Forfatter Emne: Gearkasse rep.  (Læst 15607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Dato: 11. Januar 2011 kl: 20:42:22 »
Så kom dagen hvor jeg måtte bevæge mig ind på nyt og HELT ukendt territorium. Min 6PA i min 16" doka har i lang tid spildt olie og larmet meget.
Hvorfor den spildte olie var egentlig ikke så svært at finde ud af:
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #1 Dato: 11. Januar 2011 kl: 20:43:42 »
Hvorfor den larmede var egentlig heller så svært at finde ud af:
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #2 Dato: 11. Januar 2011 kl: 20:46:30 »
Der måtte lige laves en specialnøgle:
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #3 Dato: 11. Januar 2011 kl: 21:03:44 »
den ser godt nok lidt træt ud
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #4 Dato: 11. Januar 2011 kl: 21:30:38 »
De der gearkasser der kører med udveksling 32:7 (AKG), eller 34:7 (AAN) er det noget der findes, eller er der så få af dem at de ikke er til at få fat i? Kan der evt. tages dele fra en 2WD?

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #5 Dato: 11. Januar 2011 kl: 23:43:43 »
Der er masser af dele i gearkassen, som er identiske mellem 2wd og 4wd, men når du snakker om differentialeudveksling, så er spidshjulet jo en integreret del af lavgearakslen, og den er forskellig mellem 2wd og 4wd. Altså - vil du skifte den, så er du nødt til at søge en fra en Syncro. Gør du det, så skal du selvf. finde et tilsvarende differentiale til forakslen, for ellers er visco'en væk på 5 minutter.

Men du kan gå en anden vej, hvis du vil ændre gearing. Du kan ændre på udvekslingen i de to topgear, og her kan du bruge tandhjulspar fra 2wd. det betyder, at du kan tage et hvilket som helst 5.gears-par fra en 2wd og droppe i som dit nye topgear (4.gear i syncro), og du kan gøre det samme med det næsthøjeste gear, men det er måske knap så interessant. På den måde undgår du at pille ved differentialeudvekslingerne. På t3-infos.de finder du en komplet oversigt over de forskellige udvekslinger, der findes til de forskellige gear.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Gearkasse rep.
« Svar #6 Dato: 11. Januar 2011 kl: 23:58:47 »

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #7 Dato: 12. Januar 2011 kl: 07:10:07 »
Den næste gearkasse jeg har klar er med 0,78 i 4. gear og 38:7 i dif. Så når man vel ikke meget videre med originale dele?

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #8 Dato: 12. Januar 2011 kl: 07:13:40 »
Revnet hus og defekt kron- og spidshjul, er det normalt der problemerne opstår? Jeg havde forventet (og ønsket) at det var inde i selve gearkassen.

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #9 Dato: 12. Januar 2011 kl: 19:42:50 »
Nej - det er ikke sædvanligt. Og så dog - selve huset er jo ikke støbt i noget særligt godt materiale - det er dog stærkt forbedret på modeller fra 90->. En meget gængs fejl på husene er gennemtæring ved den store O-ring, der tætner differentialets lejeskåle og på 2wd'erne ætser forreste dæksel væk, fordi der ligger skidt mellem det og konsollen, der går ned til gearkasseophænget. Kron- og spidshjul plejer at være stærke. Problemerne er typisk dårlige synchromeshringe - særligt til 2. og 3. gear, revnede synkronhoveder og defekte dobbeltkeglerullelejer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #10 Dato: 12. Januar 2011 kl: 20:50:21 »
Citat fra: "Jarl"
defekte dobbeltkeglerullelejer.


ja.. og så skubbes hele akslen med spidshjulet bagud, hvilket medfører skaderne man kan se på billedet.

-spidshjulet kører udenfor det optimale tandbillede, så det ødelægges
-akslen skaffer sig plads i bagenden af gearkassen.

reagerer man i tide, kan sådan en laves, nu er det kun til reservedele.

Hasse handler med sådan noget til god pris.

overvej lige, om det giver mening med lange udvekslingsforhold..
en AFN med AAN og 0,78 i 4. gear på 235/75R15 kommer ikke over 110km/h..
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #11 Dato: 12. Januar 2011 kl: 21:44:59 »
Gearskiftet har gået som smør lige til det sidste, uden knas mm. derfor mener jeg ikke der er noget med synchromeshringe.

Det jeg kan se er at der har været en fusker før mig :) dvs: der er tegn på overdreven brug af div. flydende pakning. Jeg tror endda at det revnede hus er en gammel skade som de har forsøgt at reparere med et eller andet flydende.

Gearkassen er ikke den bilen er født med, det er 6P (ikke 6PA) så der er eftermonteret dif.spærre.

Skaden på kron-og spidshjul havde jeg vurderet til at det kunne være forkert justering af kronogspids i forhold til hinanden (nu da jeg ved at der har været andre i gang), men kan også være fordi spidshjul er forskudt bagud. Burde jeg så ikke kunne mærke axialslør på akslen?

Dobbeltkuglelejet er det det lige bag spidshjulet?

Mener i at der skal endnu længere gearing end 0,78 og 38:7 hvis der monteres TDI?

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #12 Dato: 12. Januar 2011 kl: 21:55:08 »
Rettelse: Jeg skriver længere oppe at næste gearkasse er med 32:7 i dif. Det passer ikke og er rettet til 38:7 altså en AHF.

Mvh. Holger
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #13 Dato: 12. Januar 2011 kl: 22:13:50 »
Hjulet her trækkes det bare af med en aftrækker?

Mvh. Holger.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse rep.
« Svar #14 Dato: 12. Januar 2011 kl: 23:49:22 »
Citat fra: "Holger"
Hjulet her trækkes det bare af med en aftrækker?

Mvh. Holger.


Ja.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!