Forfatter Emne: Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting  (Læst 2342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Dato: 25. November 2010 kl: 15:58:22 »
Kære T3venner
Som nogle af jer har læst tidligere fik Myren nyt hjerte i Frankrig og kom sikkert og velkørende hjem. Der er dog et par (små?)ting der stadig mangler at blive fixet.

1   en ny (brugt?) oliepind (den knækkede lige som vi kom hjem)

2   en ny (brugt?) extra vandpumpe (se billede 1)
   -kan det måske være pga den, at den generelle motortemp er lidt for høj? Nålen stabiliserer sig altid midt mellem normal temp og max temp. Eller kan det skyldes at thermostaten er sat for højt?

3   Der er kommet en ret speciel metalisk rungen - mest hørbar i 2. og 3. gear. Jeg har fundet en samling tæt på turboen, som ikke er tæt, ja, den rasler når man tager fat i den. Den ser ikke umiddelbar ud til at kunne strammes yderliger, så måske mangler der en pakning i samlingen eller noget? se video her: http://dl.dropbox.com/u/14423469/MOV00080.MP4

4   jeg har opdaget en revne i lydpotten. kan man tætne det på en eller anden måde? (se billed 2)

Varme hilsner
Jes
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #1 Dato: 25. November 2010 kl: 16:40:51 »
ad) 1

Det er jo bare at få en anden proppet i. monstro ikke, nogle af de sjællandske slagtere har oliepinde som lagervare?

ad 2)

Det er en ekstra oliepumpe, som sidder på turbodieselerne. Den bliver kun aktiveret, når temperaturen i vandet kommer over 104 grader, så i praktisk liv kører den yderst sjældent i DK. Nålens stilling i termometeret er ca. lige så præcis, som når man laver forudsigelser om vinteren ved at kigge på, om lyngen blomstrer i top. Når den står, hvor den står, så skyldes det samspillet mellem sensor og instrument. Hvis du sætter et andet eller en anden sensor på, så får du en anden visning. Faktisk kan man justere instrumentet, hvis man orker. Er du i tvivl om, hvorvidt motoren kører for varmt, så stjæl et termometer fra et fysik lokale og stop i forreste ekspansionsbeholder, så kan du se, om den holder sine ca. 90 grader. ADVARSEL: Når du evt. skruer låget af ekspansionsbeholderen, så kommer der 90 grader varmt vand ud. Det gør nas, hvis du bliver ramt.

ad 3)

En klassiker. Coren (den midterste del) sidder ikke ordentligt fast på turbinehuset. Og for at gøre det hele endnu bedre - når du forsøger at løsne eller stramme de små bolte, så knækker 50%. I øvrigt ser det ud som om din turbo læsker sig med rå mængder olie. Det er et spg., om det kan betale sig at bakse i den turbo, men hvis du absolut vil, så kan man løsne de små bolte og lægge nogle hjemmelavede mellemlægslasker ind i mellem de oprindelige lasker og corens kant. På den måde kan man klemme coren fast på turbine huset igen, men det er som sagt noget bøvl, fordi boltene sikkert knækker. En ny turbo koster +3000 fra Tyskland. En brugt kan sikkert erhverves hos slagterne for en tudse. Hvis du vil studere, hvordan sådan et svin hænger sammen, så kig her: http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html

ad 4)

I princippet kan alt lade sig gøre, men hvad kan betale sig? Udstødninger er sliddele, og en komplet ny til din bil findes på tysk ebay til noget under 100 €. Hvor meget orker du at svejse på en gammel potte for den pris?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #2 Dato: 25. November 2010 kl: 17:07:03 »
Undskyld Jarl, men den der pumpe pumper altså vand fra fra oliekøleren og ud, jeg kan ikke huske om det ikke er til slangen til køling, men det må det være.
Jeg mener også det typisk er når motoren stoppes den pumper varmt vand væk, det er den samme som på min T4, og den kan jeg nemlig svagt høre, hvis jeg står lige foran bilen lige efter at have stoppet motoren, når denne har været godt varm.
Så det skal nok passe med 104 gtader, har sommetider oplevet, at kølerblæsermotoren pludselig starter nogle min. efter stop, især på varme sommerdage

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #3 Dato: 25. November 2010 kl: 17:40:50 »
Ja, ja - selvfølgelig - ikke "oliepumpe", men "vandpumpe" - sorry.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #4 Dato: 25. November 2010 kl: 18:44:31 »
Jeg har alle delene  undtagen en frisk turbo liggende, hvis det sku være...????? Er det oliepinden eller røret til oliepinden der er knækket???

Skal det med til træf på søndag????

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #5 Dato: 26. November 2010 kl: 12:33:13 »
Jarl:
tak for alle info og forslag. Men kassen er tom, så der bliver ingen ny turbo eller lydpot. jeg tænker noget med at pøse noget udstødningstætningsmasse på revnen, en lap metal ovenpå og to spændebånd rund om maven på det hele balladen. Og hvis Mølle har de mellemlægslasker du snakker om, så vil jeg prøve det før en anden turbo kommer i spil.

Mølle:
Det er oliepinden.
mellemlægslasker?
vandpumpe, og så er en af ledningerne røget ud af kontakten. (den ledning man ser til højre for pumpen (ved det orange tape))
Har du også et luftfilter?

Det lyder spændende med træf på søndag - hvor??  

bedste hilsner
Jes
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #6 Dato: 27. November 2010 kl: 02:34:50 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #7 Dato: 27. November 2010 kl: 09:25:03 »
Mellemlægslasker er noget, man selv fremstiller. Tre små vinkler af f.eks. 1 mm plade, som man lægger ind mellem de oprindelige lasker og kanten på coren. Men som sagt kræver øvelsen, at man løsner de små bolte, og nogle af dem vil knække, og de ikke udpræget morsomme at bore ud. Løsningen med udstødningspasta og spændebånd tror jeg ikke på.
Hvis du ikke kan finde kuglerne lige nu, så vil jeg foreslå, at du ignorerer problemet indtil, der kommer kr til en anden turbo.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #8 Dato: 28. November 2010 kl: 10:56:21 »
Når der er turbo på, larmer den da heller ikke alverden, selvom hele udstødningen mangler.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Siden motorskift i Frankrig er der lige... et par ting
« Svar #9 Dato: 28. November 2010 kl: 11:14:54 »
Amen på det... :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L