Forfatter Emne: et godt dieselværksted  (Læst 1964 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Dato: 06. Februar 2012 kl: 13:49:59 »
Kære T3-venner

Av av, vinteren har sat sig på vores biler, og forvandlet vores stolte køretøjer til en lidt mere ydmyg skikkelse der lader sig knægte når barometeret går i kælderen.

ja, min myre gør i hvertfald!  

Jeg har i nogen tid villet have et tjek på motoren, som jeg synes drypper/drikker for meget olie ( ca 1L/800km)
Der synes også at være en motormislyd i tomgang (eller hele tiden - men kun hørbar i tomgang?)

Strøm:
for 2 uger siden var jeg i sverige på jagt, og havde mulighed for at sætte camping strøm på bilen. Alstå 220 v lige i maven på den. Det skulle efter min overbevisning lade motorbatteriet helt op og dernæst lade forbrugsbatteriet op. Men da jeg skulle hjem var der slet ingen strøm på batteriet, og myren måtte jump-startes af en venlig volvo..

Kørte så hjem (350km) og bare 2 dage senre var batteriet fladt igen. Pillede det så ud og opladede det natten over med min batterilader.

Det hjalp!!  - i 2 dage igen, og så var det frem med startkablerne igen. Det er ligesom der er sket noget med det elektriske system efter det har været tilkoblet via camping stikket.

Jeg har ikke regnet det for vildt akut, men nu hvor strømmen opgså er røget, har jeg vist ikke længere så mange valg. Den skal på værksted. Et værksted hvor de kan klare diesel og højt tag. Kender vi et godt værksted i T3 regi - helst i Kbh's området.

Er der nogen der har erfaringer med værkstedet i Sydfyns Autocamper?

Snefyldte T3 hilsner
Jes - og en vintersløj myre
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Svar #1 Dato: 06. Februar 2012 kl: 14:06:56 »
Citat fra: "jesman"

Jeg har i nogen tid villet have et tjek på motoren, som jeg synes drypper/drikker for meget olie ( ca 1L/800km)

Jeg sidder med instruktionsbogen foran mig og skriver af:

" Det er normalt, at motoren bruger olie.
Olieforbruget kan andrage indtil 1,5 l/1000km."

Din bruger ca 1L/800km=1,25L/1000km., så der skulle ikke være problemer hvad det angår.

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Svar #2 Dato: 06. Februar 2012 kl: 14:24:26 »
joe, men står der også at det er normalt at den drypper 3 forskellige steder fra?
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Svar #3 Dato: 06. Februar 2012 kl: 15:06:00 »
Citat fra: "jesman"
joe, men står der også at det er normalt at den drypper 3 forskellige steder fra?


Det ved jeg ikke om der gør.

Jeg ved at de biler jeg har haft alle har dryppet lidt, uden det har være problematisk. (dog var der en T3 der i en periode ikke dryppede)

Hvis man en sommerdag ser på en stor parkeringsplads, så opdager man at der har stået dryppende biler på alle pladser. Så jeg konkluderer at dryp er normalt.

Men jeg synes det er interessant at vide hvorfra olien stammer.

Så hvad er det for 3 steder på din der er utæthed?

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
et godt dieselværksted
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2012 kl: 15:21:47 »
Citat fra: "jesman"
Kære T3-venner

Av av, vinteren har sat sig på vores biler, og forvandlet vores stolte køretøjer til en lidt mere ydmyg skikkelse der lader sig knægte når barometeret går i kælderen.

ja, min myre gør i hvertfald!  

Jeg har i nogen tid villet have et tjek på motoren, som jeg synes drypper/drikker for meget olie ( ca 1L/800km)
Der synes også at være en motormislyd i tomgang (eller hele tiden - men kun hørbar i tomgang?)

Strøm:
for 2 uger siden var jeg i sverige på jagt, og havde mulighed for at sætte camping strøm på bilen. Alstå 220 v lige i maven på den. Det skulle efter min overbevisning lade motorbatteriet helt op og dernæst lade forbrugsbatteriet op. Men da jeg skulle hjem var der slet ingen strøm på batteriet, og myren måtte jump-startes af en venlig volvo..

Kørte så hjem (350km) og bare 2 dage senre var batteriet fladt igen. Pillede det så ud og opladede det natten over med min batterilader.

Det hjalp!!  - i 2 dage igen, og så var det frem med startkablerne igen. Det er ligesom der er sket noget med det elektriske system efter det har været tilkoblet via camping stikket.

Jeg har ikke regnet det for vildt akut, men nu hvor strømmen opgså er røget, har jeg vist ikke længere så mange valg. Den skal på værksted. Et værksted hvor de kan klare diesel og højt tag. Kender vi et godt værksted i T3 regi - helst i Kbh's området.

Er der nogen der har erfaringer med værkstedet i Sydfyns Autocamper? Ja det er et rigtigt godt værksted der ved hvad de laver ring og forklar dit problem http://www.sydfynsautocamper.dk/   Mvh :-)

Snefyldte T3 hilsner
Jes - og en vintersløj myre
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Svar #5 Dato: 06. Februar 2012 kl: 18:24:48 »
Sydfyns Autocamper = Niels Erik Thing er vist ret velkendt herinde, og har et rigtig godt renome.
Jeg kender ham ikke personligt, men har set noget af det de laver og det er efter mine begreber 10 - 4.
Så skal du til det Fynske ( Jeg ville hellere i sommerhalvåret ) tør jeg godt vove det ene øje, og anbefale Niels Erik Thing.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Svar #6 Dato: 06. Februar 2012 kl: 21:03:42 »
Har du Falck eller lignende?

Det kunne jo være nødvendigt for Falck at køre din bil til specialværksted for dig (hint hint ;-) ) - så sparer du broen til Sydfyn.

Mht batteriet ville jeg:
1. Købe et billigt multimeter i HaraldN eller lignende, 70 kr:;
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter
2. Med motor i tomgang, måĺe ladespænding over + og - på batteriet i motorrummet. Skal være mere end 13.3 volt.
3. Hvis det er under 13 volt, hedder det skift af kul. Tjek om du har en 65A eller 90A generator.
Kulholder koster under 100 kr:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6460677768&n=493856966&pn=1641279284
(Jeg ville dog smide lidt mere og købe en Bosch kulholder/spændingsregulator - men den fra Thansen er fin til at teste med)
Som sagt, tjek om det er 65A eller 90A generator du har, der er forskel på kulholder/spændingsregulator.

Jeg vil vædde en kold fadøl på at det er dine kul ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
et godt dieselværksted
« Svar #7 Dato: 06. Februar 2012 kl: 21:09:18 »
JJ , hold op med at skriv sådan ! jeg har gået ude og arbejdet hele dagen , hvad med varm cacao , eller kaffe eller gløg , eller bare noget varmt , ikke kold øl  :lol:
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
et godt dieselværksted
« Svar #8 Dato: 06. Februar 2012 kl: 22:50:08 »
Niels Erik fra Sydfyns Autocamper skal nok for dig kørende igen.
han giver ikke sådan op og vil have tingene løst, om det så er på den ene eller den anden måde, så lykkes det altid for ham.

Han har rodet med T3'ere i 15-20 år og kender dem ud og ind, plus at han har et hav af reservedele.
Indtil for 1-2 år siden ordnede han kun T3'ere. Men nu er han "krøbet til korset" og ordner også T4'ere og andre biler i værkstedet.
Han har 3 lifte, der alle kan tage en autocamper med opslået tag, så ingen problemer med højden.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk