Forfatter Emne: Grumset kølervand  (Læst 7445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Dato: 15. Januar 2007 kl: 20:18:32 »
Jeg er totalt newbee ift at skrue på en bil, så bær over  :wink:

Jeg kom til at skrue låget af beholderen til kølervædske (ikke der hvor man fylder på, men den anden beholder)
(Hvad hedder den anden beholder?) og konstaterede at vandet var brunt, ligesom grumset. Bilen taber tilsyneladende ikke olie, så det kan vel være noget rust eller hvad?

Det er en 1.6TD.

Kan jeg tappe vandet ud og hælde nyt på, og hvordan?
Kan jeg rense køleanlægget?
Hvor meget kølervædske skal jeg ca regne med at købe ind?

En masse flere spørgsmål følger, men jeg må hellere koncentrere mig om 1 ting af gangen.
Med venlig hilsen
Lagoni
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #1 Dato: 15. Januar 2007 kl: 20:43:25 »
Hvorfor den stor interesse for dit kølevand.  :)

Vask dine dæk istedet.  :lol:

Det eneste interessante ved kølevædske er at det er frostsikret.
Altså såvidt jeg ved.


KH KHS - Tager lige en kold
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #2 Dato: 15. Januar 2007 kl: 20:54:07 »
Tjah...  
http://www.caravelle.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1491&KW=k%F8lervand

Det er vel ikke underligt at man interesserer sig for de forskellige symptomer som måske kan sige noget om bilens tilstand. At jeg gerne vil have nogen tips til hvordan jeg bedst vedligeholder min bil, er der vel heller ikke noget underligt i, eller hva?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Grumset kølervand
« Svar #3 Dato: 15. Januar 2007 kl: 21:03:29 »
Hej Lagoni, jeg tro salvesen er i det underfundige hjørne idag :lol:
Hvis der ikke ligger en oliefilm på kølervæsken og det ikke skummer voldsomt er det ikke olie.
Det du beskriver er nærmest at din kølervæske er blevet "gammel" eller sagt på anden måde ; der er for meget vand og for lidt kølervæske i.
Kølervæsken gør faktisk noget mere gavn end blot at være frostsikring.
Når du har den rette blanding i forhindrer du også rustdannelse i hele kølerssystemet og dvs. både kølekanaler i blokken , de forskellige rør og selve køleren.
Tag og tap det af, spul evt. systemet igennem med alm. postevand fra en slange med alm. vandhanetryk og påfyld en rigtig blanding af kølervæske.
Husk du skal kigge efter på emballagen, da kølervæske fåes både i blandet udgave og en hvor du selv skal blande 50% vand i.
Så får du den bedste rustbeskyttelse og største frostsikring.

PARKHAVE

  • Gæst
Grumset kølervand
« Svar #4 Dato: 15. Januar 2007 kl: 21:05:08 »
Jeg ved ikke om der på forum ligger en beskrivelse af proceduren, der må nogle af de garvede lige træde til

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #5 Dato: 15. Januar 2007 kl: 21:13:07 »
Hej Kenneth
"Underfundigt"...  tjah, jeg havde andre ord for det, men lad nu det ligge.

Tak for dit svar som var det jeg efterlyste  :D
Hvis der ligger en beskrivelse af proceduren, kunne det være fedt at se, men som jeg forstår din beskrivelse, så er det stort set som jeg havde tænkt.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Grumset kølervand
« Svar #6 Dato: 15. Januar 2007 kl: 21:21:03 »
Jeg kan da give et lille rids af hvad jeg gør ved bl.a. motorskift ( og dermed også kølervæske.) Hvis ikke fruen råber af mig om lidt

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #7 Dato: 15. Januar 2007 kl: 21:53:53 »
Jamen jeg kan da godt forklare mig.

Kølevandet på en bil er meget langtidsholdbart, faktisk har jeg tidligere fået besked på at det er bedre at beholde end at skifte det.
Noget med at nyt vand indeholder ilt, der jo netop fører til rust, det er ganske vist mange år siden, men jeg syntes det lyder rigtig nok.

Jeg mindes aldrig at have hørt en komme fra værkstædet, og meddele at nu har de lige fået skiftet olie øg kølevand.

Du skal altid sikre dig du kører med passende frostvædske på, noget der tjekkes i forbindelse med vinterklargøringen.

Og så er der et eller andet med farverne på det frostvædske, at man ikke må blande den ene i den anden.

Når jeg spørger hvorfor du har interesse i kølevandet er det fordi, jeg regnede med det var i forbindelse med et eller andet problem. Rustent kølevand er næppe i sig selv et problem

Olie i vandet, boblen i vandet, vand i olien, eller  kølevandet forsvinder. Er problemer.

Min holdninge er at beskidt kølevand er lige så acceptabelt som mudder på stænkklapperne. Dog kan det som Parkhave skriver være et tegn på at du mangler frostvædske på bilen.

Beholderen hedder vel en "Tryk ekspansions beholder" (den bliver gammel og mør med tiden, ham der solgte mig bilen forsøgte flere gange at lime den´, men det duer ikke, så jeg har købt en ny.) Derimod ved jeg ikke hvad påfyldningsbeholderen hedder.

Nu har jeg aldrig haft for vane at fornærme nogen, men jeg kan på den anden side heller ikke lade være med at lave det lidt mere underholdende end Haynes manualen.

Så hvis jeg virkelig har fornærmet dig, må du meget undskylde.
(Nu kunne der godt komme noget om Maude fra Matador, men det gør der ikke.)

Hvis du går i gang med at rengøre vandet, så søg lige på udluftning, her på sitet. Noget med at stille bilen skråt.

Har du præsenteret din bil med billeder og det hele her på forummet ?
Vi vil jo altid gerne se, og høre hvad der kørende.


KH KHS - Skam sig.
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
Grumset kølervand
« Svar #8 Dato: 15. Januar 2007 kl: 21:57:51 »
Kølervæske er faktisk rimeligt langtidsholdbar, men en 1.6 TD motor har vel lige som de fleste andre herinde en del år på bagen efterhånden.
Jeg kan faktisk godt finde på at skifte kølevæsken på en nyindkøbt brugt bil hvis jeg ikke synes farven/alderen er ok.

Hey, jeg vil gerne høre det om maude fra matador - den kender jeg sikkert ikke :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #9 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:01:10 »
Okay.

Jeg ville bare foreslå, han kunne spritte nøglehullerne af med en vatpind. Men det vil jeg ikke, hvis han nu bliver sur.

KH KHS - Vasker selv forruden
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #10 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:13:21 »
Hej Salvesen
Det ligger mig fjernt at blive "fornærmet". Jeg kan godt lide underholdende svar, men jeg har lidt svært ved at se det i dit indlæg. Måske min fejl, og så skal jeg da være den første til at beklage det.

Nok om det.
Nu har jeg så fået nogen gode svar på mit spørgsmål, og tak for det!

Jeg har da også et foto af bilen fra salgsannoncen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Grumset kølervand
« Svar #11 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:35:39 »
Fine vogn, med de for T3 så typiske "sjove" kanter på karossen ( rust)
Skal du bruge den til ferie eller transport af familien?

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #12 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:44:09 »
Jeg er bare mig selv, og skal bruge bilen til at komme ud hvor der er mørkt så jeg kan bruge mit teleskop. Derudover forhåbentlig en lang tur til Norge til sommer (krydser fingre).
Jeg er pt uden job, men håber at finde noget omkring Roskilde. Havde job i Kbh og hadede mylderet til og fra. Det var over en time hver vej for 30 km.

Der er en del rust, og især omkring ruderne. Det vil jeg kaste mig over når vi får noget mere passende vejr, og så vil jeg garanteret også vende tilbage med flere newbee spørgsmål  :D

Pt er jeg ved at indrette kabinen med gasvarme og forbrugsbatteri. Der er en del kabler som skal trækkes til div. lamper m.m. og så er der pt problemet med kondensvand.

Jeg har også haft en del bøvl med forbrugsbatteriet, så planlægger at købe et skillefilter.

Men det er en dejlig vogn som jeg omfatter med en stor og kompliceret kærlighed  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Grumset kølervand
« Svar #13 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:49:25 »
Der er en lille tegning i galleri over tilkobling af forbrugsbatteri, hvis det kan bruges
http://www.t3nettet.dk/album_cat.php?cat_id=4&sort_method=pic_time&sort_order=DESC&start=60

Skal du så have modificeret taget så du kan kigge den vej ud?

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Grumset kølervand
« Svar #14 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:57:12 »
Teleskopet skal stå udenfor bilen. I kabinen har jeg tænkt at min Truma skal sørge for at der er varmt at sætte sig ind når jeg har siddet i langt tid og observeret. Dog skal forbrugsbatteriet også levere strøm til min bærbare computer, så jeg kan sætte et kamera til teleskopet og optage fotos, så afstanden mellem bil og teleskop er svarende til kablet til computeren.

Hvis teleskopet skulle stå inde i bilen, ville det kræve at temperaturen inde i bilen skulle være den samme som den udenfor for ikke at få varmeflimmer i teleskopet.

Du kan se nogle af mine astrofotos på www.lagoni.info

Jeg vender nok snart tilbage vedr. opsætning af forbrugsbatteriet, men det kommer senere.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319