Som lover vil jeg skrive en lille beretning om min tur til Frankrig, set fra en T3 ejers vinkel.
Jeg havde for 2. år i træk besluttet mig for at tage til syd Frankrig i påsken, for at tyvstarte foråret og windsurfe, min store interesse.
Kort forinden turen skiftede jeg den originale gearkasse ud med en Renault gearkasse af typen UN1-003 som bl.a. sidder i Renault 25, 21 turbo, Alpine og Lotus Esprit m.fl. (læs om mine første erfaringer med gearkassen i tråden "Hvordan man får en ordenlig gearkasse i en T3")
Da den originale sang på sidste vers, hvilket ikke er unormalt for T3 gearkasser, ønskede jeg at lave en forbedring og imødekomme mit næste projekt, som bliver at motere en kompressor fra en Mercedes SLK 230. på en 1,9 WBX.
Under udskiftningen af gearkassen synes jeg det ville være en god ide at skifte pakdåsen bag svinghjulet, når jeg nu alligevel havde gearkassen afmonteret.
Hele turen til Frankrig gik uden problemer, selvom jeg angst lyttede efter mislyde fra den netop udskiftede gearkasse.
Vi nåede frem til målet, en campingplads i byen Giens, ca. 10 km. fra Hyeres og alt var i den skønneste orden.
Dagene gik og jeg fik surfet en masse lige indtil den dag vi kørte en tur, parkerede og gik en tur langs stranden. Da vi kom tilbage til bilen efter 30 min. lå der en oliepøl på 50x50 cm under bilen, en masse tanker fløj gennem mit hoved og jeg tænkte straks HMMMMMM !!!
Motoren blev startet og efter kort tid LØB olien fra motoren ud på jorden.
Ved nærmere eftersyn kunne jeg se olien kom ud mellem gearkasse og motor og efter at have lugtet til olien (kunne lugte det var motorolie og ikke gearkasseolie) var jeg ikke i tvivl om, hvad der var galt.
Heldigvis var olien ikke under min. på pinden, så jeg fyldte op til max. og kørte meget forsigtigt mod en surfbutik, hvor jeg havde set en fransk T3'er stå.
Det er med surfere som med T3 ejere, vi holder sammen og når det nu var en surfer med en T3, kunne det ikke betyde andet end succes.
Ganske rigtigt, han var meget hjælpsom og gav mig adressen på den mekaniker han plejer at bruge.
Med min Mors hjælp (hun snakker flydende fransk og var på påskeferie i hendes lejlighed 30 km. derfra) fik vi forklaret hvad der var galt og spurgte om han kunne nå at lave den færdig til lørdag (det var torsdag).
Det kunne ikke lade sig gøre og han var en smugle afvisende, indtil min mor forklarede ham, at jeg faktisk er mekanikker (hvilket jeg jo ikke er) og godt selv kunne lave det.
Så var der pludselig intet problemer, det kunne jeg sagtes osv. osv.
Nu var problemet så at finde reservedelen, hvilket jeg i min vildeste fantasi ikke havde forestillet mig kunne være så svært. Hos VW i toulon sagde de, at de kunne ha den tirsdag så jeg gik på jagt efter en uorg.... efter at have brugt hele torsdagen og hele fredagen på en finde ud af dimensioner og ringe til reservedelsforhandlere i 200 km. omkreds.
Der var intet !
Jeg besluttede at bestille deln hos VW og forlænge ferien til onsdag...
I mellemtiden lejede jeg en Renault Kangoo dci van. Jeg er meget overrasket over den lille 1.5 diesel vist nok uden turbo, det kørte sørme fint, dejlig trækkraft og stadig ok omdr. villig !
Dagene fik min kæreste og jeg til at gå med at hygge i min mors 150 m2 lejlighed i en lille by ved navn Collobrieres efter hun var taget hjem søndag.
Om onsdagen var der stadig ikke kommet reservedel og da beskeden fra VW var "logistik problemer hos VW France" blev jeg gal og bestilte den fra danmark med DHL express, så jeg havde den dagen efter.
Alt gik herefter som smurt og vi havde en dejlig tur hjemad på 22 timer...
Jeg skal nok oploade lidt fotos senere !
Tak for hjælpen til alle her på T3 nettet.
Rasmus