Forfatter Emne: Topstykke 068 103 373 F  (Læst 6732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #30 Dato: 26. April 2008 kl: 08:58:56 »
Citat fra: "lagoni"


Så skal man nok være to om det...
 :lol:


Ja, to, som hver især har fortæret en blyakkumulatorsektion fra en mellemstor ubåd... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #31 Dato: 26. April 2008 kl: 09:35:24 »
:lol: Der er vel noget der hedder vægtstangsprinsippet :lol:

Et 5 m rør i enden, så skal i bare se. 8)  men det kan godt være jeg er færdig med at bore med maskinen :(

Men er en presse ikke bare en ramme, hvorpå der er monteret en dunkraft, ---  i sin mest enkle form.

  Men med den timeløn, jeg plejer at tage, er det nok mere fornuftigt at give de 1600 kr en sådan en koster hus biltema.
 problemet er bare alle de bøsninger, og profiler, der også skal til. for at den kan bruges fornuftigt.


Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #32 Dato: 26. April 2008 kl: 09:42:32 »
Er det samme procedure når nye ventilstyr skal i en ny top?
 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #33 Dato: 26. April 2008 kl: 10:12:16 »
Biltemas kan fint gøre det. Den har jeg selv stående ude i garagen.

Som pressedorn - både i og ud - bruges f.eks. en 8 mm umbrachobolt, hvor hovedet slibes lidt smallere. Et ventilstyr er 12 mm i udv.Ø, så en alm 13 mm nøglevidde, der passer til et 8 mm gevind, går altså ikke.

Når styret skal i, kan man med fordel give de nye styr et par timer i dybfryseren, så de krymper. Derved nedsættes pressebehovet dramatisk.

Men lad være med at forsøge at slå styrene i! Topstykket revner! Tro på min erfaring, eller gør det selv, og lær af det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #34 Dato: 26. April 2008 kl: 16:42:21 »
Lad os lige få et expertsvar på hvad forskel der er på Turbo og sauger topstykkerne helt konkret,  har de samme sæder og samme ventiler, for når man ser et topstykke til T3 på feks. Ebay er det altid til både sauger og turbo... Samme sag. og  res. nr.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #35 Dato: 26. April 2008 kl: 17:12:45 »
Du spørger om topstykker og nævner ventiler.

Topstykkerne er ens. Ventilerne forskellige.

Sådan kan man blive ved.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #36 Dato: 29. April 2008 kl: 17:29:25 »
OK så må jeg omformulere mit vrøvl....

Er en alm. 1600 saugers topstykke det samme som på en Jx Turbodiesel ?
for jeg kan ikke rigtigt finde nogen difference i mål og vægt på ventiler og sæder eller knast. Samtidigt anbefales de topstykker der sælges på Ebay i reglen til begge motorer...  hvis der er forskel på ventilerne må det jo så være turbo ventiler der sidder i alle de toppe der går på ebay ?????

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #37 Dato: 29. April 2008 kl: 17:39:44 »
Citat fra: "Rollenlager"
OK så må jeg omformulere mit vrøvl....

Er en alm. 1600 saugers topstykke det samme som på en Jx Turbodiesel ?
for jeg kan ikke rigtigt finde nogen difference i mål og vægt på ventiler og sæder eller knast. Samtidigt anbefales de topstykker der sælges på Ebay i reglen til begge motorer...  hvis der er forskel på ventilerne må det jo så være turbo ventiler der sidder i alle de toppe der går på ebay ?????

Mvh.  Leif


Exactly! Lige præcis sådan er det.

I de gode gamle dage - dengang T3 var dyrt og fint, da skelnede man mellem topstykker og stempler til hhv. D og TD.

D-toppene havde almindelige svagelige udstødninmgsventiler og stemplerne havde ingen udsparring til oliesprøjtedysen.

TD-toppene havde natriumkølede ventiler og fine stempler med plads til oliesprøjt.

Nu om dage, hvor T3 er blevet mere menneskelig, der propper man TD toppe og stempler både i TD og D.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Topstykke 068 103 373 F
« Svar #38 Dato: 29. April 2008 kl: 17:48:54 »
OK... jamen det er da klartekst...... kunne heller ikke se nogen forskel   her i bibelen Jarl.

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!