Eller skævt monteret. Er forhjulslejerne presset ordentligt i? Er anlægsfladen på bagnavet klinisk rent? Og selvjusteringsmekanismen på baghjulene skal være pinlig ren, velsmurt og letgående, for at den virker.
Hvis hovedcylinderen er død, så kan det ofte konstateres ved at den bliver ved med at synke ved et vedvarende pres.
Men som alle andre skriver: 95% af alt bøvl med nye bremser skyldes udluftning. Det er min erfaring, at alverdens moderne apparater til at lufte ud med fungerer halvdårligt. Der er i virkeligheden kun metoden med fruen, som dur. Anbring hende på førersædet. Fortæl hende, at det er hendes ansvar, at bremsevæskebeholderen er fyldt hele tiden. Giv hende en dunk at toppe op med. Så løsner du højre baghjuls luftskrue og beder hende pumpe pedalen langsomt og med små pauser mellem hvert pumpe slag, så væsken kan nå at finde ned i hovedcylinderen. På et tidspunkt - når du kan se, at der er ny og frisk væske, der kommer ud og der ikke er flere luftbobler - beder du hende så lave et ekstra langsomt pumpeslag. Imens spænder du luftskruen. Gentag proceduren i følgende rækkefølge: Venstre bag, højre for, venstre for. Inden du går i gang, skal du være 100% sikker på, at der ikke ligger snask i bunden af bremsevæskebeholderen, som forhindrer væsken i at løbe til hovedcylinderen.
Når du er færdig så skyl al bremsevæske på hjul og fælge væk med vand - det river lakken af.
Hvis din kone gennemfører dette her uden at true dig med 3 måneders cølibat og skilsmisse, så er du væsentligt heldigere stillet end jeg ;-)