Forfatter Emne: Slidt turbo ???  (Læst 9777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Dato: 25. Juli 2015 kl: 11:47:31 »
Hej alle.
Nu har t3'eren kørt længe uden problemer, men den har dog lugtet lidt af brændt olie de første 5-10 min efter kold start i en lang periode, men jeg har aldrig helt kunne konstatere nøjagtigt hvorfra lugten kom. Dog har jeg haft mistænkt turboen da den ikke trækker særlig godt. Igår var lugten værre og jeg kunne se et blåt slør vi efterlod os bagude. Jeg kunne konstatere at der for hvert 5. sekund dryppede en dråbe olie ned på vejen ved tomgang fra omkring hvor turboen sidder. Hvad kan det tyde på? Jeg kører 1,6 turbo diesel.
Hilsen Lasse jensen
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Bussemand

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 272
  • Glad t3 kører
    • Vis profil
  • T3 model: 1.8i Benzin reimo camper
  • By: 3460 birkerød sjælland 40922457
Slidt turbo ???
« Svar #1 Dato: 25. Juli 2015 kl: 14:26:10 »
Ny turbo lyder det til :(  :(  :(  :(  :(  :(
Har kørt diesel indtil 4.4.2016

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #2 Dato: 25. Juli 2015 kl: 16:27:14 »
Jeg har forberedt mig på det :dry: jeg kan bare ikke finde en turbo hos VW shoppen....
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Slidt turbo ???
« Svar #3 Dato: 25. Juli 2015 kl: 16:47:00 »
hvis du er lidt fingerfærdig, kan jeg anbefale denne: http://www.ebay.com/itm/Turbolader-Rumpfgruppe-KKK-K14-CHRA-inkl-Olfilter-VW-BUS-T3-1-6-JX-84-91-Motor-/370685113884?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item564e8df61c

kræver bare at du tager nogle stumper fra din gamle turbo... held og lykke
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #4 Dato: 25. Juli 2015 kl: 17:45:58 »
Uh, jeg ville elske at lave den selv, og kunne sikkert godt,men tiden har jeg ikke.
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Slidt turbo ???
« Svar #5 Dato: 25. Juli 2015 kl: 19:49:21 »
Jeg har en fin turbo brugt der er ok  og ellers kan jeg lave øvelsen for dig med at udskifte midten, men har du en der kan skifte turboen eller vil du gøre det selv ??

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #6 Dato: 25. Juli 2015 kl: 20:58:20 »
Er det ikke svært at skifte den selv? Jeg er vant til at køre ned til min lokale mekaniker. Hvad skal den du har koste?
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Slidt turbo ???
« Svar #7 Dato: 25. Juli 2015 kl: 22:10:54 »
Hvis du skal have mekaniker til at lave det kan det ikke svarer sig at sætte en brugt på, arbejdslønnen knækkede bolte O.s.v.

Det billigste er trickset som Erik skriver og det fungere super men en helt ny kan købes på Ebay eller f.eks. Bernd Jäeger  der sælger den til omkring 440 Eur. + fragt ca kr 4000.-

mange hilsner
Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #8 Dato: 26. Juli 2015 kl: 19:57:57 »
Hey folks. Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at købe en ny turbo og selv skifte den. Er der nogen der har en god fremgangsmåde, tips og tricks??
Magnum Multivan 1,6 td

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #9 Dato: 03. August 2015 kl: 21:25:15 »
For lige at samle op... Så vil jeg prøve at montere den ny turbo selv.
Er der én der kan fortælle om det er et projekt for en tømrer der kun har rodet meget lidt med bilen selv? Mht værktøj har jeg kun lige et topnøglesæt og et par fastnøgler, men lysten er der B)
Magnum Multivan 1,6 td

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #10 Dato: 04. August 2015 kl: 14:09:57 »
Jeg har lige skiftet turbo sidste lørdag ...

Husk at få fat i 4 nye bolte til montering af den nye turbo på udstødningsmaningfolden. Disse 4 skruebolte (på tysk kaldes den 12er Vielzahn) knækker meget gerne ved demontering, så derfor skal man være godt klædt på med 4 nye hhv. fine skruebolte. de har 2 + 2 forskellige længder, det ene sæt (2) på ca. 5 cm og det andet sæt (2) på ca. 7 cm ... de 4 bolte koster omtrent 35 euro ... de er lidt specielle!!! Disse skruebolte monteres oppe fra motorrummet hen mod venstre hjørne med ca. 50 cm forlængelse på armen ...

Til udstødningen skal der også gerne sidde 4 nye bolte på turboen.

Og husk en ny pakning mellem turbo og pottens "Hosenrohr" ... man kan (skal) også fikse en pakning mellem turbo og manifold, jeg havde ingen liggende, så derfor fik den smørt tynd kobberpaste der.

- slå minus fra batteriet
- få bussen 20-30 cm op i enden eller på en lift
- tøm bundkar for olie
- løs potten i enden
- løs udstødningen fra turbo til potten (her knækkes gerne bolte på turboen hen mod udstødningsrøret)
- løs olierør gående til turbo der kommer oppe fra oliefiltret - 17er nøgle
- løs returrøret der går under turboen direkte til bundkar - 22er nøgle
- løs turboen fra dens ekstra beslagstand (2 x 17er) der er fikset hen mod motoren

hiv turboen ud  ...

Monter ny turbo med pakning og friske bolte. monter alle rør retur og fyld olie på.

Du må kun køre motoren i tomgear de første 5 minutter efter montering, da den først skal pumpe olie ind i turboens oliekøle/smøre system.

Skulle der i starten opstå blå røgskyer, er det ofte gammel olie der brænder ned. Især WD40 kan kaste gigantiske røgskyer.

---

Lørdag brugte jeg hele dagen med flere pauser. Alle bolte knækkede på den monterede turbo og jeg var nød til at fjerne en knækket bolt på min reserveturbo fra hylden. Det kunne jeg klare med CO2 svejseværket, i det jeg svejsede en møtrik på den knækkede bolt. Det to mig 3 omgange med denne måde, til sidst fik jeg bolten ud ...

Og husk det rigtige værktøj. Den nævnte 12er Vielzahn skal også gerne være sådan en, der bruges mange kræfter det sted på manifold/turbo og de knækker ofte ved demontering.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #11 Dato: 05. August 2015 kl: 21:39:48 »
Hej Jens.
Tak for den nøje beskrivelse af arbejdet. De fire skruebolte, Vielzahn, hvor købes de? Og med hensyn til div. pakninger, dem må jeg skaffe evt ved Vw- shoppen...

Jeg Har sikkert flere spørgsmål når jeg har fået begyndt på projektet.
Starter så småt i morgen torsdag, og har ingen stress da bilen ikke skal ud og køre foreløbigt.

Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slidt turbo ???
« Svar #12 Dato: 05. August 2015 kl: 23:11:35 »
12-kant top fås hos Biltema f.eks. det er 12 mm der skal bruges til de 4 bolte der holder turboen fast til manifold.
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Toppe-adapter-og-forlanger/Toppe-Multi-12-2000019863/

De kan nu godt skrues af uden at knække. De er meget stærke, og af et materiale der ikke korroderer nævneværdigt i varmen fra udstødningen.

En metode til at få dem af uden at knække, er varme og slag med en hammer.
Ingen rustløsne-olie af nogen art, det gør mere skade end gavn.

Beslut dig for at de IKKE må knække.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Slidt turbo ???
« Svar #14 Dato: 06. August 2015 kl: 08:26:35 »
Hej,

jeg står foran samme operation, så jeg følger interesseret med. Et spørgsmål om boltene: Hvis det lykkes at få dem af, uden de knækker, kan de så genbruges, eller skal de skiftes alligevel, lidt á la strækbolte?
Westfalia Joker fra 1988 med DJ