Det er ikke så svært at tætne gearkassen.
1) Tag drivakslen af
2) Nu kan du kigge ind på flangen, som stikker ud af gearkassen. I centrum af den sidder en turkis lukket simmerring (prop). Den skal lirkes ud med en lille skruetrækker - hav en ekstra i reserve - du risikerer at ødelægge den.
3) Bag denne sidder en stram låsering uden øjne. Den lirker du af med en lille skruetrækker. Bagefter tager du den lille spændskive, der ligger bagved.
4) Nu sidder flangen i princippet løs, men det er paskram, så du skal bruge en aftrækker til at trække den af.
5) Det næste du møder er en plastkappe med to "ører". I ørerne sidder to skruer, som skal ud. De kan være vanskelige at løsne - slagskruetrækker kan være en hjælp.
6) Nu kan du se, at plastkappen er stjerneformet og at stjernen passer ind i en lejeskål, som sidder bagved. Denne lejeskål kan drejes og justere differentialet i sideværts retning. Lav en markering (evt. et slag med en skruetrækker), så du kan genskabe præcist, hvordan den sidder - det får du brug for senere.
7) Nu skal du lave et værktøj, som kan bruges til at skrue lejeskålen ud. Det behøver ikke være fancy - et veltilpasset stykke fladjern kan gøre det - den er ikke stram.
Skru lejeskålen ud. I centrum af den sidder en simmerring. Skift den.
9) Når du kigger på lejeskålen kan du se, at den har en reces, hvor der sidder en stor tynd O-ring, som skal tætne op mod gearkassens gods, når man skruer den ind, så der ikke løber olie gennem gevindet. I 99% af alle gearkasser er godset på gearkassen her tæret, så den O-ring ikke kan tætne. Derfor smører du et tyndt lag flydende pakning på gevindet.
10) Nu skruer du lejeskålen ind igen til præcis den position, du markerede, og herefter samler du det hele i omvendt rækkefølge.
Slut af med at påfylde gearkasseolie, kør, og vær glad.
Sørg for tophygiejne undervejs - ingen ønsker grums i gearkasseolien. Og når du er i gang, så snup den anden side med - den trænger garanteret også.