Forfatter Emne: olie ved drivaksel  (Læst 2180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
olie ved drivaksel
« Dato: 19. Juli 2014 kl: 20:48:24 »
Hej,

Jeg er desværre begyndt at smide lidt olie ved højre drivaksel i samlingen som går ind i gear kassen. Heller Hvad det hele nu hedder.. :) Kan det være en sammenhæng med den tråd Jeg oprettede forleden med at jeg får en alarm med olietrykket? Går ikke selv ud fra det, da det ene er gear og det andet motor..

Anyway, en utæthed der, er det en ofte set ting? Mit første forsøg er at prøve at stramme det, andet må være at skulle det hele og en pakning imellem.

Har I nogle kloge kommentarer eller idéer, inden jeg som helt grøn kaster mig i det?

Vh Kjeld

WBX 1.9 ´83.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
olie ved drivaksel
« Svar #1 Dato: 19. Juli 2014 kl: 21:01:44 »
Det er to vidt forskellige kredsløb, så dit oliespild fra gearkassen har intet med olietrykket i motoren at gøre. Jeg ved ikke hvad du skal gøre for at tætne det. Jeg havde samme problem engang, som blev så slemt at jeg måtte skifte gearkasse.

Sørg for at der er olie nok på gearkassen som nummer et. Din gearkasse går helt sikkert i udu uden olie.

Jeg mener du kan søge og finde tråde på disse sider, som forklarer hvordan du skifter pakdåser i drivakslen, men det er vist lidt langhåret og omstændeligt, med special værktøj og des lige.

Kan andre byde ind med noget mere specifikt?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
olie ved drivaksel
« Svar #2 Dato: 19. Juli 2014 kl: 21:24:02 »
Når man kikker efter i "Bentley" ser det ikke umiddelbart ud til at være garage fis. Jeg vil tro vi skal have en af de kloge jyder på banen!  :woohoo:

Eller måske en klog fra Solrød  :P

PS Kjeld er din bil med insprøjtning eller karburator??

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
olie ved drivaksel
« Svar #3 Dato: 19. Juli 2014 kl: 23:06:25 »
Hej Otto og Rabundus,

Tak for svarene. Når jeg selv kigger på Haynes ser der ikke alt for langhåret ud, men Jeg tager sikkert grueligt fejl.. Troede egentlig den var lige til at pille af, og erstatte en pakning. Men lad os høre hvad de andre kloge folk siger..
Måske jeg skulle smide et billed op i morgen, så jeg kan vise hvad jeg prøver beskrive..

Bilen er med indsprøjtning.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
olie ved drivaksel
« Svar #4 Dato: 19. Juli 2014 kl: 23:23:18 »
Hej Kjeld

Talte med Jønne ukendt forleden og han ligger inde med en splinter ny potte til en DH - hvad den koster und so weiter ved jeg ikke men nu ved du det ihvertfald.

Jeg synes det er en god ting lige at hører forum med det oliespild ( og du ved jo hvor meget du har at gi af ) du har selv hældt det på  ;)

vi ses derude  

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
olie ved drivaksel
« Svar #5 Dato: 20. Juli 2014 kl: 01:17:49 »
Det er ikke så svært at tætne gearkassen.
1) Tag drivakslen af
2) Nu kan du kigge ind på flangen, som stikker ud af gearkassen. I centrum af den sidder en turkis lukket simmerring (prop). Den skal lirkes ud med en lille skruetrækker - hav en ekstra i reserve - du risikerer at ødelægge den.
3) Bag denne sidder en stram låsering uden øjne. Den lirker du af med en lille skruetrækker. Bagefter tager du den lille spændskive, der ligger bagved.
4) Nu sidder flangen i princippet løs, men det er paskram, så du skal bruge en aftrækker til at trække den af.
5) Det næste du møder er en plastkappe med to "ører". I ørerne sidder to skruer, som skal ud. De kan være vanskelige at løsne - slagskruetrækker kan være en hjælp.
6) Nu kan du se, at plastkappen er stjerneformet og at stjernen passer ind i en lejeskål, som sidder bagved. Denne lejeskål kan drejes og justere differentialet i sideværts retning. Lav en markering (evt. et slag med en skruetrækker), så du kan genskabe præcist, hvordan den sidder - det får du brug for senere.
7) Nu skal du lave et værktøj, som kan bruges til at skrue lejeskålen ud. Det behøver ikke være fancy - et veltilpasset stykke fladjern kan gøre det - den er ikke stram.
8) Skru lejeskålen ud. I centrum af den sidder en simmerring. Skift den.
9) Når du kigger på lejeskålen kan du se, at den har en reces, hvor der sidder en stor tynd O-ring, som skal tætne op mod gearkassens gods, når man skruer den ind, så der ikke løber olie gennem gevindet. I 99% af alle gearkasser er godset på gearkassen her tæret, så den O-ring ikke kan tætne. Derfor smører du et tyndt lag flydende pakning på gevindet.
10) Nu skruer du lejeskålen ind igen til præcis den position, du markerede, og herefter samler du det hele i omvendt rækkefølge.
Slut af med at påfylde gearkasseolie, kør, og vær glad.

Sørg for tophygiejne undervejs - ingen ønsker grums i gearkasseolien. Og når du er i gang, så snup den anden side med - den trænger garanteret også.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
olie ved drivaksel
« Svar #6 Dato: 20. Juli 2014 kl: 11:08:41 »
Rent perlegrus arbejde - mellem frokost og eftermiddagskaffe

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
olie ved drivaksel
« Svar #7 Dato: 22. Juli 2014 kl: 14:10:23 »
Hej Jarl,

tak for det fine og detaljerede svar. Lækkert. Det var så tilstrækkeligt, at jeg snildt kunne se, at det skulle jeg på ingen måde kaste mig ud. Den gearkasse ville uden tvivl ikke komme til at køre igen.. :)

Men efter Ottos kommentar og en god snak med Rabundus er jeg komme frem til at jeg nok skal slå kold vand i blodet og set det lidt and. Måske er det slette ikke så slemt og bilen er langt fra at brænde sammen... Rabundus forslag var at købe en renoveret (delvis) gear kasse og smide den i, og så stille og roligt lave den gamle. Kommentarer?

Er der nogen der evt. har en fornuftig 4 trins gearkasse læggende - evt. nogen der kan hjælpe med at skifte den hvis jeg når så langt..?

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
olie ved drivaksel
« Svar #8 Dato: 23. Juli 2014 kl: 19:29:46 »
Hej Kjeld,

Det er fint at køre T3.

Hvis den har lidt skavanker køre den bare videre.

Hvis den lugter at brændt olie eller ampere eller måske ryster ekstremt må du gerne blive bekymret, ellers forhold dig i rolig observations rolle; det skal nok virke. Vi talte og jeg kan høre du allerede ved meget mere end i går.  :)