Forfatter Emne: Gearkasse renovering  (Læst 3725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Gearkasse renovering
« Dato: 17. Januar 2014 kl: 18:33:40 »
Hallo,

jeg har eb AAP med dieselklokke på min PF række4. Den køre såmænd godt nok, men har list mislyde og syncromessen i 2 og 3 gear er "borte" når den er kold.

anvisninger søges.

1. Skal den renoveres; Hvor og hvad koster det?
2. Skal der bare en anden på?
3. skal der en helt anden model på?

Hvad har I prøvet

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Gearkasse renovering
« Svar #1 Dato: 17. Januar 2014 kl: 19:44:39 »
Den skal renoveres, gerne snarest inden der opstår flere skader i gearkassen.

Vi skulle starte en "Work Shop Gearkasse" ... synes vi alle kan lære mere om det. Det er i den dyre ende, ikke noget der ender gratis. En håndfuld tandhjul og lejer koster hurtigt 700 euro ...

Her hos tyskerne regner man altid med 500-800 euro i startudgifter for at vurdere skaden, og så stiger prisen helt efter materialebehov. Hos IG16 er der 2-3 specialister i deres forum, lige som i England hos busfolket. Bernd Jaeger tilbyder også service til priser mellem 600 og 1.800 euro - så bliver den nermæst som ny.

De der baggårdsværksteder findes også, kan ikke udtale mig. Enkelte er heldige, andre har kun fået 5.000 km med i pakken ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Gearkasse renovering
« Svar #2 Dato: 18. Januar 2014 kl: 09:27:03 »
Citat fra: "Hinze" post=107118
Hallo,

jeg har eb AAP med dieselklokke på min PF række4. Den køre såmænd godt nok, men har list mislyde og syncromessen i 2 og 3 gear er "borte" når den er kold.

anvisninger søges.

Jeg kan ikke give anvisninger, kun skrive hvad jeg selv tænker om det.

Citat fra: "Hinze" post=107118

1. Skal den renoveres; Hvor og hvad koster det?

Den skal vel som minimum have nye syncromess ringe, og de er ikke så dyre.
Man skal selvfølgelig selv skifte dem. Det eneste der er interessant er hvad
man SELV kan gøre. Hvad andre kan gøre for et antal månedslønninger er
ligegyldigt og uinteressant i det her tilfælde.  Vil selv.

Citat fra: "Hinze" post=107118

2. Skal der bare en anden på?

Ja, der skal en anden på mens renoveringen pågår.


Citat fra: "Hinze" post=107118

3. skal der en helt anden model på?

Det ville jo være interessant, men det er vel noget der er tænkt en del i f.eks. din tråd om
en 1.8T der løber baglæns, for at kunne bruge en anden gearkasse.


Citat fra: "Hinze" post=107118

Hvad har I prøvet


At skille lidt ad.
Jeg vil arbejde på at skifte syncro-ringe når jeg får afsluttet noget golf2-arbejde.
Det er et projekt der gerne må tage måneder. Vil arbejde på det af lyst ikke af nød.



Citat fra: "Jens Flensborg" post=107124
Den skal renoveres, gerne snarest inden der opstår flere skader i gearkassen.

Vi skulle starte en "Work Shop Gearkasse" ... synes vi alle kan lære mere om det.


Ja, vil gerne med på den.

Offline senior01

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Gearkasse renovering
« Svar #3 Dato: 18. Januar 2014 kl: 12:01:07 »
Hvad med en Passat gearkasse ( den med motoren på langs ) ?? Det skulle jo nærmest være plug and play arbejde, og de er relativt billige. Så får du jo også en højere gearing.....   :whistle:
Hilsen
Peder

Mamie Blue -årg.87\' VW Transporter med R4i konvertering. Hochdach m. Westfalia camper udstyr.  
Gnisten - årg.02\' Suzuki Gran Vitara 2,0 benzin

Tlf.:  46769269 / 25789269

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Gearkasse renovering
« Svar #4 Dato: 18. Januar 2014 kl: 13:42:21 »
Citat fra: "senior01" post=107139
Hvad med en Passat gearkasse ( den med motoren på langs ) ?? Det skulle jo nærmest være plug and play arbejde, og de er relativt billige. Så får du jo også en højere gearing.....   :whistle:


Så skal den vel vendes på hovedet som med A4 gearkassen... ellers er der 4 bak og en frem ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Just88

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Gearkasse renovering
« Svar #5 Dato: 18. Januar 2014 kl: 18:15:28 »
kan ikke forestille mig det er sundt for gearkassen at vende den på hovedet, har kigget på nogle snittegninger og olievejene er bestems ikke ens i top og bund. hverken på a4 eller passat. enten skal motor og gear vendes (gearkassen bagerst) kan kan man ikke. så ser kun at vende differantialet som mulighed i a4 kassen.

mvh just88

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Gearkasse renovering
« Svar #6 Dato: 18. Januar 2014 kl: 20:55:37 »
Citat fra: "Just88" post=107150
kan ikke forestille mig det er sundt for gearkassen at vende den på hovedet, har kigget på nogle snittegninger og olievejene er bestems ikke ens i top og bund. hverken på a4 eller passat. enten skal motor og gear vendes (gearkassen bagerst) kan kan man ikke. så ser kun at vende differantialet som mulighed i a4 kassen.

mvh just88


Hmmm, der er nu godt nok et par stykker der har gjort øvelsen med fint resultat.

her sælger de dele til løsningen og her er en tråd om det