Forfatter Emne: Forrude og Varmeapparat  (Læst 18143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Dato: 24. Februar 2008 kl: 12:46:28 »
Så havnede der lige en forrude i min Carport.  :lol:

Denne tråd må gerne samle alle gode råd OM.

Hvordan afmonteres en forrude.
Hvordan Monteres en forrude.
Hvad ordnes samtidigt.(Rudekant, Gummiliste O.S.V)
Teknikker, Materialer.
Din dygtighed/Dit uheld.

Kurt
Kurt - 25115788

Kkrogsgaard

  • Gæst
Forrude og Varmeapparat
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2008 kl: 12:49:49 »
Efter min teori er der 2 måder:

1.: Skær rudelisten i stykker og sæt en ny på, på den nye rude.

2.: Sugekopper på ruden og vrid rudelisten med ud, med en spartel, skruetrækker eller cykeldækjern, vær forsigtig ikke at beskadige lakken rundt i rammen.

I dit tilfælde går jeg ud fr at din forrude er i stykker, og derfor ville jeg vælge 2´eren.

Sugekopper er en kæmpehjælp og de kan købes i Biltema til billige penge.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #2 Dato: 24. Februar 2008 kl: 13:22:45 »
Det ville under alle omstændigheder være klogt at sætte en ny gummiliste på, når den nye rude skal i. Derfor er det bare ud med den gamle rude på nemmest mulig måde. Det allernemmeste er at sætte sig på førersædet og presse med fødderne, men det giver tit en masse besværlige glasskår. Derfor er det en god ide at skære listen hele vejen rundt med en hobbykniv - selvf. uden at ridse lakken i ruderammen.

Når så den er ude, skal du til at lave rust i siderne af ruderammens underkant. Bilen er jo en tysker, så det er sikkert på et niveau, hvor det klares med lidt sliben, glasfiberspartel og malen.

Når så alt er tørt og hærdet, så  tager du dit foretrukne rustbeskyttelsesprodukt og smører i hele kanten. Det virker så som glidemiddel og konservering på én gang.

Så er ruden klar til isætning, og med en ny og blød liste går det næsten af sig selv. Jeg bruger altid tricket med at lægge en snor ind i falsen på listen. Mens en hjælper trykker let på ruden udefra med to hænder - godt spredt, så trækker jeg i snoren på indersiden. Vupti - 30 sek. og ruden sidder der takket være glidemiddel, ny blød liste og godt forarbejde. Gamle stive lister - monteret af nærigrøve, der ikke vil ofre en ny -  bærer ansvaret for hovedparten af de ruder, der revner ved isætning og vandindtrængning, der bevirker fornyet rustangreb.

Endeligt, - når projektet er slut udvendigt, så tager du en rustbeskyttelsessprøjte med en lang sonde på, og så så sprøjter du op indvendigt i A-stoplerne og du tager instrumenthuset ud samt handskerummet, og så kan du komme til at sprøjte på undersiden af ruderammens underkant. Så hører du ikke mere til det de næste 10 år, og samtidig har du så fået smurt dit viskertræk helt automatisk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #3 Dato: 24. Februar 2008 kl: 15:57:45 »
Er det ikke muligt at behandle gamle lister så de kan blive smidige igen?

Med Venlig Hilsen
En Nærrigrøv!
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forrude og Varmeapparat
« Svar #4 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:06:54 »
Hvad koster en ny gummliste til forruden og hvor købes den?

Ah.. pakning kalder de den.. tak Morten..  :oops:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #5 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:12:43 »
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #6 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:13:45 »
Den koster en kvart oliekøler...
 :evil:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #7 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:15:57 »
Citat fra: "lagoni"
Den koster en kvart oliekøler...
 :evil:
Så giver du for lidt for din oliekøler.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #8 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:25:07 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Så giver du for lidt for din oliekøler.


Jaja Nittengryn  :twisted:  men skal du nu ha' skiftet lister på mere end forruden, så løber det jo op alligevel, og firehundredetreogtres kroner og toogtres øre er immer firehundredetreogtres kroner og toogtres øre og det er sgu da osse en slags penge sidst på torsdagen og så kan du eller Jarl da bare kalde mig en nærrigrøv hvis det er det jeg er fordi jeg spørger om der er en anden måde jeg er da ligeglad.
 :twisted:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #9 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:28:09 »
Gamle rude UD.
Rustbeskyttelse i stolper, og underkant.
(nyt varmeapparat)
Reppe metalkanten, lakere og beskytte den.
Tynd rustbeskyttelse ovenpå.
(som i aller højeste grad kan smøre.)

?? I falsen ind mod ruden. ? Silicone. ??

Gummilisten sættes i Karosserihullet.  
Snoren/ledningen sættes i falsen hvor ruden siden havner.
Ruden sættes på plads forneden. (uden ledning)
En udenfor trykker og en indenfor trækker snor i passende takt.

Korrekt ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #10 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:38:25 »
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "KHSalvesen"
Så giver du for lidt for din oliekøler.


Jaja Nittengryn  :twisted:  men skal du nu ha' skiftet lister på mere end forruden, så løber det jo op alligevel, og firehundredetreogtres kroner og toogtres øre er immer firehundredetreogtres kroner og toogtres øre og det er sgu da osse en slags penge sidst på torsdagen og så kan du eller Jarl da bare kalde mig en nærrigrøv hvis det er det jeg er fordi jeg spørger om der er en anden måde jeg er da ligeglad.
 :twisted:

1.: Nu blander du vist dine egne to indlæg.  :roll:
2.: Beløbet på.: firehundredetreogtres kroner og toogtres øre er immer firehundredetreogtres kroner og toogtres øre. [size=18]..NEJ.[/size], husk nu rabatten. :P
3.: Det hedder da vist PERnittengryn.
4.: Hvorfor skulle jeg skifte de andre lister fordi min forrude er revnet efter en Fuc... Lastbil har sendt en halv brosten efter mig. ? (her må sotekort godt give øl tak)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forrude og Varmeapparat
« Svar #11 Dato: 24. Februar 2008 kl: 16:43:06 »
varenummer 103648 ved http://www.kaefer-co.de

193 kr.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #12 Dato: 24. Februar 2008 kl: 17:31:34 »
Citat fra: "KHSalvesen"

4.: Hvorfor skulle jeg skifte de andre lister fordi min forrude er revnet efter en Fuc... Lastbil har sendt en halv brosten efter mig. ? (her må sotekort godt give øl tak)


Du kommer da bare, kan dog ikke se hvorfor jeg skulle ;) Jeg har mig bekendt ikke haft en Backmobil efter mig på noget tidspunkt hvor jeg kunne have smidt en sten efter dig ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #13 Dato: 24. Februar 2008 kl: 18:37:26 »
Ja, hvis den eksisterende gummiliste er relativt ny og smidig, kan den genbruges. Hvis du alligevel har en hjælper ved hånden, sætter du dig godt til rette med "poterne" sådan pænt fordelt (behold fodtøjet på ) og pres langsomt - evt. hjælp lidt til ved, at trække ned i gummikanten foroven. Når ruden slipper sit tag i rammen, slækker du trykket og lader makkeren tage fra.
Ud med dyret, og flyt gummilisten med låselisten i, og pres den forsigtigt på den ny rude.
Sidder den korrekt ? Godt, så trækker du en nylonsnor eller ledning i inderkanten, så de "krydser" nederst og midt på. Buk ledningen (hvis du bruger en sådan ) og hæft enderne med f.eks. malertape på ruden.
Læg en "pølse" af sealer hele vejen rundt, ud mod kanten ved låselisten. Op med "dyret" og - forudsat der ikke er rust - holder makkeren ruden med et let til jævnt tryk. Træk vinkelret og skiftevis så du ender oppe ved spejlet. Læg en flad hånd og slå let med en knyttet hånd på denne (ALDRIG direkte på glasset) til ruden sidder. Sealer fjernes forsigtigt med terpentin, og afvaskes derefter med f.eks. salmiakspiritus. Pøj pøj med det.....

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Forrude og Varmeapparat
« Svar #14 Dato: 27. April 2008 kl: 10:17:08 »
Hvem forhandler det der silikoneolie
 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319