Forfatter Emne: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??  (Læst 7861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Dato: 11. Maj 2014 kl: 15:15:54 »
Er der nogen der har viden, og meget gerne erfaring med støj/vibrationsdæmpning af kassevogne?

Jeg starter helt fra bunden af, med en bil, stort set uden vibrationsplader I.

Hvordan støj/vibrationsdæmper jeg nemmest, billigst og mest effektivt en bil med mange kvadratmeter nøgen plade?

Meget gerne specifikke produkter og købssteder. Hvor tykt er nødvendigt? Hvor stor en del af arealet er nødvendigt at dække pr sektion?

Selvklæbende?

Nogle af de vibrationsdæmpende materialer siges, at afgive usunde dampe og bilen skal bruges til beboelse??

Jeg skal efter støjdæmpning isolere bilen, formentlig med 20 mm skumplader, der limes udenpå støjdæmpningen
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #1 Dato: 11. Maj 2014 kl: 16:51:22 »
Jeg har købt Haral Nyborgs selvklæbende plader og limet i varerumet og dørene på Hippie Containeren. Det virker fint og de er nemme at arbejde med. Om de afgiver giftige dampe ved jeg ikke men jeg er af og til vågnet op med ondt i hovedet når jeg har sovet i bilen :-)

Mvh Finn T.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #2 Dato: 11. Maj 2014 kl: 20:02:54 »
Lignende produkter kan også købes i Biltema. Det er næppe så meget tykkelsen der er afgørende, når bilen skal isoleres yderligere.
Det handler om placering, så netop de store flader er dæmpede. Et eller andet sted i mine gemmer har jeg en bog om støjdæmpning i motorkøretøjer, der såvidt jeg husker giver et godt indblik i dæmpningens ædle kunst. Den kan jeg da gå på jagt efter, hvis interessen skulle være tilstede ?
I mine yngre dage havde jeg en Taunus der havde fået udskiftet døren i førersiden og var behørigt malet, men desværre ikke isoleret.
Det resulterede i, at døren smækkede med en ulidelig BOOIING lyd, indtil der blev klæbet isoleringsplade i.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #3 Dato: 11. Maj 2014 kl: 21:49:44 »
@ Aran

Tante Hansen har også nogle plader, der er 25 x 50 cm. Er det f.eks. en passende størrelse til en dørflade?

Jeg  er klart interesseret I lekture om emnet, så hvis du kan finde titlen og evt udgiver på den bog, så meget gerne.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline skildpadden

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #4 Dato: 11. Maj 2014 kl: 22:47:45 »
I min gamle Sprinter var der nogen rumlen, men når først der kom inventar, sæder, skabe, osv forsvandt meget af rumlen.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #5 Dato: 12. Maj 2014 kl: 08:02:08 »
Den gode, men omstændige indsats med tilpassede rockwool-batts pakket i plastposer i hulrummet mellem karrosseripladen og den indvendige plade (krydsfiner??) er også temmeligt virksomt. Selve karrosseripladen kan rigtigt nok dæmpes med blygummi og hvis man finder det nøjagtige sted, hvor det resonerer, kan man faktisk nøjes med relativt små stykker blygummi.

Jeg har et frekvessweep, som du kan afspille i bilen og det vil afsløre, ved hvilke frekvenser, resonansen er fremherskende og dermed kan du bestemme, hvor på karrosseripladen blygummiet skal placeres - simpelthen ved at holde en finger på pladen og "forvirre" resonansen... Hvis du har interesse i det, kan du få en MP3 med den... Bare giv lyd... ;-)

Det er nu i grunden også en stor opgave med sådan en stor bil...

Pøj-pøj med det...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #6 Dato: 12. Maj 2014 kl: 11:12:02 »
@ Jeppe.

Mange tak for tilbuddet om frekvenssweep, men jeg tror at det overstiger mine kompetencer, ligesom  jeg ikke har noget at afspille MP3 på, for at generere lyden.

Jeg har I dag været I Harald N og købt 3x4 plader I 50 x50 cm. Min plan er at skære dem I mindre stykker og så placere dem midt på fladerne mellem spanterne. Det må da tage det værste "musik".

Spørgsmålet er bare hvad størrelse stykker, der er mest formålstjeneligt.

Med hensyn til varmeisolering, har jeg også overvejet metoden med plasticindpakket Rockwool. Den metode er klart billigere end at lime 20 mm lukket specialskum på karossen, og sikkert også nemmere, men jeg er lidt bekymret for kondens, de steder hvor pakkerne ikke slutter helt tæt til pladen.

Jeg vil så vidt muligt bruge de beklædningsplader der sad I bilen. De er lavet af 2 lag plastic med en honnycomb struktur I mellem.

I bagagage arealet er de fine som de er, og I beboelsesarealet har jeg tænkt mig at beklæde dem med det højtalerfilt, som du tidligere har anbefalet mig, eller med nålefiltsgulvtæppe. Det sidste brugte jeg I en gammel motorsejler som vi boede I et halvt års tid.

Glasfibeerskroget ved vores køjer, havde jeg først pålimet 10 mm liggeunderlag, derefter gulvtæppe nålefilt. Det gjorde at man faktisk I frostvejr kunne ligge op af skrogsiden uden at mærke kulde, og det så godt og hyggeligt ud.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #7 Dato: 12. Maj 2014 kl: 12:11:02 »
Citat fra: "porteren" post=111156

Med hensyn til varmeisolering, har jeg også overvejet metoden med plasticindpakket Rockwool. Den metode er klart billigere end at lime 20 mm lukket specialskum på karossen, og sikkert også nemmere, men jeg er lidt bekymret for kondens, de steder hvor pakkerne ikke slutter helt tæt til pladen.


Madsens metode med plasticindpakket Rockwool udnytter al plads til isolation, er billig, er let at udføre og gøre om,
kan tages ud for inspektion, er ikke brandbar, afgiver ikke potentiel sundhedsfarlige stoffer  osv.

Efter min vurdering vil det være svært at få et lige så godt resultat med 20 mm skumgummi materialer.

Dyrt er ikke altid bedst.

Mvh. T3sen, Bygningsingeniør med speciale i fugt og varmetransport.

Offline jensjakob

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #9 Dato: 12. Maj 2014 kl: 13:38:27 »
Citér
Madsens metode med plasticindpakket Rockwool udnytter al plads til isolation, er billig, er let at udføre og gøre om,
 kan tages ud for inspektion, er ikke brandbar, afgiver ikke potentiel sundhedsfarlige stoffer osv.

 Efter min vurdering vil det være svært at få et lige så godt resultat med 20 mm skumgummi materialer.

 Dyrt er ikke altid bedst.

 Mvh. T3sen, Bygningsingeniør med speciale i fugt og varmetransport.


.....og så slipper jeg endda for alt det dyre og besværlige klisterarbejde. Det gode ved den metode er også, at man inden man fylder op med Rockwool pakker kan rustbeskytte hulrummet, da der jo ikke skal limes. Sådan bliver det sgu :cheer:
Undtagen ud for køjerne, hvor hulrummet ved de bagerste vinduesrammer skal udnyttes optimalt. Der bliver der limet skum på.

@Jensjacob.

Tak for links. Problemet med udenlandske sider er bare, at der ofte refereres til materialer, som man ikke umiddelbart kan få I Danmark, og som man derfor ikke har mulighed for at bedømme før et evt. køb.

Jeg har købt en netbaseret selvbyggerbog for Sprintere, men igen hjælper det ikke meget når det er Amerikanske materialer der henvises til.

Bogen hedder: The Sprinter RV conversion Sourcebook og har mange tips der også kan bruges på andre biltyper.

http://www.sprinter-rv.com/sprinter-rv-conversion-sourcebook/


[attachment=17569]h644aa91.JPG[/attachment]


[attachment=17570]hd3643ff.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #10 Dato: 12. Maj 2014 kl: 14:39:05 »
Hvad med at lave Ulven om til en ægte GTI model?
altså Gulv-Tæppe-Indlagt.

Det virker rigtig godt. Jeg gjorde det for ca. 25 år siden i mine forældres Land Rover og det holder stadig.

Jeg kan også godt lide din egen metode med liggeunderlag i lukkede celler og beklædt med nålefilt.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #11 Dato: 12. Maj 2014 kl: 19:20:09 »
Citér
Hvad med at lave Ulven om til en ægte GTI model?
 altså Gulv-Tæppe-Indlagt.

 Det virker rigtig godt. Jeg gjorde det for ca. 25 år siden i mine forældres Land Rover og det holder stadig.

 Jeg kan også godt lide din egen metode med liggeunderlag i lukkede celler og beklædt med nålefilt.



Fordelen ved det 3 mm nålefilt, jeg brugte er, at det ikke optager nævneværdig fugt, i modsætning til gulvtæppe med gummibagside, som dog lyddæmper bedre.

Jeg har I øvrigt været rigtigt glad for at jeg valgte at lægge "stengulv" I Arnold. Ofte har jeg tænkt på hvor ulækkert og fugtigt, der havde været I bilen, hvis jeg havde valgt at lægge gulvtæppe.
Venylgulvet tørrer lynhurtigt, og så skal det bare fejes, og evt tørres over med en klud.

Jeg skal helt sikkert have et lignende gulv I Ulven.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #12 Dato: 12. Maj 2014 kl: 19:32:32 »
https://picasaweb.google.com/domagalski.maciej/T3WYCISZENIEOCIEPLENIEARMAFLEX

Jeg kom til at tænke på ham her Kim, kunne det være en løsning til noget af bilen ?

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #13 Dato: 12. Maj 2014 kl: 21:56:11 »
@ Kurt

Jeg tror at det er en rigtig god ide at pakke Rockwoolen ind i tæt plastic. Jeg har set billeder af gamle VW campere, der er meget rustne pga. Rockwool, der har suget fugt til sig.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
« Svar #14 Dato: 12. Maj 2014 kl: 22:01:12 »
;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)