Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jarl

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 21
46
R4i Fora / R4B- hvor mange er vi?
« Dato: 10. Maj 2011 kl: 17:00:50 »
Tja, overskriften siger det jo. Gad vide, om vi er så mange (og så meget i vækst), at vi skal have et underforum for os selv. Der er dieselforum, der er *BX-forum, men der er ikke noget R4B forum. Måske er det ikke nødvendigt, for vores motorer er jo aldeles problemfrie;-) men vi har jo så til gengæld måske glæde af erfaringsdeling ang. de nødvendige customløsninger - udstødning, benzinpumpe, luftfilter, el-net osv.

Måske er det også lettere for fremtidige ombyggere, hvis vi samlede alt R4B-materiale i et seperat forum? Jeg ved det ikke, hvad synes I?

Men lad os også lige gøre lidt statistik på, hvor mange vi er, så ud af busken med jer kære R4B'ere.

Jeg lægger for:

Jeg har en gammel Carat fra 85 med 3H og ABS - et setup, der har kørt siden okt. 10.

47
WBX/LBX Fora / Pis!
« Dato: 01. April 2011 kl: 08:40:20 »
I nogen tid har min ABS brugt vand. Jeg gad vide, om det var topstykket eller bare toppakningen. Nå - det er egentligt ligemeget, for den har også haft sådan et mærkeligt symptom: Når jeg har startet den kold, så har den hostet og rystet som en våd hund, og det mest af region midt har kunnet lugte uforbrændt brændstof. Jeg fandt ud af, at det skyldes dårlig kompression på den fjerde cylinder, som derfor ikke tænder ordentligt. - Det bliver jo heller ikke bedre af, at det, den skal brænde af, er 50% motorolie på grund af et gigantisk blow-by. Desværre har den ikke brændt det hele af, for selvom bagklappen er lakeret blå, så fremstår den helt sort og fedtet. Sørgeligt nok er det hele slut nu, for sidst, jeg kørte i den, fik jeg ved et uheld motoren over 2500 omdr. og nu har den så sparket en plejlstang ud gennem siden med et stort hul i blokken til følge. Aj, hvor er det ærgeligt - nu må jeg til at lægge en JX'er i igen.  
God fredag kære forum.

48
Generelt / Lupo 3L erfaringer søges
« Dato: 03. Marts 2011 kl: 20:08:22 »
Hvem kan sige noget om sådan nogle? Skal man holde fingrene langt væk, eller kunne det være en fin lille sparegris?

49
Diverse / Nye ruller til skydedøren...
« Dato: 04. Februar 2011 kl: 17:25:33 »
... kan hurtigt blive en bekostelig affære, hvis man kører til VW efter stumper. MEN verden består jo udelukkende af velkendte grundstoffer, og det har en omhyggelig østrigsk fyr opdaget. Her er en omsætning af de enkelte ruller til almindelige lejestørrelser:

Die Abmessungen der restl. Lager:

Pos. 32 - Teilenummer: 251843423A Führungsrolle
2 Stück 8×22x7 (608 2RS)

Pos. 34 - Teilenummer: 251843425A Führungsrolle
2 Stück 9×24x7 (609 2RS)

Pos 17 - Teilenummer: 251843361B Rolle
1 Stück 7x19x6 (607-2RS) Lager ist mit einem Segerring in der Rolle gesichert

Die Sicherungsringe sollten beim Wechsel auch ersetzt werden:
2 Stück Sicherungsring 8×0,8, ET-Nr. N 012 408 2 (für Nr. 32)
2 Stück Sicherungsring 9×1, ET-Nr. N 012 409 1 (für Nr. 34)
1 Stück Sicherungsring 7×0,8, ET-Nr. N 012 407 1 (für Nr. 30)

Så mangler vi bare en, der måler specialrullen "30" op...
Kilde: Die Abmessungen der restl. Lager:

Pos. 32 - Teilenummer: 251843423A Führungsrolle
2 Stück 8×22x7 (608 2RS)

Pos. 34 - Teilenummer: 251843425A Führungsrolle
2 Stück 9×24x7 (609 2RS)

Pos 17 - Teilenummer: 251843361B Rolle
1 Stück 7x19x6 (607-2RS) Lager ist mit einem Segerring in der Rolle gesichert

Die Sicherungsringe sollten beim Wechsel auch ersetzt werden:
2 Stück Sicherungsring 8×0,8, ET-Nr. N 012 408 2 (für Nr. 32)
2 Stück Sicherungsring 9×1, ET-Nr. N 012 409 1 (für Nr. 34)
1 Stück Sicherungsring 7×0,8, ET-Nr. N 012 407 1 (für Nr. 30)

Die Abmessungen der restl. Lager:

Pos. 32 - Teilenummer: 251843423A Führungsrolle
2 Stück 8×22x7 (608 2RS)

Pos. 34 - Teilenummer: 251843425A Führungsrolle
2 Stück 9×24x7 (609 2RS)

Pos 17 - Teilenummer: 251843361B Rolle
1 Stück 7x19x6 (607-2RS) Lager ist mit einem Segerring in der Rolle gesichert

Die Sicherungsringe sollten beim Wechsel auch ersetzt werden:
2 Stück Sicherungsring 8×0,8, ET-Nr. N 012 408 2 (für Nr. 32)
2 Stück Sicherungsring 9×1, ET-Nr. N 012 409 1 (für Nr. 34)
1 Stück Sicherungsring 7×0,8, ET-Nr. N 012 407 1 (für Nr. 30)

Kilde: http://www.vwt3.co.at/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18944

50
Generelt / Rødvin skal der til...
« Dato: 03. December 2010 kl: 15:56:00 »
... på sådan en dejlig aften  :D

51
Generelt / Pronto - hvor frostsikkert?
« Dato: 25. November 2010 kl: 22:43:00 »
Vi kender allesammen vidundermidlet Pronto - sådan noget siliconeholdigt spraydåse sprøjt.

Hvor frostsikkert, mon det er? Kunne man monstro lammetæve en hel dåse ind i speederkablet for at få lidt bedre "glid", når nylonstrømpen i det otte km lange kabel bliver stiv og træg?

52
Generelt / Opdater din GPS med miljøzoner
« Dato: 18. November 2010 kl: 23:48:06 »
Har ikke prøvet, om det virker, men hvis det gør, så er det smart:

http://www.poiplaza.com/index.php?p=download&d=2152&lstpg2=sdb&lstpg=main

53
WBX/LBX Fora / Hastesag: Benzinpumpe før filter eller omvendt?
« Dato: 19. Oktober 2010 kl: 10:20:57 »
Hvad er rækkefølgen?

1) Tank -> benzinpumpe -> benzinfilter

eller

2) Tank -> benzinfilter -> benzinpumpe

55
R4i Fora / I håb om tilgivelse...
« Dato: 12. August 2010 kl: 17:39:09 »
Kære benzin-kørere blandt os. Med denne besked vil jeg gerne først og fremmest søge om tilgivelse for alt det nedsættende og og usaglige vås, jeg har sagt om benzinbiler gennem tiden, og samtidig håber jeg - naturligvis efter en passende karantæne - at kunne træde ind i jeres rækker.

Fakta er - og det er ikke 1. april - at Caraten nu bliver til en benz. - mere præcist en ABS som JJ's.

Måske forekommer det som en kovending for nogle, så jeg vil gerne redegøre for baggrunden:

I de seneste måneder har vi herhjemme drøftet den bilmæssige fremtid. Caraten kører forbilledligt med sin 1Y og opfylder absolut vores behov på bedste måde. Men en skyhøj vægtafgift, en ondsindet og usaglig hetz på gamle dieselbiler og en forventning om fremtidig udelukkelse fra ikke bare tyske, men sikkert også danske storbyer, gør at det bliver mere og mere surt.

Derfor har vi kigget på alternativer. Først og fremmest T4 med 2,5 TDI. Det er ubestridt en skøn maskine med mange kvaliteter, men i den prisklasse, hvor jeg vil være med - op til godt 100k, der er det gamle taxa'er, der dels har banket en halv mill. km og dels er pilrådne i samlinger, forskærmkanter og paneler. Jeg vil gerne have en T4, men jeg vil dælme ikke lægge 100k for en bil, der er langt mere rusten end min 25 år gamle Carat. Så har vi kigget på den lidt mindre klasse - de større MPV'er - 806, Evasion, Picnic, Sharan osv. Men i guder!!! - Hvordan kan man kalde sådan nogle for "storfamiliebiler"? Det navn må være opfundet af en mand med en Suzuki Swift. Når man skal bruge alle 6 sæder til frue og unger, så er der jo ikke en gang plads til en krøllet pakke King's i bagagerummet. Og så er der én ting, jeg ikke fatter: Mange af dem har nogle fine crashtestresultater, men som bekendt tester man ikke bagfra. Det er sgu en gåde, at forældre med åbne øjne og fuld bevidsthed  placerer deres kære unger med hovedet 5-10 cm fra bagruden. Må Gud forbyde, at de nogensinde bliver påkørt af en Scania bagfra! Ejede jeg sådan en bil, så ville jeg nonstop sidde med paranoide øjne klistret til bakspejlet og konstant være parat til at undvige ud på den nærmeste mark, når et roadtrain kommer buldrende. Og ja, jeg ved godt, at en T3 langt fra lever op til dagens niveau, men trods alt er der +1 meter fra bagruden til mine børns hoveder, og så skal man først have træk, motor, vanger og gearkasse moset sammen, så de fleste småbiler vil slå sig hårdere end T3'eren.

Det korte af det lange er, at jeg i min søgen ikke fandt nogle reelle alternativer, så det bliver T3 indtil videre. Derfor må den opdateres så godt som muligt, og min vurdering er, at det bedst gøres med ABS. 1,8 med 145 nm og 90 hk, kat., aktivkulfilter og hele svineriet. Og samtidig et naivt håb om at kunne holde i underkanten af 10 km/l med en legendarisk driftsikker og nemt servicerbar motor.

Om en uge suser jeg til Hamburg og henter en bagskadet G3 som donor, og så kan festlighederne begynde.

Nu er jeg så i dieselfolkenes øjne den største forræder - "gad vide om han har været dobbeltagent hele tiden..." og benzinfolkene har kun hån tilovers for en skide rækkemotor - jeg trygler om forståelse og tilgivelse i begge lejre... ;-)

That's the way it is my fellow countrymen.

56
Generelt / Østrig t/r i T3
« Dato: 18. Juli 2010 kl: 00:57:04 »
Så er årets sommerferietur vel overstået. Caraten klarede de 4 tkm på turen til Ginzling/Mayrhofen til alles tilfredshed. Med omkring 110-115 stykker på BAB'en og i 2.-3. gear med klampen i bund i bjergene. Intet olieforbrug, intet vandforbrug, men af præventive årsager gennede jeg en piercet og tatoveret mekanikerlærling hos Bosch-Dienst i Zillertal til at skifte lejerne i generatoren, for jeg syntes, de rumlede lidt for meget, og jeg ville ikke risikere at smide remmen midt om natten med 4 sovende unger i bilen på et eller andet gudsforladt sted. Igen må jeg konstatere, at T3 er den fødte feriebil - masser af plads til alle, dejlige langtursegenskaber - overblik og suveræn siddeposition, fornuftig brændstoføkonomi og smilende, vinkende artsfæller, når man møder dem på vejen.

I øvrigt er Østrig sgu - i bogstavelig forstand - et bjergtagende sted. Kan klart anbefales.

Stemningsbilleder:

57
Diverse / Shimmerring ved gearvælgerakslen
« Dato: 28. Juni 2010 kl: 23:46:38 »
Ved gearvælgerarmen på gearkassen sidder en shimmerring 020141773D. Den sidder et stykke vej inde i gearkassehuset, og den skal jeg skifte i forb. med mit 5. gearsprojekt. Ja, ja - jeg kender godt svaret - "tag konsollen af i den modsatte side, og træk gearvælgerakslen ud, så kan du komme til." Det gider jeg ikke, for jeg er magelig - grænsende til det dovne, når jeg laver bil. Giv mig nogle nye og kreative tips til, hvordan jeg tager den gamle  ud uden at ridse godset i huset eller eller selve vælgerarmen. Anyone?

58
Generelt / Fotovogn - hvordan fungerer det?
« Dato: 28. Juni 2010 kl: 21:37:57 »
Ja - så er det mig igen... ;-)

I dag - på vej hjem fra Fårup Sommerland blev jeg lige blitzet, og jeg har et spørgsmål i den forbindelse, men først et rids af situationen:

Jeg kommer kørende hen over en bakke - under hele seancen er GPS'en tændt, så jeg har pænt styr på min faktiske fart. Jeg kører på det tidspunkt 105 - det er en 80 km/t strækning. Jeg ser en rød varevogn i vejkanten måske en km længere fremme, og der er biler foran mig. Jeg fatter mistanke og bremser ned til 85. Tættere på ser jeg, at bagklappen er åben og jeg tænker - OK - det er bare ferieturister, og så sætter jeg damp på igen. Måske 150-200 meter fra fotovognen kommer den røde blitz, og jeg kigger straks på GPS'en - den siger 99 km/t. Nu kommer så spørgsmålet:

Den fart, jeg kommer til at betale for - er det den, der er i det sekund, hvor der blitzes, eller hvor længe inden måles der?

59
Din bil... / 25 års fødselsdag
« Dato: 25. Juni 2010 kl: 06:47:46 »
Man taler ikke om en dames alder, men alligevel:

Må jeg præsentere en ung smuk dame, der kom til verden d. 25. juni 1985 i Hannover. Hun er både en hverdagsslider og en festabe, og så elsker hun at komme ud og se den store verden. Alderen kan næsten ikke ses på hende, og nu, hvor jeg har set, hvor få rynker de første 25 år har givet, så imødeser jeg de næste 25 med stor ro. Det er i alt blevet til pænt over den halve million km, og i sit liv har hun været drevet af en GW, en JX, en AAZ og endeligt en 1Y:

Må jeg foreslå et trefoldigt "Leve", og så det lange...

Lidt stemningsbilleder:

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 21