Forfatter Emne: Karburator justering  (Læst 5689 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Dato: 06. Juni 2008 kl: 00:13:08 »
Øv.

Først kørte min motor for tyndt (eftertænding når jeg stoppede og skud i udstødningen), nu kører den for tykt (sætter ud når jeg har mormor-trillet - skal "brændes ren" for at trække).

Jeg har justeret på det jeg mener er tomgangsskruen på karburatoren (34pict), den store skrue i førersiden af karburatoren, mit gefühl, men uden co2 sonde.

Mit tredje problem er at den ofte går ud i tomgang.

Er der nogen karburator hajer som er gode til at justere karburatorerrrrr, om som vil mødes på søndag på GDS (hvor der vel er en co2 sonde at leje)?

Min dialog med SKAT om regler osv ser ud til at skiftet af 60hk motoren til Christians MV motor er skudt ned i flammer af SKATS's holdning til afgifter.....

Gaaaaaaaaa

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #1 Dato: 06. Juni 2008 kl: 00:31:55 »
Hvad ville de have af afgift for at læggen en 95hk motor i din 60 hk bus ?
Mvh. Casper

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #2 Dato: 06. Juni 2008 kl: 00:33:03 »
sårn en boxer med karburtor justeres på gehør :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #3 Dato: 06. Juni 2008 kl: 00:34:00 »
Jeg er igang med at undersøge det, men udgangspunktet er NY reg.afgift - og jeg får IKKE returneret den gamle reg.afgift..................

Verdamt....

Men lad os se - det kan være at det ender på et fornuftigt stade - omvendt det kan blive en ret heftig merpris for at smde MV'eren i.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #4 Dato: 06. Juni 2008 kl: 14:17:17 »
Jeg kender ikke det danske udtryk - hvordan er ""schliesswinkel" justeret?
Hvad skal den justeres på i grader?

Det er kontakterne i strømfoedeleren (Verteiler) på luftkølede der justeres i tiendemilimeter - sådan en må der være på den 95hestedims. Det lyder som om hele tændingen gerne skal finjusteres - bagefter med OT lampe - og så først karburatoren.

Og så eksploderer den pga. kraften ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Karburator justering
« Svar #5 Dato: 06. Juni 2008 kl: 21:24:57 »
Jeg har ikke dokumentation for det, men min pladesmed har lagt en 1Y 1,9 sugediesel i hans tidligere CS 1,6 sugediesel og han var klar på at betale afgiften, gik til SKAT og fik at vide at når bilens værdi ikke oversteg 30.000 (mener jeg) skulle han ikke betale afgift, det var under "grænsen".

Han er 100% ærlig så det er ikke en røverhistorie, men jeg har ikke et direkte link til hvilken bestemmelse denne "bagatelgrænse" er beskrevet i.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #6 Dato: 06. Juni 2008 kl: 21:39:07 »
Citat fra: "Baja1500"
Hmmm...  Virker underligt at du skal betale ny afgift for at lægge den motor i når det er samme bil og alt er det samme med en MV motor og afgiften var den samme uanset motor str så vidt jeg kan læse mig frem til...


Tjah, SKAT's argument er at prisen fra ny er forskellen på de forskellige modeller, og derfor er der betalt en lavere afgift for en plain-vanilla 1.9 caravelle, end for en bil med MV motor - og derfor er det i princippet afgiftssnyd at køben model med lille motor, og så hælde en stor motor i.

Men lad os se hvad der sker, Jan K's tilgang er MEGET interessant.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #7 Dato: 06. Juni 2008 kl: 22:57:28 »
Citat fra: "jensjakob"
Øv.

Først kørte min motor for tyndt (eftertænding når jeg stoppede og skud i udstødningen), nu kører den for tykt (sætter ud når jeg har mormor-trillet - skal "brændes ren" for at trække).
Hvordan justeret for tyndt ? uden for tomgang kan kun en dysseudskiftning ændre på blandingsforholdet

Jeg har justeret på det jeg mener er tomgangsskruen på karburatoren (34pict), den store skrue i førersiden af karburatoren, mit gefühl, men uden co2 sonde.

Det er ligemeget med CO (kulilte) (ikke CO2, kuldioxid) måler til justering af tomgangsskruen alene, det er et samspil mellem CO skrue, tomgangsskrue og tændingsvinkel

Mit tredje problem er at den ofte går ud i tomgang.

Jeg tror en gennemgang af brændstof og tændingssystem vil løse dine problemer.
Sæt evt. den kaburator på du fik af mig, den virkede fint og havde ikke kørt særligt langt da jeg pillede motoren ud.

Jens Jakob


Citat fra: "Jens Flensborg"
Jeg kender ikke det danske udtryk - hvordan er ""schliesswinkel" tændingsvinkel justeret?
Hvad skal den justeres på i grader?

Det er kontakterne i strømfoedeleren (Verteiler) strømfordeler på luftkølede der justeres i tiendemilimeter - sådan en må der være på den 95hestedims.  Det lyder som om hele tændingen gerne skal finjusteres - bagefter med OT lampe - og så først karburatoren.


Der er elektronisk tænding på en WBX'er og derfor ingen platiner (kontakter) at stille, som følge heraf er en OT lampe dermed ubruglig.

Og så eksploderer den pga. kraften ...

Jens
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #8 Dato: 06. Juni 2008 kl: 23:03:00 »
Hej Rasmus

Takker for input.

Den karburator jeg fik af dig,     kom til Mølle, han havde ikke en på hylden, og der var noget med en Camper som skulle have nyt liv - så det blev til et godt hjem for den.

Jeg gennemgår tænding og luftindtag her i weekend - jeg har mistanke om faslk luft - evt. ved vacumslangen.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #9 Dato: 08. Juni 2008 kl: 14:19:02 »
Status:

1. GDS havde ikke oliefilter, så jeg droppede olieskiftet idag.

2. Jeg har kiget og kigget og kigget, og justeret og justeret.

Symptom:
Uanset hvordan jeg justerer på tomgangsskruen, om jeg så skruer den næsten helt ud, går motoren ud i lav tomgang.

Bud på løsning?

Mit næste skridt er at skifte strømfordeler og rotor og tændrør, og tage den derfra.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #10 Dato: 08. Juni 2008 kl: 15:56:40 »
Min fremgangsmetode ville være:

1. udskiftning af luftfilter, rotor, dæksel og tændrør (tjek farven/ tilstanden af de gamle tændrør)

1½. evt. lav komp. test

2. tjekke tændkabler for korrosion og måle om der er 6k ohm modstand gennem dem

3. tjekke vakum forbindelser (både til kaburator og strømfordeler)

4. justere tænding.

5. justere CO + tomgang

Har du stadig den lille varmekasse der sidder på et af afgangsrørerne og er tilsluttet indsugningen ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #11 Dato: 08. Juni 2008 kl: 16:59:22 »
Hej Rasmus

Tak for enkel og god opskrift.

Varmekassen er væk på min bil,  et eller andet tidspunkt blev der sat en udstødning på uden den.

Jeg kan løse det med noget aluflex slange hen til bagenden af motor - dejlig meget varme :-)

Tak for gode input

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #12 Dato: 08. Juni 2008 kl: 20:11:18 »
Hvad er symtomerne, går den kun ud når den er kold/ varm/ begge ?
skyder ud af udstødningen, er udstødningen tæt ?

Please tilføj alle unormale detaljer  :!:  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #13 Dato: 09. Juni 2008 kl: 00:26:03 »
Hej Rasmus

Kun når den er varm. Når den er kold er der masser af kompensation fra high-idle mekanismen.

Jo, nogen gange skyder den ud af udstødningen.

En weird ting, er at nogle gange når jeg slukker, så eftertænder den.

Og ja, udstødningen er utæt på bagerste venstre cylinder.

Problemet er at når den bliver varm, og high idle mekanismen har løftet sig, så går den ud.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Karburator justering
« Svar #14 Dato: 09. Juli 2008 kl: 00:31:33 »
Efterrtænding og skyder ud af udstødning - hvad peger de symptomer på?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."