Forfatter Emne: Rust rundt vinduer  (Læst 3697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mysbussen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 150
    • Vis profil
Rust rundt vinduer
« Dato: 07. Juni 2015 kl: 22:47:53 »
Så er den gal igen! Det er kun gået 8 år siden mysbussen blev totalrenoveret. Sika rudetæt blev sprøjtet ind bag gummilisterne men alligevel ruster det. Hvad skal man istedet bruge for at holde rusten væk?

Vh Magnus
[attachment=19883]image_2015-06-07.jpg[/attachment]

[attachment=19884]image_2015-06-07-2.jpg[/attachment]

Offline cjakmac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 45
    • Vis profil
  • T3 model: VW T3 Turbo Diesel, 70 HK
Rust rundt vinduer
« Svar #1 Dato: 07. Juni 2015 kl: 23:13:11 »
Uden at jeg skal gøre mig for klog på det her, så ser det ud til, at maler arbejdet ikke er gjort godt nok. Det ligner en hurtig gang lak på en bus der har været hvid eller lign. Der er vist ikke forbindelse imellem den sidste farve og grundmalingen. Det ser ud til, at de ikke arbejder sammen eller at grundmaling og lak ikke fæstner. Grundmalingen skulle helst suge lak til sig, og ikke på noget tidspunkt lade fugt komme imellem lak og grundmaling. Men trods alt 8 år. Man ser bare ikke sådanne opkogning af lakken på biler der er malet på fabrikken. Igen det er mit "kloge Aage" bud.. Måske kan rudelim og denne  lak ikke arbejde så godt sammen, måske har malingen ikke fået lov til at hærde den tid den skulle...

Vh. Claus
Golf 4 GTI 150 HK og VW T3 1,6 TD 70 HK, skøn kombi

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Rust rundt vinduer
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2015 kl: 13:49:12 »
Prøv på at presse Fluid Film A ind under listerne med en lille sprøjte fra apoteket, sådan gør jeg det og den der Fluid Film virker inde i ramme under listen. Skal gerne opfrisker hvert 2 år. Håber ikke du har brugt de gamle gummilister?

Jeg kan ikke vurdere malerarbejdet herfra, mener dog at en fin grundering og lakfilm er kutyme. Måske samler der sig vand under listen?

Lidt billeder fra min syncro camper ...

Hilsen
Jens


[attachment=19885]Rost_Schiebefenster_04ath.jpg[/attachment]

[attachment=19886]Rost_Schiebefenster_04th.jpg[/attachment]

[attachment=19887]Rost_Schiebefenster_08th.jpg[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Rust rundt vinduer
« Svar #3 Dato: 08. Juni 2015 kl: 13:54:05 »
8 år er en lang tid ...
Husk det med Fluid Film A (eller Mike Sanders) der skal opfriskes hvert 2 år.
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Rust rundt vinduer
« Svar #4 Dato: 08. Juni 2015 kl: 15:34:58 »
Jeg har været lidt inde og kigge på Fluid Films hjemmeside, men der er jo mange typer med forskellig viskositet, noget skal opvarmes osv.

Hvad benytter i og hvad er jeres erfaringe med det?

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Rust rundt vinduer
« Svar #5 Dato: 08. Juni 2015 kl: 16:32:33 »
Sidste år havde jeg vinduerne ude. Inden isætning penslede vi kanten med tyk dinitrol. Da ruderne blev trykket i væltede dinitrolen lækkert ud under gummilisten på begge sider. Jeg vender tilbage om 7år og fortæller hvordan det er gået  ;)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline mysbussen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 150
    • Vis profil
Rust rundt vinduer
« Svar #6 Dato: 08. Juni 2015 kl: 22:49:50 »
Det er ikke en proffesionel der har malet så der har været en del problemer med for lidt maling visse steder, det er blevet udbedret med pensel.
Jeg synes ikke det mangler maling runt vinduerne, det er vel bare generellt et problem at der kommer vand ind bag listerne.
Det er gamle lister der er blevet grundligt rengjort og monteret igen, de ser ganske fine ud.
Jens kan du uddybe hvorfor det måske ikke er en god ide at bruge gamle lister ?
Fluid film bliver det hårdt med tiden?
Tænker jeg ska male 2 ggr med primer og 2 ggr med hammerite og så et lager med et rustbeskytter ovenpå.
Sika rudetæt va ikke særligt godt fordi det er blevet helt hårdt tænkkerr jeg.
Synes det skall være et produkt der forbliver blødt og ikke hærdet så det kan bevæge sig sammen med metall og ruder når temeraturen skifter.
Tænker jeg gør som dokajønne og smører det hele in før montering så det rigtigt vælter ud :-)

Vh Magnus

Offline cjakmac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 45
    • Vis profil
  • T3 model: VW T3 Turbo Diesel, 70 HK
Rust rundt vinduer
« Svar #7 Dato: 09. Juni 2015 kl: 11:20:54 »
Ja, igen - jeg kunne ikke finde på, at bruge Hammerite på min bil. Jeg er helt sikker på, at hvis selve bunden der skal males på, er modtagelig og hel ren, så er "rigtig" grundmaling, fx dejlig tyk rød grundmaling de fleste værksteder har stående altså den bedste primer. Dernæst en god tokomponent lak af flere omgange evt. med klarlak til sidst. Som sagt, de billeder du har lagt op, tyder helt klart på manglende "samarbejde" imellem lagene med den risiko, at der med tiden kommer fugt imellem lagene. Jer tror ikke, at Hammerite og en lak ovenpå vil arbejde sammen...
Golf 4 GTI 150 HK og VW T3 1,6 TD 70 HK, skøn kombi

Offline mysbussen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 150
    • Vis profil
Rust rundt vinduer
« Svar #8 Dato: 04. Juli 2015 kl: 23:25:38 »
Så er der blevet slibet rust og malet.
De nyinkøbte listerne blev smort in med fluid film AR og det væltede dejligt ud ved montage.
Tak til Jens Flensborg for tip ang fluid film :-)
Vh Magnus

[attachment=20052]image_2015-07-04.jpg[/attachment]

[attachment=20053]image_2015-07-04-2.jpg[/attachment]