

 Tak

 - Jensen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...
« Svar #1 Dato: 14. Juli 2007 kl: 23:38:54 »
Hej,

1. Det er ikke så svært at spore lednigner i en T3.
Normalt kan du meget nemt afmontere plastik foran gearstang/nedenfor radiohul (det trækkes normalt bare af).
OG du kan normalt nemt afmontere plastik på undersiden af ratstammen.
Du kan evt. også afmontere pol på batteri, tage sikringskassen ud, pore ledninger hele vejen igennem.

2. Multimeteret er din vej - det billige fra Aldi er faktisk glimrende :-) (Eller fra Harald Nyborg)

3. Lav en lille tegning, det er så hyggeligt at lære sin bil at kende :-)

4. Den der "alarm-knap" - må du altså lige fortælle lidt mere om - jeg erNYSGERRIG :-)

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Herr_Jensen

  • Gæst
Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...
« Svar #2 Dato: 14. Juli 2007 kl: 23:58:14 »
Tak for hurtig respons : ).

@xploader

Jeg har faktisk k0bt mig en Blaupunk og den har samme ISO som bilen saa det giver go' fin mening det du siger. Hvis ISO'en i bilen kun faciliterer en h0jtaler kan jeg saa stadig bruge det? Kommer lige i tanke om at mit indk0bte ISO er 2 delt saa der er ikke plads til det gamle...

Hmm...

@JJ
Ja du har ret jeg burde spore ledningerne. Jeg undrede mig bare saadan da jeg saa at ingen af mine farver passede saa jeg troede rent faktisk jeg kiggede et forkert sted eller at min bil var f0dt med noget andet end standard radio udstyr.
Ang. 'Alarm' knappen saa er det den som styrrer blink og horn. Jeg skylder tak til Mølle for ordenlig intro til dens brug : ). Rart med en fagmand ved haanden.

 : )

 - Jensen

PARKHAVE

  • Gæst
Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...
« Svar #3 Dato: 15. Juli 2007 kl: 08:42:53 »
Hej Jensen, det eneste jeg ville genbruge fra det gamle stik er + fra tændingskontakt og - stel.
Højttalere skal du alligevel trække nye.
Og din nye radio har en del flere features end VW nogensinde havde forestillet sig da de lavede din vogn :lol:  :lol: Så du skal alligevel til at finde lidt tilslutninger rundt omkring
Der er vel diagram med til den nye radio??

Hvorfor vil du ikke bruge det hul i døren der er beregnet til det ( øverste runde hul) Jeg ved det kræver en temmelig flad højttaler.



Ledninger går fint i luftkanalen, her er lige et billede af min.
Om det er en original gummimand ved jeg ikke, men den giver en dejlig clean installation og kan også gemme ledninger til centallås m.m.


Mads-kaa

  • Gæst
Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...
« Svar #4 Dato: 15. Juli 2007 kl: 09:55:33 »
Jeg er enig med Kenneth.

1. genbrug ikke det gamle stik, find + fra tændingen, stel og måske også permanent +(husk at du ikke må trække hele radioen på tændings +) Klip stikket af de ledninger du skal genbruge, og fjern alle andre ledninger! For din egen skyld er det dumt at efterlade gamle ubrugte ledninger bag instrumentbordet..

2. sørg for at den permanente + du bruger er korrekt for sikret. For sikringens størrelse står i manualen til radioen.

3. der er ingen grund til at klippe ledninger af dit ISO-stik selv om du ikke skal bruge den lige nu. Hvis du vil være sikker på at de ikke kortslutter, så sæt et stykke isoleringstape på enden.

4. ledningerne kan du bare køre igennem hullet som Kenneth viser på det sidste billede, du behøver ikke den originale kabelbeskytter som er på billedet, men det vil være en god ide at beskytte ledningerne mod at blive klemt.

Wiren til varmeapperatet, burde ikke være i vejen, men når den nu er det, så prøv om du kan løfte den op over radioen, eller presse den ned under. Du må ikke have skarpe knæk på eller bøje den for meget ud af sin "naturlige" bane, da varmeknappen så kan blive meget svær at bevæge.

Din højtaler placering synes jeg lyder rigtig fornuftig, da du har et komponent sæt kan mellemtonen nok ikke sidde i det originale hul, da det kun kan tage en 3½-4 tommer enhed. Men du slipper nok ikke for at skære i døren!

/Mads

PARKHAVE

  • Gæst
Lidt hjaelp til installation af lyd i bilen...
« Svar #5 Dato: 15. Juli 2007 kl: 10:29:03 »
Den store røde og store brune på dit originalstik ( med de blå strømtyve) er hhv. + og -.
Det er muligt den lille røde er konstant +, det eneste den skal trække er memory instillinger, så den behøver ikke være ret stor.