T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Esben580 efter 04. Juni 2019 kl: 22:17:31
-
Hej folkens.
Jeg har netop erhvervet mig en t3'er 1,9 wbx fra 1990. Jeg har en udfordring med høje omdrejninger i tomgang, når bilen er varm. Den ligger på omkring 1200, når bilen bliver tændt og kun har kørt meget korte ture. Men når den har kørt lidt tid og er blevet lidt mere varm ligger tomgangen på mellem 1800 og 2200.
Kan det skyldes falsk luft?
Håber, I kan give mig nogle bud.
Mvh
-
Så vidt jeg husker så har jeg haft samme problem. Jeg fandt en løs ledning på karburatoren, satte den på og så kørte den i tomgang igen. Så vidt jeg husker er det en tomgangsregulator der styres elektrisk på en eller anden måde. Det kunne være meget andet, men tjek om alle ledninger på karburatoren sidder som de skal.
-
Hej folkens.
Jeg har netop erhvervet mig en t3'er 1,9 wbx fra 1990. Jeg har en udfordring med høje omdrejninger i tomgang, når bilen er varm. Den ligger på omkring 1200, når bilen bliver tændt og kun har kørt meget korte ture. Men når den har kørt lidt tid og er blevet lidt mere varm ligger tomgangen på mellem 1800 og 2200.
Kan det skyldes falsk luft?
Håber, I kan give mig nogle bud.
Mvh
Er det med karburator eller indsprøjtning?
-
Formodentligt en Pierburg 2E karburator, med mindre det er en GW(?) motorkode
Der er vokstermostater, der kan drille plus andre små spidsfindigheder.
Prøv google og youtube, så du får en grundviden om karburatoren, den kan justeres i mange retninger...
-
og vakuumslanger er også ret væsentlige.
-
Tak for svar.
Den har karburator.
Jeg har tjekket op på falsk luft, det virker ikke til at være tilfældet.
Jeg vil tjekke op på alle ledninger og vakuumslanger, der er forbundet med karburator.
Kkrogsgaard, hvordan finder jeg vokstermostaten?
-
Nu har jeg lidt flere detaljer om min motor.
Det er en 1,9 dg WBX
-
https://m.youtube.com/watch?v=XTxrLDwexWA
-
Glimrende video. Tusind tak!
-
Hej folkens
Vil lige give status. Jeg fik løst mit tomgangsproblem. Årsagen var, at mit gaskabel var en smule for kort... Jeg købte et nyt, som ligner det gamle på en prik ud over at have en smule andre mål, og nu er maskineriet helt rolig, altid :)
Tak for buddene herinde
-
godt du fik løst det. Havde du ikke kikket ned i karburatoren i fejlsøgningen?
-
Hej Hinze
Jo, det havde jeg, og var i gang med at undersøge muligheder for at justere på tomgang. Men havde ikke opdaget, at gaskablet havde svært ved at komme helt på plads, når speederen var sluppet :)