Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jens Flensborg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 18
31
Træf / 30 år Syncro - Berlin / Jüterbog 14/16 august 2015
« Dato: 18. Juni 2014 kl: 12:47:11 »
Folkene i Østrig ser sig desværre ikke i stand til at organisere et 30års træf for syncroen, derfor finder dette træf nu officielt sted i Jüterbog, Altes Lager, Brandenburg, Germany  ved Berlin - det er en gammel østtysk flyvebase ...
---
Adresse:
30 Jahre syncro, 14.08.-16.08.2015 // syncro 30 years, 14 to 16 August 2015
Berliner VWBus Festival i Altes Lager, Brandenburg, Germany
---
Og her kommer den tyske forklaring:

Moin zusammen,
wie schon im Mitglieder Treffen Thread verkündet, sehen sich die Österreicher nicht in der Lage das 30 Jahre Treffen in dem zu erwartenden Umfang zu organisieren.
Der professionelle Organisator hat gestern bekannt gegeben, dass er und sein Team das Treffen nicht organisieren werden.
Wir hatten auf der Mitgliederversammlung beim IG Mitgliedertreffen beschlossen, falls das Treffen nicht durch das österreichische T3 Forum organisiert wird, es im Rahmen des VW Bus Festivals in Berlin stattfinden zu lassen.
Die anwesenden Berliner Orga Mitglieder des Treffens haben diesen Vorschlag unterbreitet und er fand allgemeine Zustimmung.

Somit ist es nunmehr "amtlich".

Das 30 Jahre Syncro Treffen findet statt im Rahmen des VW Bus Festivals 2015

TERMIN: 14.-16.August 2015
Ort: 52.001142, 12.991242

Es sollte ein spezielles erweitertes Programm geben, damit das Treffen auch von aussenstehenden als "selbständiger Teil" des VW Bus Treffens wahrgenommen wird.

32
Sjov und Spass !!! / Trial - T3 Syncro pokal - 29 juni (Andreas?)
« Dato: 20. Maj 2014 kl: 12:36:07 »
T3 syncrofolket IG16 er blevet inviteret til en TRIAL i Kellinghusen den 29. juni.
Andreas, har du lyst til noget nyt? Andre syncroer der er interesseret? Jeg overvejer om at deltage i sådan en sjov og krævende eftermiddag, skal lige tjekke kalenderen og kigge på dokaens esp justering i tomgang.

Infos:
IG16 Trial tråd

Husker sidste TRIAL på mindre areale med træstanger og kugler på stangen, der falder ned med snor ved kontakt ... altså ikke noget mudderkamp, mere disciplin på mindre areal.

ADAC Trial indebærer ADAC reglement og gebyrer og forsikringssynsvinkel, sådan en Trial kan bruges til en højere kvalifikation, såvidt jeg er orienteret.

Jens

33
Diverse / Hvordan renser man firkantede lygter indvendig?
« Dato: 13. Maj 2014 kl: 11:39:33 »
Jeg er i gang med at renovere et 25 års gammelt firkantet lygtesæt til min doka.

Hvordan kan man bedst rense lamperne indvendig?

Opvaskemaskinen?
Er det en go`ide? måske løser der sig noget gummi eller lim?

Sikke et emne, det er meget afslappende at sidde i garagen med havebord og havestol og en kold øl, radioen tændt og regnvejr foran porten :-)

Jens

34
Træf / Mammutpark Syncrotræf 2014 25/26/27 april
« Dato: 15. April 2014 kl: 11:22:04 »
Sidste udkald ...
Der kommer nok mellem 200 og 300 syncroer i år
Vi starter her mellem torsdag og fredag med flere syncroer og med trailer til lejetøjet (doka) ...

Detaljer findes på facebook -> Syncrotreffen 2014 Mammutpark

Eksperterne fraråder kørsel i det røde Mammutpark mudder i regnen, da denne blanding bliver hårdt som beton, så vi håber at solen skinner hele weekenden ...

Jens

35
Generelt / Doka syncroprojekt - heste og kanon mm.
« Dato: 31. Marts 2014 kl: 17:30:48 »
Min kollega fik smadret museets nye kanon på Oksbøl skydeterræn sidste uge, egestammen brækkede der hvor den var limet ... og jeg har i lang tid spekuleret, om jeg bliver mere aktiv med heste og med lidt mere militærisport til heste, som de kalder det her i landet. Her kommer et lille indblik i min kommende aktivitet, jeg har 2 fine syncroer og dokaen bliver nok en stationcar på marken :-)

Nu går tankerne i retning af en koldblodhest og Ronja (11) træner allerede siden 2012 ...

For mig gælder det mere om at være aktiv i ridesporten, her vil jeg så gerne forbinde lidt syncro med heste og Museum Danevirke . Vi har tænkt os at træne til det projekt det næste år, sådan at vi kan præsentere mandskab i uniform, heste og kanon til mulige kommende events.

Den sag er vokset de sidste 12 måneder - og med alt om 1864 -  nu går jeg ind i den næste fase.

Andre bruger deres doka til fiskebåde, næææææææ ....  Frank, nu er det min tur  :ohmy: stalden med 80 bokse ligger kun 400 meter hjemmefra, museet ligger 40 væk, men pyt med det.

Jens

36
Generelt / Tempo Wiking Fischmaul 1952 - kender man det?
« Dato: 25. Marts 2014 kl: 16:39:38 »
Jeg søger oplysninger ... sjælden bil ...

[attachment=17194]hb02bb2f.jpg[/attachment]

37
Diverse / Foråret banker på, aftenens inspiration
« Dato: 05. Marts 2014 kl: 19:52:54 »
Solen kom frem, der var idag tid til lidt mere inspirerende liv udenfor garagen :-)
På fredag en lille tur til Tarp for at skifte forreste manschetter og højre nav.
Lørdag er der "Stammtisch" med 35 busfolk hos kineseren i Tarp, det bliver hyggeligt.

Glæder mig og GPSn er online :-)

Kommer varmen frem hos jer?

Jens



[attachment=16914]h4fa95ef.JPG[/attachment]

38
Syncro Fora / Manschetter til drevaksler - anbefaler GKN Loebro
« Dato: 20. Februar 2014 kl: 12:11:34 »
Vi har nok alle lagt mærke til, at de billige manschetter til drevakslerne kun holder i maks 2 år ... jeg har desværre kun været heldig i 11 måneder. Det kinesiske lort duer ikke en sk ....

Nu har jeg modtaget 4 manschetter til foran (JX med spær) til dokaen, de koster ca. 17 euro stykket og de er fra GKN Loebro - bestilt hos TK-Carparts.de). Jeg hved, at vw-shoppen.dk har samme kilde, jeg vil meget gerne anbefale, at man køber denne manschette i stedet for den billige cykelslange qualitæt på nettet (ebay, busscheune, busschef mm.). Det er helt vild med alt de ny prodocerede skrot på nettet rundt omkring ...

De næste dage får jeg mig en øl, lidt musik og en del hygge i garagen, når jeg skifter manschetter på mit reservesæt drevaksler, der ligger på hylden. Samtidig har jeg et reservenav med hjullejer i fin stand, der skal monteres på dokaen foran.

Man kan også købe de helt fine manschetter hos VAG, de er næsten på samme niveau som GKN, måske en smule bedre (og koster lidt mere).

Jens

Made in Germany  - keine  chinesische  Importware

39
Alt andet / T3 kogebog - 4 ugers ferie i bussen
« Dato: 19. Februar 2014 kl: 12:16:49 »
Lækre ideer til bussen og simpel håndtering af maden beskrevet på 40 sider  ...

Amazon - 4 Wochen Urlaub (T3)

40
Syncro Fora / 18 måneder senere - tjek af renoveret visco
« Dato: 16. Februar 2014 kl: 09:01:51 »
Dokaen var på liften igår, den fik skiftet alle bøsninger til gearkulissen. Samtidig blev forreste gearkasse demonteret, da dens spær ikke ville aktivere sig.

I denne omgang tjekkede vi lige viscoen, den var lidt varm og den blev jo renoveret i 2012. Det hele så fint ud, der var hverken silikon i gearkassens olie eller skader på viskoen. De hjemmelavde viscoer klarer sig fint ...

Ville skifte til 40.000 - måtte dog konstantere at der er forskel på tænderne i viscoen. Det drejer sig nok kun om 1/100 mm, men jeg ville ikke bruge hammeren til at fikse en anden visco ind i gearkassen. Vi var flere syncrofolk i Tarp der kiggede på denne tekniske finhed, den skabte lidt forundring. Den hører nok til en anden gearkassetype, ikke diesel.

Nå men, spær og gearskifte blev renoveret med nye bøsninger og så var det overstået.

Desværre var de nye manschetter på forreste drevaksler - der blev monteret i februar 2013 - igen i stykker. Det må være JOPEX (?) og ellers noget fra Busscheune. Her var alle syncrofolk enige om, at man ikke mere skal købe det billige produkt, det holder bare ikke. Jeg smutter til VW de næste dage ... GKN er efter til småsnak måske også en mulighed ...

Og så er forreste højre hjullejer smadret, her skifter jeg hele skidtet ud de næste dage, den var ellers ok i januar 2013. Er kørt 4.000 km siden januar 2013 ...

Og som det kan ses på billedet, tester vi vakum på  spærdåsen med et specielt værktøj fra Jan ...

Sidste billede viser en åben gearkasse, hvor der skal bores 4 mindre huller og skæres gevind til at montere et SA "Lagerschild", sådan at det synlige hovedlejer ikke mere kan smutte 0,5 mm opad hhv. fem under belastning... en anden mulighed er her, at man CNC fræser det store skjold i "Flugzeugaluminium". Man skal montere disse dele, såfremt man vil køre TDI ...

Ja den kører nu på begge spær med trukket knap, men den skal lige have et nyt hjullejer.

Jens


[attachment=16809]hc0f52e7.JPG[/attachment]

[attachment=16810]h8c38aed.JPG[/attachment]

[attachment=16811]h09aa64f.JPG[/attachment]

[attachment=16812]h9486923.JPG[/attachment]

41
Træf / Mammuthpark april 2014?
« Dato: 11. Februar 2014 kl: 20:36:13 »
Sker der noget i DK omkring emnet?

42
WBX/LBX Fora / Svar: 150 hk V6 Audi benziner i T3LBX fra 1981?
« Dato: 03. Februar 2014 kl: 10:11:11 »
Hej
Jeg fik igår en telefonisk forspørgsel om muligheden for at montere en V6 Audo benziner i en T3 LBX fra 1981.

Det er næsten umuligt at få lavet det i Tyskland, der er for mange detaljer der skal ændres på modellen fra 1981, bremserne er kun en del af problemet ...

Den aktuelle tråd på FB (tysk):
https://www.facebook.com/groups/229739117051633/

Jens-Søren Jess:
Technische Frage aus DK: Einbau eines V6 Benziners 150 PS vom Audi in einen T3 LBX von 1981. Geht das so, oder muss man die Bremsen (und mehr) nach deutschen TÜV Richtlinien anpassen?
Synes godt om ·  · Del · for omkring en time siden
Vis 1 kommentar mere

Michael Do:
Nicht nur die Bremse: ewtl. Bremskraftverstärker, Vorderachse komplett (für die alte gibt es kaum was größeres) und das komplette Kühl/Heizungssystem. dann lieber den LBX ein wenig pimpen oder Porsche rein und gut. V6 macht nur bei wassergekülter ausgangskarosse sinn.

Nils Wittmaack:
Dein ernst ?

Steffen Pfanne Heydrich:
Wieso muss man in DK was nach dt. Richtlinien anpassen? Haben die keine eignen???
for 47 minutter siden · Synes godt om · 1

Thomas Galle:
Dazu noch Stabilitätsgutachten, etc. Aber das war Dir sicher schon klar. Würde auch eher nen WBX hernehmen, oder den Lufti pimpen. Da gibt's sehr feine Sachen!

Jens-Søren Jess:
Ich war gestern im Reitstall als mein Handy klingelte ... KEINE AHNUNG ... ich gebe die Antworten weiter. Der TÜV (SYN) in DK wird keine Abnahme machen ohne dass der Einbau in D vom TÜV abgesegnet wurde. Ich werde die Details jetzt weitergeben. Solch ein Umbau ist nicht gerade mein Spezialgebiet. Danke.

Frank Jumpertz:
Laut Bremsenchema und Schreiben von VW sind beide Bremsanlagen für alle Serienmotoren geeignet und freigegeben.Eben bis 165 km/h.

Mi Schl Bus:
Und ne leichte Pritsche mit 2e und langem Getriebe kommt doch über 165kmh, oder?!

Basti Van Steila:
Serienbremse t3 in deutschland bis 150ps freigegeben.

Oliver Selbeck:
Auch so nicht richtig mit der PS Zahl .. Höchstgeschwindigkeit ist ausschlaggebend ...

Frank Jumpertz:
Basti Van Steila: Stell mal Bitte das Schreiben von VW dazu ein.

43
Syncro Fora / Workshop T3 motor / gearkasse / friske emner ?
« Dato: 20. Januar 2014 kl: 09:17:07 »
Skulle der være tid og lyst til sådanne emner?
Man kan også snakke om det her på nettet ...
En Workshop online eller i en garage?

---

Jeg har næsten hver weekend en snak  med busfolkene i Tarp og jeg lærer en hel del om motorombygninger, gearkasserenoveringer og andet. Der er en del ting der måske vækker flertallets interesse, især når det drejer sig om:

Gearkasserenovering: ... Renovering vs. køb af brugte gearkasser ... fine dele i USA, hvem er ekspert på reparationsområdet, hva koster det?!

Visco`er: ... silikonolie over 35.000 er for stram ... bageovnmetoden og dens fordele ... 60.000 er i overkanten og 100.000 er kun til ZA ... slid af gearkassens dele pga. den stramme belastning ...
 
Subaru ombygning: ... 6 km på literen, maks 7 km på literen, koblingen dør i terræn, ikke egnet i krævende terrænkørsel ...

Audi 5E ombygning: ... 4,5 km på literen med trailerkørsel, uden trailer 5,5 km ...

Audi A4 V6 TDI:  ... store bremser, 150 hk ombygning, specielle dele (2 savede klokker med monteringsplade) til klokken og gearkassens drevaksel ....

Polo SDI ombygning: ... JX dele nødvendig, montage af specielle luftslanger til LLK med luftmåler mm., 1Z styreboks mm. nødvendig, LLK nødvendig, turbomontering mm. og maks 100 til 140 heste muligt.

44
Syncro Fora / 5,43 kan leveres igen (syncro gearkasse)
« Dato: 17. Januar 2014 kl: 09:57:35 »
Følg tråden:
http://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=24487

Dermed er der igen mulighed for at få nyt liv i slidte gearkasser, ingen fare for at løbe tør for reservedele. Jeg har i mellemtiden også fundet ud af, at der produceres kronehjul og spidshjul i Australien (4,57, 4,86, 5,43, 5,83, 6,16), som så via USA kommer til Tyskland. Jan her i Tarp har endda købt diverse tandhjul af eksta hård kvalitet til sit 150 hk gearkasse projekt.

Mange har dårlig erfaring med slidte gearkasser, som bliver solgt til høj pris. Der er en tendens til renoverede gearkasser, noget jeg principielt synes meget godt om.

Citat: "Wer billig kauft zahlt zweimal ..."

Interessant udvikling ...

45
Syncro Fora / 1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Dato: 22. December 2013 kl: 12:55:43 »
Har været på en smutter til Tarp og kigget lidt på 2 projekter. Det er ved at blive moderne med 1,7 liters tdi fra en Polo/Lupo i syncroer. Der er 2 busser der bliver ombygget med nævnte motorer.  Luftfilter fra Renault, Ladeluftkuehler fra Audi, lidt drejet turbo og generelt kun en kort udgave af den kendte 1,9 Tdi longblok der bare skrues på gearkassen uden ekstra dyr kobling.

Denne motor er meget mere robust og kan tunes til maks 140 heste og maks 205 NM, såfremt jeg tolker det hele rigtigt.

Samtidig har Jan fikset en 6 cylinder diesel i sin syncro doka ... noget fra en Audi tror jeg ... gearkasserne er optimeret med nye dele i Flugzeugaluminium ...

Interessante tider, selvom det hele går i retning af de digitale løsninger.

Jens

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 18