Forfatter Emne: Sprøjte pistol.  (Læst 7932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Dato: 07. April 2009 kl: 15:29:13 »
Jeg skal til at male en bil og skal i den forbindelse købe en sprøjte pistol. Der er sørme stor forskel i pris...

Siden jeg ikke har prøvet det før og egentlig ikke rigtig ved hvordan man gør kan det så betale sig for mig at købe den dyreste?

En kammerat sagde til mig jeg skulle i hvert fald købe en med metal beholder frem for plastik pga. rengøring og opløsnings midlerne.

Hvis jeg køber den pistol med den vildeste dysse men egentlig ikke rigtig ved hvordan man bruger den er jeg så ikke lige vidt.

Omvendt kan man sige at eftersom jeg skal til det for første gang har jeg brug for det bedste af det bedste for at få et nogenlunde resultat.

Jeg har kig på 2 forskellige. Den ene er billig og har kun en dysse. Den anden koster ca. 7-8 gange mere men har 3 dysser og forstøver vist bedre...

Hvad bruger i?

Mange tak : )

PS: Jeg lærte på den hårde måde at man ikke skal svejse uden visir. Jeg brugte hele Søndagen (5-6 timer) på at svejse og brugte ikke visir men lukkede bare øjnene. Det resulterede i jeg fik 1ste grads forbrændinger i hele ansigtet og trætte øjne pga. varmestrålingen. You live and learn : )

Kkrogsgaard

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Svar #1 Dato: 07. April 2009 kl: 15:39:36 »
Husk en kompressor med vand/olie udskiller...

En proff pistol koster vel omkring 2-3000 tror jeg.

En beholder over pistolen er, efter hvad jeg har hørt, bedre end den med beholder under pistolen.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Sprøjte pistol.
« Svar #2 Dato: 07. April 2009 kl: 16:01:32 »
Hvis det var mig der var i dit sted.

Ville jeg vælge det billigeste start sæt jeg kunne finde.
 tror de er med 1,3 -1,6 mm dyse hul.

Du skal bruge et "din" bægere . Man fylder det med maling, og tæller hvor længe malingen er om at løbe i gennem.

Jeg selv har brugt et kaffeportions ske fra brugsen, og boret et 3 mm hul i.  For mig virker det hvis malingen løber gennem på den tid det tager at tælle til mellem 8   og 10 . :lol:

Det skal bruges så lidt tryk som muligt, 2 -3 bar. brug maske selv om du ikke synes det støver.

Tricket er lidt at man har rigeligt med lys hvor man skal male, spraye maling på lige til det løber sammen, vente 10 15 min og gøre det samme igen.

Men der er meget forskel på maling's tyber. og forvent ikke super fint resultal allerede første gang du maler. find en plade at øve dig på, helst af samme materiale som det du skal male.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

B3ac0n

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Svar #3 Dato: 07. April 2009 kl: 18:16:31 »
jeg leder faktisk også efter en sprøjte pistol i mellem klassen, vil nemlig gerne have min jeep i lidt mindre fimsegrøn og lidt mere milli grøn. hvikle har du kikket på?


Hilsen
Ian

Harry

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Svar #4 Dato: 07. April 2009 kl: 18:22:16 »
herr Jensen.
Er det bare til dette og evt.senere..må du hjertens gerne låne min. Har top pistol De vilbis fiks og klar.Venter kun på job.
 Gælder selvfølgelig andre herinde.Hvorfor bruge noget middelmådigt når her i systemet er rigtig værktøj.
Så kom bare nærmere.evt samle op ifbm. kørsel til træf.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Sprøjte pistol.
« Svar #5 Dato: 07. April 2009 kl: 18:37:59 »
Evner, vilje og håndelag er langt vigtigere end pistolen.

Husk godt med rigtigt lys. Har flere gange været særdeles veltilfreds, indtil der kom andet lys på emnet.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sprøjte pistol.
« Svar #6 Dato: 07. April 2009 kl: 19:02:02 »
Rigtig god belysning overalt hvor der skal males ( og husk, at tænke over, hvor du har slangen. )
En reduktionsventil med vandudskiller er en god ting, da store kompressorer ofte leverer et relativt højt tryk - og der kan stå vand i tank og rør.
Hvis pistolen har et anbefalet max. tryk, så lad være med, at overskride dette.
Du kan såmænd godt opnå et godt resultat med en relativt billig sprøjte, hvis forarbejdningen er i orden. Jeg ville nok også vælge en metalbeholder, da plastik og fortynder / acetone ikke altid er en god kombination, selvom det ofte kan købes i dette emballage (det må være noget med den kemiske sammensætning, men det ved andre sikkert meget mere om, end jeg. )
Meeeen, i vore dage skal lak vel egentlig være vandbaseret ? Hvis ikke, bør du ialtfald også tænke på rigelig udluftning. Man bliver fuldstændig ør i bolden af cellulosedampe, og det er yderst skadeligt.

Pas især på dine øjne under svejsning. Det er forbandet smertefuldt, at ligge vågen med øjne der svider og brænder. Jeg taler af dyrekøbt erfaring.
ALTID beskyttelse som Mester så rigtigt sagde. Selv en forbistret punktsvejser kan "skyde" et øje i smadder på brøkdele af et sekund.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Sprøjte pistol.
« Svar #7 Dato: 07. April 2009 kl: 20:02:44 »
Hos Bauhaus i Flensborg betaler jeg 20 - 50 euro for en normal kompressorpistol, den er fint til mine vilkår (lakeret en 23 vindue Samba).

Man skal fange støvet med mere vand, en haveslange med tågedimsvandsprøjtfidus skal der til ...

Lak 2K fortynder i meget mindre mængde efter afsluttet lakering giver en flot glanseffekt som tågefinish over frisk ustørket lak ...

Aceton er gift for blodet, det går direkte ind under huden ...

90 % af arbejdet er forarbejdet med slibning og grundering ...

Dampene hhv. uden udluftning er der fare for lungerne og last but not least har jeg 2 filterpatroner på masken ...

2 K lak må stadig benyttes til veteranbiler og ældre renoveringer ... dog er der miljøkrav omkring vandlak ...

Jeg betalte 350 euro for min kompressor (ny) ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Sprøjte pistol.
« Svar #8 Dato: 07. April 2009 kl: 20:21:05 »
Ja uden vandudskiller går det ikke...... Primært ville jeg lede efter en HVLP (high volume low pressure) pistol der jo også snart er standarden, pas på at beholderen ( over pistolen ) ikke er for lille, absolut ikke under en halv liter gerne 3/4 liter. Der skal helst være to og endnu bedre tre  dyse-sæt til, for et sublimt resultat. sprøjtefylder går ikke rigtigt i dyser under 2.5 mm og skal man male en hel bil er det en træls affære med en dyse under 1,7 mm. Jeg kan også godt li´Devilbiss, men den jeg har æder 300 liter luft minimum/min så der skal en god forsyning til. Du kan finde den omtalte sprøjtepistol med tre dyse sæt på Ebay (HVLP) til ca 60 Euro og den kan jeg virkelig anbefale.


Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Harry

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Svar #9 Dato: 07. April 2009 kl: 20:45:42 »
Ja meget pardon.Men noget forbandet sludder at evne og vilje skulle være vigtigere end værktøjet. Jo hvis man er glad og fro med appelsinhud eller helt ukontrolerbar farvetåge.
  Maling er så dyr i dag..såe.Det svarer vist til at bare man har en svensknøgle til autorep. Hvad sublimt malerarbejde angår..er god vilje og flid IKKE nok. Hvorfor så ikke bare en fin rulle.Nej vel.
   Og for iøvrigt var det jo bare et tilbud.Man var så fri for at købe en middelmådig stakit sprøjte. :evil:

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Sprøjte pistol.
« Svar #10 Dato: 07. April 2009 kl: 20:51:30 »
Ved ikke om det er mig du er sur på Harry, men som sagt har jeg både en Devilbiss og en til ikke ret mange penge og jeg er er totalt tilfreds med den billige.... Jeg har lige set en med tre dyse sæt mage til min billige pistol, og den er nede på 30 Euro køb nu pris og jeg garanterer for at den ikke skuffer nogen.

http://cgi.ebay.de/HVLP-Lackierpistole-Spritzpistole-V2A-Rostfrei-NEU_W0QQitemZ270370802200QQcmdZViewItemQQptZLackierwerkzeuge_Zubeh%C3%B6r?hash=item270370802200&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Harry

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Svar #11 Dato: 07. April 2009 kl: 21:09:52 »
Nej nej.Ikke set du skulle have udtalt at,valg af værktøj var mindre betydende end vilje og evne var det vist. Sgutte sur på nogen.Holder så hellere mund.Forsvarer blot betydningen af korrekt værktøj. Syntes vist at man kan sammenligne med gode reservedele og t hansen.Er det ikke lidt såden.
    Ja vel bliver man lidt kræsen med værktøj med årene.Men ved at vidergive ens erfaring,kunne man måske forhindre nogen i at købe shit.
Ikke anderledes end svejser.Der skal altså mere end en ørn til at lave ordentlig pladearbejde med en Harald Nyborg model med fast strøm på tråd og en la la svingen i strøm.
    Så bare det..

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sprøjte pistol.
« Svar #12 Dato: 07. April 2009 kl: 22:11:37 »
Og det har du så fuldkommen ret i.
Jeg vover bare det postulat, at man som uøvet måske kan "nøjes" med en lidt billigere sprøjte.
Hvis man kun har behov for, at fylde luft i cykler, kan en Harald Nyborg kompressor klare det, men ingen tvivl om, at en flercylindret Stenhøj er bedre.
LANGT bedre.

Er man så heldig, at man kan låne sig frem til det bedre grej, er det da, at foretrække.
Men man bør jo så også passe ekstra godt på det, både under og efter brug. Right ?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Sprøjte pistol.
« Svar #13 Dato: 07. April 2009 kl: 22:26:46 »
En dygtig vognmaler kan såmænd nok lave et brugbart resultat med en spraydåse. Men uanset hvor dyrt udstyr du giver en fummelfingret tumpe vil det ligne L...

Hvis målet er at prøve at male en bil selv, giver det ingen mening at investere friværdien i udstyr der kommer til at stå ubrugt hen.

Derudover er der en stor forskel på folk der skal leve af det, tager penge af andre for det og så en hjemme amatør der godt kan tillade sig at bruge ekstra tid og gøre sine forsøg før det lykkedes.

Med hensyn til rullemaling, syntes jeg faktisk de biler jeg har set, har været ok. Kunne da godt finde på det selv, hvis ikke det var fordi papsønnen er udlært autolakerer ved VW.

Kurt
Kurt - 25115788

Harry

  • Gæst
Sprøjte pistol.
« Svar #14 Dato: 07. April 2009 kl: 22:52:29 »
Kurt.Lad os lade den hænge der.For SÅ uenige var vi vist heller ikke. Og kan man låne en super(hvor det så kun er føreren der kan lave lo..) Er det vel federe end købe noget hel/halvskidt Penge sparet.Og ok man kan ved køb af billig,give sprøjten nogen skyld.
  Indrømmet,det er jo mgt. an på hvad man kræver.Jeg selv er jo en dårlig representant for pæne biler.Går jo ikke op i den del. Altså godt ord igen...dog altid med ret til at forsvare godt værktøj.God aften.