Jeg har lige skiftet turbo sidste lørdag ...
Husk at få fat i 4 nye bolte til montering af den nye turbo på udstødningsmaningfolden. Disse 4 skruebolte (på tysk kaldes den 12er Vielzahn) knækker meget gerne ved demontering, så derfor skal man være godt klædt på med 4 nye hhv. fine skruebolte. de har 2 + 2 forskellige længder, det ene sæt (2) på ca. 5 cm og det andet sæt (2) på ca. 7 cm ... de 4 bolte koster omtrent 35 euro ... de er lidt specielle!!! Disse skruebolte monteres oppe fra motorrummet hen mod venstre hjørne med ca. 50 cm forlængelse på armen ...
Til udstødningen skal der også gerne sidde 4 nye bolte på turboen.
Og husk en ny pakning mellem turbo og pottens "Hosenrohr" ... man kan (skal) også fikse en pakning mellem turbo og manifold, jeg havde ingen liggende, så derfor fik den smørt tynd kobberpaste der.
- slå minus fra batteriet
- få bussen 20-30 cm op i enden eller på en lift
- tøm bundkar for olie
- løs potten i enden
- løs udstødningen fra turbo til potten (her knækkes gerne bolte på turboen hen mod udstødningsrøret)
- løs olierør gående til turbo der kommer oppe fra oliefiltret - 17er nøgle
- løs returrøret der går under turboen direkte til bundkar - 22er nøgle
- løs turboen fra dens ekstra beslagstand (2 x 17er) der er fikset hen mod motoren
hiv turboen ud ...
Monter ny turbo med pakning og friske bolte. monter alle rør retur og fyld olie på.
Du må kun køre motoren i tomgear de første 5 minutter efter montering, da den først skal pumpe olie ind i turboens oliekøle/smøre system.
Skulle der i starten opstå blå røgskyer, er det ofte gammel olie der brænder ned. Især WD40 kan kaste gigantiske røgskyer.
---
Lørdag brugte jeg hele dagen med flere pauser. Alle bolte knækkede på den monterede turbo og jeg var nød til at fjerne en knækket bolt på min reserveturbo fra hylden. Det kunne jeg klare med CO2 svejseværket, i det jeg svejsede en møtrik på den knækkede bolt. Det to mig 3 omgange med denne måde, til sidst fik jeg bolten ud ...
Og husk det rigtige værktøj. Den nævnte 12er Vielzahn skal også gerne være sådan en, der bruges mange kræfter det sted på manifold/turbo og de knækker ofte ved demontering.
Jens